Gravelen op performance racefiets
Harry hier. Gravel begint bij 45mm. Daaronder is het allroad.
Uiteraard kun je met 32mm best wel gravelpaadjes rijden. En ook best wel hard. Of je je vrienden op echte gravelbikes kunt bijhouden is erg afhankelijk van de ondergrond. Zo gauw die wat minder op een Gooisch schelpenpad lijkt is er een redelijke kans dat je alle zeilen moet bijzetten terwijl je maten er probleemloos overheen rollen. Het hoeft niet direct terrein te zijn dat je met 32mm niet kunt fietsen, maar het zal je meer moeite kosten en in de bochten zul je ws meer af moeten remmen. Daarnaast zul je sneller vermoeid raken, dus ook dat speelt mee als je je vrienden wilt bijhouden.
Maar gewoon proberen is natuurlijk de beste manier om uit te vinden of het werkt. Voor de prijs van een paar bandjes kun je niet moeilijk doen. Advies wat volgens mij nog niet genoemd is is tubeless. Zou een no brainer moeten zijn, zeker met 32mm, maar ms is het ook juist daarom nog niet genoemd.
Uiteraard kun je met 32mm best wel gravelpaadjes rijden. En ook best wel hard. Of je je vrienden op echte gravelbikes kunt bijhouden is erg afhankelijk van de ondergrond. Zo gauw die wat minder op een Gooisch schelpenpad lijkt is er een redelijke kans dat je alle zeilen moet bijzetten terwijl je maten er probleemloos overheen rollen. Het hoeft niet direct terrein te zijn dat je met 32mm niet kunt fietsen, maar het zal je meer moeite kosten en in de bochten zul je ws meer af moeten remmen. Daarnaast zul je sneller vermoeid raken, dus ook dat speelt mee als je je vrienden wilt bijhouden.
Maar gewoon proberen is natuurlijk de beste manier om uit te vinden of het werkt. Voor de prijs van een paar bandjes kun je niet moeilijk doen. Advies wat volgens mij nog niet genoemd is is tubeless. Zou een no brainer moeten zijn, zeker met 32mm, maar ms is het ook juist daarom nog niet genoemd.
Komt er beetje hoogteverschil dan ben je ook gezien met smalle bandjes.
Maargoed dan komt er ook kwestie van durf om de hoek kijken, tijdens de borderride kwamen er sommige ook mij voorbij in afdalingen alsof het vlak asfalt was.
Terwijl het gewoon 10% afdalen was met leuke stenen ed, nou dan rijd ik maar lekker op safe en haal ik ze daarna op de klim wel weer in
Maargoed dan komt er ook kwestie van durf om de hoek kijken, tijdens de borderride kwamen er sommige ook mij voorbij in afdalingen alsof het vlak asfalt was.
Terwijl het gewoon 10% afdalen was met leuke stenen ed, nou dan rijd ik maar lekker op safe en haal ik ze daarna op de klim wel weer in
Kan prima op 32mm! Ik doe al meer dan 15 jaar aan wat men nu gravellen noemt. Tot zo’n 4 jaar geleden was dat altijd op een cyclocross fiets met 32mm Challenge Grifo bandjes en dat ging prima. Ook over singletracks en helemaal over gravel- en bospaden.
Natuurlijk zijn banden van meer dan 40mm een stuk comfortabeler en mul zand gaat ook een stuk beter, maar een beetje door Drentse bossen en over de Veluwe rijden gaat prima op 32mm.
Ik vind juist de agressievere geometrie van m’n cyclocrosser ook erg fijn. Geef mij maar een snelle fiets. De geometrie van de gravelbike die ik gekocht heb, hangt ook vrij dicht tegen die van m’n racefiets (Specialized Tarmac) aan.
Ik zou, omdat de kans op stootlek met 32mm groter is, wel echt voor tubeless banden gaan trouwens.
Natuurlijk zijn banden van meer dan 40mm een stuk comfortabeler en mul zand gaat ook een stuk beter, maar een beetje door Drentse bossen en over de Veluwe rijden gaat prima op 32mm.
Ik vind juist de agressievere geometrie van m’n cyclocrosser ook erg fijn. Geef mij maar een snelle fiets. De geometrie van de gravelbike die ik gekocht heb, hangt ook vrij dicht tegen die van m’n racefiets (Specialized Tarmac) aan.
Ik zou, omdat de kans op stootlek met 32mm groter is, wel echt voor tubeless banden gaan trouwens.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14991
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt haha.
Prima om zo te beginnen, niets mis mee. 30 jaar gelden reed ik ook op 1.7 banden op de MTB op 2,5 bar. Stapte je met hoofdpijn van de fiets. Maar het was toen ook leuk.
Lekker proberen en als je het leuk vind komt er vanzelf een keer een gravelbike of lichte XC MTB, wat over twee jaar een gravelbike is.
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Thanks allemaal! Tubeless is een goeie, hoewel ik daar op de wegfiets na een echte lekke band weer van ben afgestapt. Wat een geknoei was dat! Vanwege de regelmatige wissel tussen weg en allroad bandjes op mijn tweede fiets twijfel ik nog wat ik daarmee ga doen. Ik heb sowieso geschikte spullen voor beide set ups.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dus TS wil cyclocrossen in plaats van gravel fietsen.
Maar volgens mij mag je zelf weten waar wat bij hoort. Per jaar willen de fabrikanten dat je een betere fiets nodig hebt om de lastiger wordende routes aan te kunnen. Die routes en wedstrijden worden ook steeds op lastiger terrein gemaakt. Wat 10 jaar geleden een mtb wedstrijd was, is nu zo ongeveer gravel.
Uiteindelijk is het een kwestie van weersverwachting en route bekijken en aan de hand daarvan te beslissen of het wel of niet zal lukken.
Maar volgens mij mag je zelf weten waar wat bij hoort. Per jaar willen de fabrikanten dat je een betere fiets nodig hebt om de lastiger wordende routes aan te kunnen. Die routes en wedstrijden worden ook steeds op lastiger terrein gemaakt. Wat 10 jaar geleden een mtb wedstrijd was, is nu zo ongeveer gravel.
Uiteindelijk is het een kwestie van weersverwachting en route bekijken en aan de hand daarvan te beslissen of het wel of niet zal lukken.
Vast, maar ook mensen die het minder uitmaakt als ze vallen ofzo.
Aantal mensen gezien die schuiver hebben gemaakt, tja hoort erbij zeggen ze dan.
Nou ik hou het liever allemaal heel en geniet van de tocht
Het is pas mountainbiken als de bandenmaat in inches vermeld wordt!
