Ombouw GRX 825 Di2 2x12 naar 1x12?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Wat weerhoud je om enkel de cassette te wijzigen, je voorderailleur te verwijderen en enkel op het binnen- dan wel buitenblad te rijden en te doen "alsof" het een 1x12 speed is
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Klopt, het is inderdaad geen probleem. Maar als we alleen maar iets aan een fiets willen wijzigen wanneer er een écht probleem is, reden we allemaal nog op stalen Batavussen met trommelremmen
Creatieve oplossing. Maar ik vind het dan wel een beetje overbodig om met 2 bladen te rijden, als je er maar 1 wil gebruiken. Ik hou van een nette en strakke afwerking.
Ik zal eens om advies vragen bij de fm en uiteraard checken wat het kost. Als het niet veel is, wil ik het mss wel proberen. Die groep van SRAM is ook wel vet, maar ben Shimano inmiddels zo gewend dat ik het lastig vind om over te stappen..scottpch64 schreef: ↑09 aug 2025 18:12 Wat ik merk met een 1x12 setup is dat ik op asfalt de stappen tussen de kransjes achter( elke keer 2 tandjes) irritant vind, itt het onverhard rijden dan valt het niet zo op.
Ik zou de 2x setup laten zitten, je kan dan echt alle kanten op, vervangen kan altijd nog door een andere crank en achterderailleur wanneer je de 2x setup zat bent.
Aan de andere kant: Je hebt al een racer met 2x12 setup die je alleen gebruikt op de harde weg...![]()
Laat het afhangen van de evt. meerprijs of dat je zo kan wisselen zonder extra kosten.
Succes met je keuze!
Maatje van me heeft bij Knoops een Cannondale SuperX LAB 71 frame met zadelpen en stuurcombo besteld en daar komt een 1x13 Sram Force XPLR groep op...
Het gaat hier om een nieuwe fiets! Koop dan meteen een fiets met 1x12, geneuzel om niets. Past in de categorie ik heb een nieuwe witte fiets gekocht, maar wil hem blauw laten spuiten…….jackflash schreef: ↑09 aug 2025 18:48Klopt, het is inderdaad geen probleem. Maar als we alleen maar iets aan een fiets willen wijzigen wanneer er een écht probleem is, reden we allemaal nog op stalen Batavussen met trommelremmen. Soms wil je gewoon iets wat beter bij je rijstijl past… of omdat je het leuk vindt om na te denken over een alternatieve setup. Dat mag toch ook een keer zonder dat het ‘moet’?
Beter nadenken voor je tot koop over gaat is ook wel handig.
-
scottpch64
- Forum-lid
Altijd leuk om te knutselen/wijzigen van je fiets, dat is het mooie van een frame kopen en zelf opbouwen met de componenten die je uitgezocht hebt.
Laat je daar dus niet van weerhouden, vragen staat vrij bij je FM...
Laat je daar dus niet van weerhouden, vragen staat vrij bij je FM...
Met wat voor verzet rijdt je nu op je roadbike door Limburg.jackflash schreef: ↑09 aug 2025 16:01Licht heuvelwerk in Limburg en gravel in Limburg. In de winter ook (voornamelijke) vlakke ritjes op de weg. Ik zou 11/36 kiezen. Daar kom ik wel me weg.scottpch64 schreef: ↑09 aug 2025 14:38 Dan ga je een MTB cassette monteren en heb je een Multispline body nodig, maar een 11/36 cassette kan op de HG body...![]()
Hangt er dus vanaf wat hij ermee gaat doen, hier in NL op het vlakke of ook de heuvels/bergen in?
Besef dat een 11/36 met een 40 of 42 voorblad zwaardere lichtse verzet heeft dan je nu op je roadbike hebt. Als je dan ook nog eens daarmee in (zuid)Limburg heuvelop fatsoenlijk wilt gravellen wordt het wel afzien.
Ik denk dat je beter af bent met die 2x12di2
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Maar je kan toch gewoon een 42 of 44 voor steken met een 11/30 Ultegra cassette.
Zo rijd ik met de MTB op de weg en een 38 voor. Ga ik de heuvels in gooi ik er een eagle cassette op en klaar.
In de polder heb je echt niets aan een dubbel, het is dat die sram aero bladen zo achterlijk duur zijn (700 euro) want anders had de voorderrie er op mijn racer er al vanaf gegaan. 10/ 28 en een 46t en klaar. Ik schakel nu alleen naar de 35t om mijn ketting te smeren, ik heb hem er alleen in het voorjaar twee keer op gehad bij windkracht 6.
Die twee tanden bovenin is ff wennen, maar met een kleiner blad veel minder vervelend.
Zo rijd ik met de MTB op de weg en een 38 voor. Ga ik de heuvels in gooi ik er een eagle cassette op en klaar.
In de polder heb je echt niets aan een dubbel, het is dat die sram aero bladen zo achterlijk duur zijn (700 euro) want anders had de voorderrie er op mijn racer er al vanaf gegaan. 10/ 28 en een 46t en klaar. Ik schakel nu alleen naar de 35t om mijn ketting te smeren, ik heb hem er alleen in het voorjaar twee keer op gehad bij windkracht 6.
Die twee tanden bovenin is ff wennen, maar met een kleiner blad veel minder vervelend.
Thanks, ja dat geeft wel wat inzicht. Ik rij nu met een compact (50/34) en 11-28 en kom (makkelijk) overal boven. Dus 40 voorblad met 11/36 is zwaarder dan wat ik nu heb?Gravelist schreef: ↑10 aug 2025 14:19Met wat voor verzet rijdt je nu op je roadbike door Limburg.jackflash schreef: ↑09 aug 2025 16:01Licht heuvelwerk in Limburg en gravel in Limburg. In de winter ook (voornamelijke) vlakke ritjes op de weg. Ik zou 11/36 kiezen. Daar kom ik wel me weg.scottpch64 schreef: ↑09 aug 2025 14:38 Dan ga je een MTB cassette monteren en heb je een Multispline body nodig, maar een 11/36 cassette kan op de HG body...![]()
Hangt er dus vanaf wat hij ermee gaat doen, hier in NL op het vlakke of ook de heuvels/bergen in?
Besef dat een 11/36 met een 40 of 42 voorblad zwaardere lichtse verzet heeft dan je nu op je roadbike hebt. Als je dan ook nog eens daarmee in (zuid)Limburg heuvelop fatsoenlijk wilt gravellen wordt het wel afzien.
Ik denk dat je beter af bent met die 2x12di2
EDIT: als ik de gear calculator site bekijk, zou 40 voor en 36 achter zelfs lichter zijn dan 34 voor en 28 achter. Zou dan geen probleem moeten zijn
Laatst gewijzigd door jackflash op 10 aug 2025 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.