Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ombouw GRX 825 Di2 2x12 naar 1x12?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43449
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 aug 2025 15:58

Ritzeltechner site, voor al uw vraagstukken mbt verzetten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 aug 2025 16:05

Peter243 schreef: 10 aug 2025 13:58 Er wordt geen frame gekocht maar een complete fiets. Die fiets wordt dan weer aangepast. Dit zijn zaken die bespreek je tijdens aankoop. Die fm zal dat waarschijnlijk met veel plezier doen.
De fiets die ik heb gekocht, heeft niet de optie (vanuit fabriek) om een andere setup erop te zetten. Kan wel, maar dan wordt het een ander model (andere prijsklasse, ander frame, etc). Dat is niet wat ik wil. Andere merken ook overwogen, maar was het allemaal net niet voor mij. Het is toch niet zo'n gekke gedachte dat je een fiets die je graag wil gaat customizen? Bij auto's gebeurt dat ook waarom niet bij een fiets?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9974
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 aug 2025 16:47

jackflash schreef: 09 aug 2025 12:55 Ik krijg een cannondale superx 2 gravelbike geleverd dit najaar. Het is een gravelbike met electronisch schakelen. Er zit deze groep op: GRX Di2 825. Dit zijn de onderdelen van de groep:
Achterderailleur: Shimano GRX 825, Di2, Shadow RD+
Voorderailleur: Shimano GRX 825 Di2, braze-on
Shifters: Shimano GRX 825, Di2, 12-speed
Ketting: Shimano M8100, 12-speed
Crankstel: Shimano RX 820, 48/31
Cassette: Shimano Ultegra R8100, 11-34, 12-speed
Trapas: Shimano BSA 68

Ik overweeg om in plaats van een dubbel crankstel, over te stappen naar een enkele (1x12). Dan zou ik deze nieuwe derailleur van Shimano erop moeten laten zetten: GRX RX827 Di2 en uiteraard een enkel crankstel.

Kan dat zomaar op mijn Cannondale? De fiets moet nog geleverd worden, dus wellicht kan de fietsenwinkel dit nog omzetten? Wat betekent het voor de montage van het voorderailleur? Is deze Shimano GRX RX827 Di2 1×12 compatibel met de rest van de groep? Kan de body van de standaard wielset hiermee overweg? Waar moet ik ongeveer aan denken qua meerprijs?
Even gekeken bij R2 bike: DT Swiss body gerekend, weet zo even niet welke body op de fiets zit.

SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
1x
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
434,68 €
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro...
1x
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro Spline | 12x142 / 148 mm Thru Axle
65,58 €
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank |...
1x
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank | BCD110 asymmetric 40 Teeth
38,13 €
incl. 21% VAT 93,44 €

Cassette €107,50

Subtotal : €645,90

Of toch de Super x1;) Ander kleurtje, 350 naven geïntegreerde stuurcombo.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... vel/superx
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14978
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2025 20:28

jackflash schreef: 10 aug 2025 15:55
Thanks, ja dat geeft wel wat inzicht. Ik rij nu met een compact (50/34) en 11-28 en kom (makkelijk) overal boven. Dus 40 voorblad met 11/36 is zwaarder dan wat ik nu heb?

EDIT: als ik de gear calculator site bekijk, zou 40 voor en 36 achter zelfs lichter zijn dan 34 voor en 28 achter. Zou dan geen probleem moeten zijn
Daarom zei ik 42 of 44T voor en dan een road cassette of dat dan 11/30 of 11/34 is of iets met 36 is prima.

Maar ik ben best fan van 1x ipv 2x. Maar bij shimano komt dat vooral door hun ouderwetse kijk op verzetten.
50/34 is ongeveer het slechtse van twee werelden, zeker voor een gravelbike is de 50 te groot en zelf op een racer is het voor het gros te groot, ga naar 46 of 48 rijd echt veel fijner je mist de 18 minder, die miste ik bij een 50 echt wel als ik er niet mee reed, maar bij de 48 echt veel minder

Peter243
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 10 aug 2025 21:23

50/34 gaat prima op gravel. Kwestie van doortrappen.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 10 aug 2025 21:27

jackflash schreef: 10 aug 2025 16:05
Peter243 schreef: 10 aug 2025 13:58 Er wordt geen frame gekocht maar een complete fiets. Die fiets wordt dan weer aangepast. Dit zijn zaken die bespreek je tijdens aankoop. Die fm zal dat waarschijnlijk met veel plezier doen.
De fiets die ik heb gekocht, heeft niet de optie (vanuit fabriek) om een andere setup erop te zetten. Kan wel, maar dan wordt het een ander model (andere prijsklasse, ander frame, etc). Dat is niet wat ik wil. Andere merken ook overwogen, maar was het allemaal net niet voor mij. Het is toch niet zo'n gekke gedachte dat je een fiets die je graag wil gaat customizen? Bij auto's gebeurt dat ook waarom niet bij een fiets?
Ik heb nog maar zelden een versnellingsbak vervangen bij aankoop van een auto. Wil je customizen dan koop je een los frame. Was waarschijnlijk ook nog goedkoper geweest dan nu met de cannondale die later dit jaar komt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43449
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 aug 2025 22:00

Vroeger kon je kiezen tussen handbak of automaat. Tegenwoordig is het vaak 1 smaak.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14978
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2025 09:25

Off topic.... mijn zoon is nu aan het lessen en de instructeur rijd in een Mercedes C klasse van 10 jaar oud omdat dit nog een handbak is.
Heel veel auto,s zijn er niet eens meer met handbak iig alle hybrid als niet. Een D segmenter met handbak wordt echt een uitdaging, C is er nog wel maar ook uitstervend.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 11 aug 2025 11:14

Peter243 schreef: 10 aug 2025 21:27
jackflash schreef: 10 aug 2025 16:05
Peter243 schreef: 10 aug 2025 13:58 Er wordt geen frame gekocht maar een complete fiets. Die fiets wordt dan weer aangepast. Dit zijn zaken die bespreek je tijdens aankoop. Die fm zal dat waarschijnlijk met veel plezier doen.
Ik heb nog maar zelden een versnellingsbak vervangen bij aankoop van een auto. Wil je customizen dan koop je een los frame. Was waarschijnlijk ook nog goedkoper geweest dan nu met de cannondale die later dit jaar komt.
We zitten niet op dezelfde golflengte geloof ik en dat is prima. Toch bedankt voor je mening 👍

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 11 aug 2025 11:21

nijkie schreef: 10 aug 2025 16:47 Even gekeken bij R2 bike: DT Swiss body gerekend, weet zo even niet welke body op de fiets zit.

SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
1x
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
434,68 €
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro...
1x
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro Spline | 12x142 / 148 mm Thru Axle
65,58 €
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank |...
1x
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank | BCD110 asymmetric 40 Teeth
38,13 €
incl. 21% VAT 93,44 €

Cassette €107,50

Subtotal : €645,90

Of toch de Super x1;) Ander kleurtje, 350 naven geïntegreerde stuurcombo.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... vel/superx
Er zit een DT Swiss body op (370). De onderdelen en kosten die je hierboven weergeeft zijn dan niet helemaal realistisch, want je zet die onderdelen erop als vervanging toch? Relatief zal het uiteraard meer geld kosten, want de nieuwe RX827 derailleur is duurder dan de standaard. Anyway, maar eens checken bij de fm wat hij ervan zegt.
Fiets is al besteld, en ben ook blij met de keuze! Alleen dus misschien nog wat finetunen hier en daar.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 11 aug 2025 11:29

wasbeer2006 schreef: 10 aug 2025 20:28
Daarom zei ik 42 of 44T voor en dan een road cassette of dat dan 11/30 of 11/34 is of iets met 36 is prima.

Maar ik ben best fan van 1x ipv 2x. Maar bij shimano komt dat vooral door hun ouderwetse kijk op verzetten.
50/34 is ongeveer het slechtse van twee werelden, zeker voor een gravelbike is de 50 te groot en zelf op een racer is het voor het gros te groot, ga naar 46 of 48 rijd echt veel fijner je mist de 18 minder, die miste ik bij een 50 echt wel als ik er niet mee reed, maar bij de 48 echt veel minder
Die 50/34 heb ik op mijn wegfiets, dat zou ik ook nooit kiezen voor gravel. Op de wegfiets vind ik de 50 eigenlijk wel ideaal. Bij langere, minder steile afdalingen of vals plat naar beneden gebruik ik toch wel regelmatig de 11 en 12.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 aug 2025 11:39

Ga eerst gewoon eens fietsen met je gravelbike zoals hij nu is. Als ik het zo lees, heb je nog geen ervaring met gravel en misschien ook niet met Di2. Rijd eerst een seizoen en kijk daarna of je echt iets mist.
De redenen die je nu noemt voor 1x zijn vooral theorie; voor elk nadeel van 2x is ook een voordeel te bedenken. Eerst ervaren, dan beslissen, anders loop je kans dat je geld uitgeeft aan een “downgrade”

Plaats reactie