Ombouw GRX 825 Di2 2x12 naar 1x12?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43450
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ritzeltechner site, voor al uw vraagstukken mbt verzetten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
De fiets die ik heb gekocht, heeft niet de optie (vanuit fabriek) om een andere setup erop te zetten. Kan wel, maar dan wordt het een ander model (andere prijsklasse, ander frame, etc). Dat is niet wat ik wil. Andere merken ook overwogen, maar was het allemaal net niet voor mij. Het is toch niet zo'n gekke gedachte dat je een fiets die je graag wil gaat customizen? Bij auto's gebeurt dat ook waarom niet bij een fiets?
Even gekeken bij R2 bike: DT Swiss body gerekend, weet zo even niet welke body op de fiets zit.jackflash schreef: ↑09 aug 2025 12:55 Ik krijg een cannondale superx 2 gravelbike geleverd dit najaar. Het is een gravelbike met electronisch schakelen. Er zit deze groep op: GRX Di2 825. Dit zijn de onderdelen van de groep:
Achterderailleur: Shimano GRX 825, Di2, Shadow RD+
Voorderailleur: Shimano GRX 825 Di2, braze-on
Shifters: Shimano GRX 825, Di2, 12-speed
Ketting: Shimano M8100, 12-speed
Crankstel: Shimano RX 820, 48/31
Cassette: Shimano Ultegra R8100, 11-34, 12-speed
Trapas: Shimano BSA 68
Ik overweeg om in plaats van een dubbel crankstel, over te stappen naar een enkele (1x12). Dan zou ik deze nieuwe derailleur van Shimano erop moeten laten zetten: GRX RX827 Di2 en uiteraard een enkel crankstel.
Kan dat zomaar op mijn Cannondale? De fiets moet nog geleverd worden, dus wellicht kan de fietsenwinkel dit nog omzetten? Wat betekent het voor de montage van het voorderailleur? Is deze Shimano GRX RX827 Di2 1×12 compatibel met de rest van de groep? Kan de body van de standaard wielset hiermee overweg? Waar moet ik ongeveer aan denken qua meerprijs?
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
1x
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
434,68 €
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro...
1x
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro Spline | 12x142 / 148 mm Thru Axle
65,58 €
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank |...
1x
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank | BCD110 asymmetric 40 Teeth
38,13 €
incl. 21% VAT 93,44 €
Cassette €107,50
Subtotal : €645,90
Of toch de Super x1;) Ander kleurtje, 350 naven geïntegreerde stuurcombo.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... vel/superx
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daarom zei ik 42 of 44T voor en dan een road cassette of dat dan 11/30 of 11/34 is of iets met 36 is prima.jackflash schreef: ↑10 aug 2025 15:55
Thanks, ja dat geeft wel wat inzicht. Ik rij nu met een compact (50/34) en 11-28 en kom (makkelijk) overal boven. Dus 40 voorblad met 11/36 is zwaarder dan wat ik nu heb?
EDIT: als ik de gear calculator site bekijk, zou 40 voor en 36 achter zelfs lichter zijn dan 34 voor en 28 achter. Zou dan geen probleem moeten zijn
Maar ik ben best fan van 1x ipv 2x. Maar bij shimano komt dat vooral door hun ouderwetse kijk op verzetten.
50/34 is ongeveer het slechtse van twee werelden, zeker voor een gravelbike is de 50 te groot en zelf op een racer is het voor het gros te groot, ga naar 46 of 48 rijd echt veel fijner je mist de 18 minder, die miste ik bij een 50 echt wel als ik er niet mee reed, maar bij de 48 echt veel minder
Ik heb nog maar zelden een versnellingsbak vervangen bij aankoop van een auto. Wil je customizen dan koop je een los frame. Was waarschijnlijk ook nog goedkoper geweest dan nu met de cannondale die later dit jaar komt.jackflash schreef: ↑10 aug 2025 16:05De fiets die ik heb gekocht, heeft niet de optie (vanuit fabriek) om een andere setup erop te zetten. Kan wel, maar dan wordt het een ander model (andere prijsklasse, ander frame, etc). Dat is niet wat ik wil. Andere merken ook overwogen, maar was het allemaal net niet voor mij. Het is toch niet zo'n gekke gedachte dat je een fiets die je graag wil gaat customizen? Bij auto's gebeurt dat ook waarom niet bij een fiets?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43450
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vroeger kon je kiezen tussen handbak of automaat. Tegenwoordig is het vaak 1 smaak.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Off topic.... mijn zoon is nu aan het lessen en de instructeur rijd in een Mercedes C klasse van 10 jaar oud omdat dit nog een handbak is.
Heel veel auto,s zijn er niet eens meer met handbak iig alle hybrid als niet. Een D segmenter met handbak wordt echt een uitdaging, C is er nog wel maar ook uitstervend.
Heel veel auto,s zijn er niet eens meer met handbak iig alle hybrid als niet. Een D segmenter met handbak wordt echt een uitdaging, C is er nog wel maar ook uitstervend.
We zitten niet op dezelfde golflengte geloof ik en dat is prima. Toch bedankt voor je mening
Er zit een DT Swiss body op (370). De onderdelen en kosten die je hierboven weergeeft zijn dan niet helemaal realistisch, want je zet die onderdelen erop als vervanging toch? Relatief zal het uiteraard meer geld kosten, want de nieuwe RX827 derailleur is duurder dan de standaard. Anyway, maar eens checken bij de fm wat hij ervan zegt.nijkie schreef: ↑10 aug 2025 16:47 Even gekeken bij R2 bike: DT Swiss body gerekend, weet zo even niet welke body op de fiets zit.
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
1x
SHIMANO GRX Di2 Rear Derailleur RD-RX827-SGS | 1x12-speed
434,68 €
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro...
1x
DT SWISS Freehub Body Ratchet LN black | Shimano Micro Spline | 12x142 / 148 mm Thru Axle
65,58 €
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank |...
1x
SHIMANO GRX Chain Ring for FC-RX810-1 1-speed Crank | BCD110 asymmetric 40 Teeth
38,13 €
incl. 21% VAT 93,44 €
Cassette €107,50
Subtotal : €645,90
Of toch de Super x1;) Ander kleurtje, 350 naven geïntegreerde stuurcombo.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... vel/superx
Fiets is al besteld, en ben ook blij met de keuze! Alleen dus misschien nog wat finetunen hier en daar.
Die 50/34 heb ik op mijn wegfiets, dat zou ik ook nooit kiezen voor gravel. Op de wegfiets vind ik de 50 eigenlijk wel ideaal. Bij langere, minder steile afdalingen of vals plat naar beneden gebruik ik toch wel regelmatig de 11 en 12.wasbeer2006 schreef: ↑10 aug 2025 20:28
Daarom zei ik 42 of 44T voor en dan een road cassette of dat dan 11/30 of 11/34 is of iets met 36 is prima.
Maar ik ben best fan van 1x ipv 2x. Maar bij shimano komt dat vooral door hun ouderwetse kijk op verzetten.
50/34 is ongeveer het slechtse van twee werelden, zeker voor een gravelbike is de 50 te groot en zelf op een racer is het voor het gros te groot, ga naar 46 of 48 rijd echt veel fijner je mist de 18 minder, die miste ik bij een 50 echt wel als ik er niet mee reed, maar bij de 48 echt veel minder
Ga eerst gewoon eens fietsen met je gravelbike zoals hij nu is. Als ik het zo lees, heb je nog geen ervaring met gravel en misschien ook niet met Di2. Rijd eerst een seizoen en kijk daarna of je echt iets mist.
De redenen die je nu noemt voor 1x zijn vooral theorie; voor elk nadeel van 2x is ook een voordeel te bedenken. Eerst ervaren, dan beslissen, anders loop je kans dat je geld uitgeeft aan een “downgrade”
De redenen die je nu noemt voor 1x zijn vooral theorie; voor elk nadeel van 2x is ook een voordeel te bedenken. Eerst ervaren, dan beslissen, anders loop je kans dat je geld uitgeeft aan een “downgrade”