Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano 105 R7000 kettingbladen combineren

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 16 aug 2025 18:44

De Shimano 105 R7000 crank heeft standaard de 53-39, 52-36 en 50-34 bladen.

Kun je hiertussen ook zelf nog combineren? Bijvoorbeeld kiezen tussen een 53-34 of een 52-39 bijvoorbeeld? Of schakelt dit niet optimaal?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 aug 2025 19:18

Sommigen zeggen dat dat gaat maar optimaal wordt het nooit.
Afbeelding

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 16 aug 2025 19:32

Niet optimaal als in de zin van? Dat je ketting er telkens afloopt en bij een ander werkt het met dezelfde spullen wel?

En als het iets minder vloeiend gaat, hoe vaak schakel je van binnen naar buitenbad? Dat is hooguit 1 of 2 x per rit hier in Nederland dus dat is te overzien.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5752
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 aug 2025 19:56

De voorderailleur en kettingbladen zijn gemaakt om optimaal te schakelen bij een verschil van 14-16 tanden. Bij een groter verschil moet je niet bij Shimano of een fietsenmaker zeuren als het niet lekker gaat.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7345
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 aug 2025 19:57

Bert: lees even de manual van Shimano en dan kom je er wel uit. Neem even in gedachte : ketting lengte en derailleur capaciteit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 16 aug 2025 20:07

Ik geef toe het is even rekenen met de verzetten.

Groot-groot rij ik sowieso al nooit, net als -klein-klein.

Wat ik zelf niet zo praktisch vind is als er veel verzetten overlappen met het binnen- en buitenblad, want ook daar heb je niet zo veel aan. Ik ga het eens even in Excel zetten in een grafiekje om goed inzicht te krijgen in welke combinatie van cassette en voorbladen de mooiste verdeling geven.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5752
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 aug 2025 20:14

De befaamde ritzelrechner als je er niet uit komt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 2555
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 17 aug 2025 16:06

het verschil tussen groot en klein mag niet te groot worden. Zie de antwoorden van Pino en van René.
hun fietsen.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux

Patrick VB 17 aug 2025 16:20

52/39 moet sowieso mogelijk zijn en goed functioneren. Het was jarenlang +/- de standaard.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 aug 2025 12:39

Patrick VB schreef: 17 aug 2025 16:20 52/39 moet sowieso mogelijk zijn en goed functioneren. Het was jarenlang +/- de standaard.
Dat is geen goed criterium. De bladen zijn tegenwoordig veel specifieker vorm gegeven dan vroeger. Zoals met een beetje zoeken op het forum te vinden is kan de ketting klem komen te zitten tussen grote en kleine blad waardoor je het hele crankstel kapot trapt.

Nu is de kans bij een 39 ipv 36 icm 52 niet zo heel groot, maar bijvoorbeeld 39 combineren met een 50 buitenblad dat bedoeld was icm een 34 zou ik niet doen. Kan heel lang goed gaan hoor, maar fietsmaatje heeft het helaas in de praktijk mogen ervaren dat het ook fout kan gaan. Gelukkig niet gevallen, maar wel nieuw crankstel kunnen kopen.

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 26 aug 2025 13:39

Wat heeft ie dan precies gedaan? Je schakelt, dat gaat niet goed en dat zie je direct en dan trap je niet verder en stap je toch af? Je gaat toch niet doortrappen?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 aug 2025 20:19

Was er niet bij, maar de oorzaak was overduidelijk. De gevolgen ook. Het is ook zo klaar natuurlijk. Als je net in neergaande beweging zit met je pedaal. Hoe dan ook je vraagt of het optimaal schakelt, dat is niet het geval en hoe groter de afwijking op de standaard hoe groter het risico.

Plaats reactie