Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 18 aug 2025 20:03

53x11 schreef: 18 aug 2025 19:23 Dat is onzin. Niet voor iedereen nee, maar er zijn er echt wel die dat prima aankunnen met de juiste voorbereiding, techniek en genenpakket.
Precies degene die op hun 20ste in staat zijn de Tour op hun naam te schrijven kun in de jaren daaraan voorafgaand prima een halve marathon afhaspelen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2025 22:44

Iets minder uitzonderlijke talenten ook nog wel hoor
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 19 aug 2025 00:21

Voor de deelname aan een halve marathon is de minimumleeftijd meestal 18 jaar, zowel bij de IAAF als bij veel andere hardlooporganisaties. Dit geldt voor de meeste grote hardloopevenementen en nationale kampioenschappen.
De minimumleeftijd van 18 jaar voor een halve marathon is gebaseerd op verschillende factoren, waaronder de fysieke en mentale vereisten van de afstand.

Tja, het is mogelijk een halve te lopen als -18 jarige. Been there, done that (en 't was niet traag)
De vraag is of dat goed voor je is.
IAAF heeft de leeftijdsgrens niet zomaar ingesteld.
En om terug te keren naar dit topic, als ik veel oudere personen iets zie doen wat moet doorgaan voor lopen (wat we hier thuis de sleeppas noemen 😉, lopen zonder echte zweeffase), dan denk ik vaak: "Neem de fiets en rij een blokje om, je lijf zal je dankbaar zijn."
Fietsen (en zwemmen) zijn veel zachtere sporten dan lopen. Het voordeel is dat je deze veel langer kan volhouden op latere leeftijd.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2025 07:44

Ok, als het niet mag van de organisaties wordt het wel lastig natuurlijk. :D

Aan de andere kant van het leeftijdspectrum is rennen is dan juist weer goed voor de steeds brozer wordende botjes, dus misschien moeten we juist wel allemaal de hardloopschoenen gaan aantrekken...
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid HC

pino 19 aug 2025 08:59

Nog ff voordelen: in de Marmotte haal je goud voor alleen maar uitrijden. Maar in Italiaanse cyclos mag je niet aan de langste afstand meedoen.
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2025 09:10

53x11 schreef: 19 aug 2025 07:44 Aan de andere kant van het leeftijdspectrum is rennen is dan juist weer goed voor de steeds brozer wordende botjes, dus misschien moeten we juist wel allemaal de hardloopschoenen gaan aantrekken...
Klopt, die wilde ik ook al opgooien.
In principe zouden we allemaal aan senioren-triathon moeten doen; je traint dan echt alles in je lijf.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 19 aug 2025 09:17

daniel1975 schreef: 19 aug 2025 09:10
53x11 schreef: 19 aug 2025 07:44 Aan de andere kant van het leeftijdspectrum is rennen is dan juist weer goed voor de steeds brozer wordende botjes, dus misschien moeten we juist wel allemaal de hardloopschoenen gaan aantrekken...
Klopt, die wilde ik ook al opgooien.
In principe zouden we allemaal aan senioren-triathon moeten doen; je traint dan echt alles in je lijf.
Sinds oktober vorig jaar begonnen met het trainen voor een volledige triathlon (voltooid op 5 juli jl.) en je wordt er geen snellere fietser van, maar wel enorm fit. Fiets al sinds mijn 15e en ook behoorlijk wat koers jaren en cyclo's, maar toch ben ik nu fitter dan in die periode.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2025 09:52

Een hele nog wel! R.E.P.S.E.C.T! Mij niet gezien; ik kan niet zwemmen en aan rennen heb ik een broertje dood :-)
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 19 aug 2025 10:03

Hele mij niet meer gezien. Kwart is voor mij wel de max. En op bescheiden nivo. Maar ik loop met meer regelmaat tegenwoordig, dus het gaat me weer wat makkelijker zodat ik er wat meer van geniet (in plaats van zwoegen en sjouwen). Sneller word ik er niet op. Doe er ook geen moeite voor. Intervallen vind ik stom, dus die doe ik niet meer. Zou wel beter zijn. Soms loop ik gewoon een korter rondje en dan een tempootje hoger (meestal ongepland, omdat ik toevallig goede benen heb:-))

Ik geloof wel in het positieve effect dat lopen op je gestel kan hebben. Profs lopen tegenwoordig ook regelmatig, volgens mij ook voor de verbetering van botdichtheid als ik het begrijp.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 19 aug 2025 10:06

53x11 schreef: 19 aug 2025 09:52 Een hele nog wel! R.E.P.S.E.C.T! Mij niet gezien; ik kan niet zwemmen en aan rennen heb ik een broertje dood :-)
Ik kon ook niet zwemmen, maar wel direct zwemtraining genomen (2x per week voor zo'n 5-6 maanden). Het was zwaar in het begin (en nog steeds) maar heb echt wel veel progressie gemaakt daarmee. Zwemmen moesten we doen in het IJsselmeer met halve meter golven. Voor de start dacht ik nog dat ik nooit binnen de cutoff met zwemmen zou binnen zijn, maar toch gelukt.

Hardlopen doe ik sinds juni vorig jaar en aangezien ik maar 64kg ben gaat me dat redelijk goed af. Maar een marathon na 3900m zwemmen en 180km fietsen is toch wel lastig. Het gebrek aan loopjaren brak me op na 21km.

Sulla
Forum-lid

Sulla 19 aug 2025 11:52

Kornuit schreef: 19 aug 2025 10:06
53x11 schreef: 19 aug 2025 09:52 Een hele nog wel! R.E.P.S.E.C.T! Mij niet gezien; ik kan niet zwemmen en aan rennen heb ik een broertje dood :-)
Ik kon ook niet zwemmen, maar wel direct zwemtraining genomen (2x per week voor zo'n 5-6 maanden). Het was zwaar in het begin (en nog steeds) maar heb echt wel veel progressie gemaakt daarmee. Zwemmen moesten we doen in het IJsselmeer met halve meter golven. Voor de start dacht ik nog dat ik nooit binnen de cutoff met zwemmen zou binnen zijn, maar toch gelukt.

Hardlopen doe ik sinds juni vorig jaar en aangezien ik maar 64kg ben gaat me dat redelijk goed af. Maar een marathon na 3900m zwemmen en 180km fietsen is toch wel lastig. Het gebrek aan loopjaren brak me op na 21km.
Zwemmen kan ik op het niveau van 'niet verzuipen'.....dus het ziet er niet uit, en het gaat niet hard.

Toen mijn oudste dochter voor haar eerste zwemlessen ging woonden wij in Ankara, Turkije. En die werden gegeven door het wedstrijd zwemteam in het 50m. bad van de universiteit waar ik zat. Tijdens haar lessen kon ik ook wat baantjes trekken, maar dan lag je dus ook in het water met trainende wedstrijdzwemmers. En 'holy sjit' wat een verschil is dat. Ik werd op één baantje 3x voorbij gezwommen door de zelfde dame (die slechts aan haar warming up bezig was :lol: ). Dus ca 250 m. vs mijn 50. Auch. Moet er niet aan denken om met dat soort zwemmers in het water te liggen tijdens een triathlon.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 19 aug 2025 11:56

Patrick VB schreef: 18 aug 2025 19:16 Zelfs een halve is not done voor een 17 jarige.
Onze zoon heeft op zijn 16e illegaal de halve marathon gelopen in 1:45. De laatste 5km was flinke sprint want hij is te voorzichtig gestart. Training daarvoor heeft hij maar beperkt gedaan.
Maar de grote maar: hij is extreem sportief en atletisch gebouwd. Hij hockeyt 4 keer per week op behoorlijk niveau en doet daarnaast nog aan fitness. Coopertest is standaard een 10 bij hem.

Het kan dus wel als de omstandigheden goed zijn.

Plaats reactie