Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ombouw GRX 825 Di2 2x12 naar 1x12?

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 09 aug 2025 12:55

Ik krijg een cannondale superx 2 gravelbike geleverd dit najaar. Het is een gravelbike met electronisch schakelen. Er zit deze groep op: GRX Di2 825. Dit zijn de onderdelen van de groep:
Achterderailleur: Shimano GRX 825, Di2, Shadow RD+
Voorderailleur: Shimano GRX 825 Di2, braze-on
Shifters: Shimano GRX 825, Di2, 12-speed
Ketting: Shimano M8100, 12-speed
Crankstel: Shimano RX 820, 48/31
Cassette: Shimano Ultegra R8100, 11-34, 12-speed
Trapas: Shimano BSA 68

Ik overweeg om in plaats van een dubbel crankstel, over te stappen naar een enkele (1x12). Dan zou ik deze nieuwe derailleur van Shimano erop moeten laten zetten: GRX RX827 Di2 en uiteraard een enkel crankstel.

Kan dat zomaar op mijn Cannondale? De fiets moet nog geleverd worden, dus wellicht kan de fietsenwinkel dit nog omzetten? Wat betekent het voor de montage van het voorderailleur? Is deze Shimano GRX RX827 Di2 1×12 compatibel met de rest van de groep? Kan de body van de standaard wielset hiermee overweg? Waar moet ik ongeveer aan denken qua meerprijs?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 859
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 09 aug 2025 13:52

Heb je deze vragen al aan de verkopende partij gesteld?
Factor O2 / Surly Cross Check

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 aug 2025 14:18

Natuurlijk kan dat allemaal geregeld worden, alleen wordt die fiets zo compleet geleverd...
Je zal met de FM in conclaaf moeten gaan of hij die ombouw met gesloten beurzen wil doen of dat je bij moet betalen.
Die derailleur is nodig omdat je een cassette gaat monteren met een groter bereik en is gewoon competable met de rest van je groep, de body heeft daar niks mee van doen, het blijft 12sp.
Succes!

Bianchi105
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

Bianchi105 09 aug 2025 14:25

De body kán wel van belang zijn. Er zit nu een race cassette op die past op een HG body.
Als je bijvoorbeeld een cassette met 10-45 vertanding gaat monteren past die niet op de HG body, hiervoor is een Microspline body nodig.

Verder volledig eens: vraag dit aan de verkopende partij en bepaal voor jezelf of je het de eventuele extra investering waard vindt.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 aug 2025 14:38

Dan ga je een MTB cassette monteren en heb je een Multispline body nodig, maar een 11/36 cassette kan op de HG body... ;)
Hangt er dus vanaf wat hij ermee gaat doen, hier in NL op het vlakke of ook de heuvels/bergen in?

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 09 aug 2025 14:47

Crank hoef je niet te vervangen, alleen beide bladen eraf halen en de juiste erop schroeven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43450
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 aug 2025 14:49

Gewoon NIET doen. Die 2x GRX is een van de beste groepen ooit gemaakt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9975
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 aug 2025 14:54

daniel1975 schreef: 09 aug 2025 14:49 Gewoon NIET doen. Die 2x GRX is een van de beste groepen ooit gemaakt.
+5 Waarom zou je naar 1x willen gaan? ik heb beide gereden. Maar als de fiets zo geleverd wordt lekker laten zitten. Een paar weg wielen erbij en je kan alle kanten op zonder beperking.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 09 aug 2025 15:59

nijkie schreef: 09 aug 2025 14:54
daniel1975 schreef: 09 aug 2025 14:49 Gewoon NIET doen. Die 2x GRX is een van de beste groepen ooit gemaakt.
+5 Waarom zou je naar 1x willen gaan? ik heb beide gereden. Maar als de fiets zo geleverd wordt lekker laten zitten. Een paar weg wielen erbij en je kan alle kanten op zonder beperking.
Ik ben er nog niet uit, maar overweeg het wel. Argumenten voor 1x12:
- Gemak van alleen achter hoeven schakelen. Mijn ervaring met 2x is dat je toch altijd wel een beetje bent aan het klooien in de heuvels. Het is allemaal net wat minder smooth.
- Ik gebruik 'm als winterfiets / gravelbike, dus de echte lange wegritten zal ik op mijn andere (road) bike doen die wel 2x12 heeft. Zo kan ik kiezen tussen 'best of both worlds', afhankelijk van de rit die ik ga doen uiteraard
- minder rotzooi tussen de derailleurwieltjes, want die zijn dicht bij de nieuwe 827 derailleur en minder poetswerk bij crankbladen
- ketting zal er praktisch niet meer afvliegen (ga ik vanuit). Dat gebeurt bij mijn wegfiets nog wel sporadisch (en ja, alles is goed afgesteld)

Ik realiseer me dat dit allemaal marginale argumenten zijn, maar wel van waarde voor mij. Maar zoals gezegd: ik ben er nog niet helemaal uit. Ook afhankelijk van extra kosten.

Ik moet het nog voorleggen aan de fm. Maar dacht ik gooi het eerst hier eens in de groep.
Dank voor de reacties allemaal!

jackflash
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 09 aug 2025 16:01

scottpch64 schreef: 09 aug 2025 14:38 Dan ga je een MTB cassette monteren en heb je een Multispline body nodig, maar een 11/36 cassette kan op de HG body... ;)
Hangt er dus vanaf wat hij ermee gaat doen, hier in NL op het vlakke of ook de heuvels/bergen in?
Licht heuvelwerk in Limburg en gravel in Limburg. In de winter ook (voornamelijke) vlakke ritjes op de weg. Ik zou 11/36 kiezen. Daar kom ik wel me weg.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 09 aug 2025 17:42

Dat past gewoon, hoef je de derailleur niet voor te vervangen.
Ander kettingblad op de bestaande crank, voorderailleur eraf en je bent klaar.

En je kan makkelijk terug naar 2x12 indien nodig

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 aug 2025 18:12

Wat ik merk met een 1x12 setup is dat ik op asfalt de stappen tussen de kransjes achter( elke keer 2 tandjes) irritant vind, itt het onverhard rijden dan valt het niet zo op.
Ik zou de 2x setup laten zitten, je kan dan echt alle kanten op, vervangen kan altijd nog door een andere crank en achterderailleur wanneer je de 2x setup zat bent.
Aan de andere kant: Je hebt al een racer met 2x12 setup die je alleen gebruikt op de harde weg... ;)
Laat het afhangen van de evt. meerprijs of dat je zo kan wisselen zonder extra kosten.
Succes met je keuze!

Maatje van me heeft bij Knoops een Cannondale SuperX LAB 71 frame met zadelpen en stuurcombo besteld en daar komt een 1x13 Sram Force XPLR groep op...

Plaats reactie