Ben ik dan toch wel heel erg makkelijk, ik rijd met 25mm banden en aluminium velgen gewoon in de heuvels/bergen. Schrikken heb ik nog nooit gedaan vanwege de wielen/velgen. Ik fiets ook in Nederland met ongeveer dezelfde wielen/banden. Dus ik zou het verschil moeten kennen.wasbeer2006 schreef: ↑22 sep 2025 10:37
Vergis je niet als je op een nu gangbare racer zit met schijven, 22c velgen en 30mm en je gaat terug naar een alu velje met 25mm banden op 6 bar. Je gaat er echt van schrikken. Het is natuurlijk in de jaren geleidelijk gegaan, maar het verschil is groot, heel groot.
Het grote schijfremmentopic
Als je denkt dat die schijfremmen iets toe zouden voegen, dan raad ik je aan eens op de site van Woom te kijken.
Goede tip! Ik rij met de Sram fiets met Galfer schijven en daar nooit gezeik mee. Ik ga dat ook doen op de gravelbike.wasbeer2006 schreef: ↑20 sep 2025 12:44 Ja, maargoed dan kom ik weer. Het gekrijs is veel meer een shimano probleem (vooral door die domme icetech schijven)
Sram, Hope, magere die hoor je minder of niet.
Gooi onder je shimano remmen Galfer schijven en blokken en het gaat al veel beter.
Ik heb in de winter met mijn hope remmen echt geen gekrijs of wat dan ook.
En gewoon ff nieuwe blokken eind maart oid en het gaat weer een jaar prima.
Dat is ook maar sinds kort, onze kleindochter heeft vorig jaar nog een Woom 20"gekregen waar geen schijfremmen op zaten.
In mijn beleving is 25 mm er ook nog maar een aantal jaren. Ik schrik ook niet van het het verschil. Als je dan terug wil kijken, pak dan een 13c Mavic MA2 velg met 20mm bandjes. Jaren mee gereden, door de bergen, over kasseien, in de polder etc. Dan heb je inderdaad wel verschil.Jans schreef: ↑22 sep 2025 12:53Ben ik dan toch wel heel erg makkelijk, ik rijd met 25mm banden en aluminium velgen gewoon in de heuvels/bergen. Schrikken heb ik nog nooit gedaan vanwege de wielen/velgen. Ik fiets ook in Nederland met ongeveer dezelfde wielen/banden. Dus ik zou het verschil moeten kennen.wasbeer2006 schreef: ↑22 sep 2025 10:37
Vergis je niet als je op een nu gangbare racer zit met schijven, 22c velgen en 30mm en je gaat terug naar een alu velje met 25mm banden op 6 bar. Je gaat er echt van schrikken. Het is natuurlijk in de jaren geleidelijk gegaan, maar het verschil is groot, heel groot.
Wat de schijfremmen betreft sta ik na 5 jaar hiermee gereden te hebben daar neutraal in. Het werkt prima en gaat gewoon niet meer weg. Mijn winterfiets heeft nog velgremmen en daar ben ik blij mee. Daar rij ik dus mee door de slikken, pekel, natte wegen etc. Werkt ook prima en geeft inderdaad minder gedoe in slechte omstandigheden.
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
Mijn FM eind jaren negentig 25 mm bandjes voor mij bestellen omdat ik deze wilde gebruiken voor P-R en de Ronde.
Hij moest daar echt zijn best voor doen!
Bij mij Colnago die ik in 2014 kocht paste de 25 mm maar net in combinatie met de velgrem, er verschenen toen net de eerste fietsen met schijfremmen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik kocht in 2012 of 2011 mijn eerste racer, na al 15 jaar MTB en ik snapte niet dat je 23mm banden had.
Toen meteen 25mm eronder gezet op 6 bar, dat was toen inderdaad nog vrij apart zullen we maar zeggen, maar het begon toen net een beetje gangbaar te worden.
Toen meteen 25mm eronder gezet op 6 bar, dat was toen inderdaad nog vrij apart zullen we maar zeggen, maar het begon toen net een beetje gangbaar te worden.
Grappig, die piepende remmen.
Ik heb hier (nog) drie fietsen met Shimano-schijfremmen met gewone ultegra-icetech schijven en geen enkele piept (heeel soms als het vochtig is heel eventjes).
Enige piep die ik hoor is met een reservewielset met massieve schijven. Die combi is niet stil te krijgen…
Ik geef iig niet direct Shimano de schuld.
Ik heb hier (nog) drie fietsen met Shimano-schijfremmen met gewone ultegra-icetech schijven en geen enkele piept (heeel soms als het vochtig is heel eventjes).
Enige piep die ik hoor is met een reservewielset met massieve schijven. Die combi is niet stil te krijgen…
Ik geef iig niet direct Shimano de schuld.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik heb nu GRX400 shifters op m’n Terra. Op m’n vorige had ik GRX600. Ik merk wel wat verschil, in die zin dat het wat minder doseerbaar is ofzo. Maar ik kom niks aan remkracht tekort tijdens m’n gravelritjes.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025