Het grote schijfremmentopic
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Een veel gemaakte fout is dat mensen schijven schoonmaken, dan gaat de frictie laag eraf en moet je ze weer inremmen.
Dus nooit de schijven schoonmaken behalve bij montage van een ander compound blok, dan moet wel het oude frictie materiaal eraf.
Dus nooit de schijven schoonmaken behalve bij montage van een ander compound blok, dan moet wel het oude frictie materiaal eraf.
- Goudhaantje
- Forum-lid
Schijfremmen remmen zonder twijfel beter dan velgremmen, dat is geen discussie. Maar ik heb jaren zonder problemen in de bergen gereden met velgremmen. Wat ik niet snap is waarom het met velgremmen zoveel lastiger moet zijn. Kan het systeem niet beter? Zoals bv remblokjes uit een stuk? Ik ben zeker geen early adopter, dus er was tijd genoeg voor verbetering.
Het laatste wat ik wil is terug naar mijn 'oude' fiets. Ik ben dol op mijn Benotti FUOCO Ultra Special Edition!
Het laatste wat ik wil is terug naar mijn 'oude' fiets. Ik ben dol op mijn Benotti FUOCO Ultra Special Edition!
Theoretisch zou je velgremmen harder kunnen laten remmen. V-brakes remmen vaak al harder dan "gewone" velgremmen. Dat is zuiver een kwestie van mechanica.
De meeste mechanische remgrepen koppelen aan een V-brake leidt tot heel veel remkracht, maar een te kleine afstand tussen blokje en velg.
In de praktijk loop je dan tegen ellende aan van blokjes die dichter bij de velg lopen en dan gevoeliger worden voor slagen in de wielen. Bij de huidige modieuze aerosturen ga je remkabels in de vreemdste bochten dwingen waardoor remkracht verloren gaat. Hydraulische leidingen zijn daar minder gevoelig voor, maar niet echt gebruikelijk.
De scherpere toleranties die bij schijfremmen worden gebruikt maken deel uit van de verklaring waarom ze harder remmen.
De meeste mechanische remgrepen koppelen aan een V-brake leidt tot heel veel remkracht, maar een te kleine afstand tussen blokje en velg.
In de praktijk loop je dan tegen ellende aan van blokjes die dichter bij de velg lopen en dan gevoeliger worden voor slagen in de wielen. Bij de huidige modieuze aerosturen ga je remkabels in de vreemdste bochten dwingen waardoor remkracht verloren gaat. Hydraulische leidingen zijn daar minder gevoelig voor, maar niet echt gebruikelijk.
De scherpere toleranties die bij schijfremmen worden gebruikt maken deel uit van de verklaring waarom ze harder remmen.
Niet zijken maar reiden !
Het velgremmen systeem is al ver doorontwikkeld door de fabrikanten.Goudhaantje schreef: ↑21 sep 2025 13:18 Wat ik niet snap is waarom het met velgremmen zoveel lastiger moet zijn. Kan het systeem niet beter? Zoals bv remblokjes uit een stuk?
Er is een korte periode geweest waarbij fabrikanten remmen gingen integreren (Specialized Venge Vias, BMC TMR, Giant Propel,...) en dat was een stap terug. Maar de direct mount velgremmen waren de laatste ontwikkelingen, veel verbetering was er niet meer mogelijk.
Remblokken uit een stuk bestaat bij sommige van de goedkopere remblokken en dat is geen oplossing omdat de remblokken dan minder stijf zijn.
V-brakes zijn er omdat traditionele velgremmen aan remkracht verliezen wanneer ze ontworpen moeten orden om over brede dikken banden te gaan. De systemen met geïntegreerde remmen waren gebaseerd op v-brakes en geen verbetering.
Hydraulische velgremmen werd even kort geprobeerd door SRAM. Je kan dan de leiding in allerlei bochten wringen maar ook dat werd geen succes.
Je zou een racevariant kunnen maken van de Magura HS33 maar ik betwijfel of dat een verbetering zou zijn ten opzichte van de laatste direct-mount remmen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Fabrikanten maken geen spullen voor in onze polder. Zie ook de cassettes.
Een velgrem in de bergen heeft als nadeel dat je dure carbonvelgen ook heel snel slijten. Geen probleem in de polder waar je niet remt, maar in bv de Ardennen of ander glooiend terrijn al wel een ding.
We willen stijven brede velgen, dan is een schijf gewoon de beste oplossing.
Vergis je niet als je op een nu gangbare racer zit met schijven, 22c velgen en 30mm en je gaat terug naar een alu velje met 25mm banden op 6 bar. Je gaat er echt van schrikken. Het is natuurlijk in de jaren geleidelijk gegaan, maar het verschil is groot, heel groot.
De systemen zijn nu dusdanig goed dat je echt geen problemen hoeft te hebben. Onze polder herfst/winter is niet ideaal, maar de andere kant is dat buiten dat ik een set blokken vervang in de lente er niets aan de hand is.
Een velgrem in de bergen heeft als nadeel dat je dure carbonvelgen ook heel snel slijten. Geen probleem in de polder waar je niet remt, maar in bv de Ardennen of ander glooiend terrijn al wel een ding.
We willen stijven brede velgen, dan is een schijf gewoon de beste oplossing.
Vergis je niet als je op een nu gangbare racer zit met schijven, 22c velgen en 30mm en je gaat terug naar een alu velje met 25mm banden op 6 bar. Je gaat er echt van schrikken. Het is natuurlijk in de jaren geleidelijk gegaan, maar het verschil is groot, heel groot.
De systemen zijn nu dusdanig goed dat je echt geen problemen hoeft te hebben. Onze polder herfst/winter is niet ideaal, maar de andere kant is dat buiten dat ik een set blokken vervang in de lente er niets aan de hand is.
Ik herken het gevoel wel dat schijven veel meer gedoe is. Ik rij op zowel schijf (winter/werk/slecht weer/gravel) als velgremmen tijdens de zomer maanden. Ik neem dan ook nog gewoon de velgrem fiets mee naar de bergen en afhankelijk van het weer met carbon of alu wielen.
De 25mm alu/carbon velgremmen vind ik minsten zo lekker rijden als een 30mm band op schijf. Voor de polder heeft schijf 0 toegevoegde waarde behalve dat je met bredere banden kunt rijden en ik daarvoor heb gekozen gezien ik er dan ook mee het bos in kan.
Ik rij wel beide met campa en amper last van piepen.
De 25mm alu/carbon velgremmen vind ik minsten zo lekker rijden als een 30mm band op schijf. Voor de polder heeft schijf 0 toegevoegde waarde behalve dat je met bredere banden kunt rijden en ik daarvoor heb gekozen gezien ik er dan ook mee het bos in kan.
Ik rij wel beide met campa en amper last van piepen.
Schijfremmen zijn veel meer bedrijfszeker. Zelfs al je de remblokken volledig op rijdt, zal je nog iets van remwerking hebben. Bij velgremmen moeten de remblokken juist afgesteld zijn, de kabel moet correct aangespannen zijn en je moet de slijtage van de remblokken zelf compenseren. Dat lijkt allemaal triviaal maar je wil niet weten hoeveel velgremfietsen er rond rijden waarbij één of meerdere remmen niet functioneren.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een ieniminiebeetje lucht en je remsysteem is compleet waardeloos.
Zo is er voor elk systeem wel iets te zeggen. Met de huidige generatie schijfremmen is het wat mij betreft een easy win voor schijven als je naar het totaalplaatje kijkt.
Zo is er voor elk systeem wel iets te zeggen. Met de huidige generatie schijfremmen is het wat mij betreft een easy win voor schijven als je naar het totaalplaatje kijkt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik heb carbon velgrem wielen die inmiddels al zeker 50 duizend km hebben gedaan.wasbeer2006 schreef: ↑22 sep 2025 10:37 Een velgrem in de bergen heeft als nadeel dat je dure carbonvelgen ook heel snel slijten. Geen probleem in de polder waar je niet remt, maar in bv de Ardennen of ander glooiend terrijn al wel een ding.
Wel meeste km's in droog weer, want in de polder/duinen met zand rotzooi tussen de velg en blokken krijg je schuurpapier en slijt het wel rap.
Dan zijn schijfremmen wel ideaal.
Er zal wel iemand zijn die erin slaagt om lucht in een hydraulisch systeem te krijgen maar dat is nergens voor nodig, zonder onderhoud blijft het ook werken. Aangezien de meeste mensen liefst helemaal niets aan hun fiets doen, zijn schijfremmen over het algemeen de betere keuze. Vanuit het standpunt van de fietsfanaat die veelal in goed weer rijdt en zijn materiaal piekfijn onderhoudt, kan ik bezwaar tegen schijfremmen begrijpen maar je moet wel beseffen dat je een minderheid bent. Ik hou zelf van mechanische techniek en heb dus ook nog een velgremfiets maar in de wintermaanden vind ik die toch heel wat minder remmen en op lange tochten word ik ook wel wat remmoe.daniel1975 schreef: ↑22 sep 2025 11:34 Een ieniminiebeetje lucht en je remsysteem is compleet waardeloos.
@Theo V: de reden dat ik reageer, is dit tragisch ongeval: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/21 ... -in-vorst/
De remmen van een kinderfiets zijn meestal ondermaats.
Ik vond dat al bij mijn eigen kinderen en zie het nu ook bij mijn kleindochter.
Op die fietsen zou ik zeker goede schijfremmen willen zien.
Maar dat is commercieel niet aantrekkelijk.
Ik vond dat al bij mijn eigen kinderen en zie het nu ook bij mijn kleindochter.
Op die fietsen zou ik zeker goede schijfremmen willen zien.
Maar dat is commercieel niet aantrekkelijk.