Gravelen op performance racefiets
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Precies dat ga ik doen. Sinds ik een heerlijke Orbea Orca OMX heb, wordt mijn Scott Addict (2017) gebruikt in de winter. Die zou ik kunnen verkopen. De huidige marktwaarde is volgens mij circa € 1750 (Ultegra 11 disc, Scope R3d, perfect onderhouden) . Maar voor een gravelbike moet er dan nog een paar duizend bij en ik heb net € 800 in onderhoud gestoken. Bovendien wil ik eerst eens uitvinden of gravelen iets voor me is.
Vandaag monteer ik de maximaal mogelijke gravelbanden. Dat zijn Vittoria Terreno zero 32 mm geworden. Mijn Addict heeft een performance geo (het identieke 2018 model heet RC). Niet ideaal voor onverhard, maar wel snel als het er goed bij ligt. Zijn er nog zaken waarop ik moet letten/ die ik eenvoudig kan aanpassen? En verwachten jullie dat ik mijn fietsmaatjes op moderne mtb’s en gravelbikes nog kan bijhouden?
Vandaag monteer ik de maximaal mogelijke gravelbanden. Dat zijn Vittoria Terreno zero 32 mm geworden. Mijn Addict heeft een performance geo (het identieke 2018 model heet RC). Niet ideaal voor onverhard, maar wel snel als het er goed bij ligt. Zijn er nog zaken waarop ik moet letten/ die ik eenvoudig kan aanpassen? En verwachten jullie dat ik mijn fietsmaatjes op moderne mtb’s en gravelbikes nog kan bijhouden?
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
scottpch64
- Forum-lid
Maatje van me heeft ook een Addict met 2 sets wielen, 1x weg en 1xgravel (32mm), kan dus.
Jij gaat je maatjes makkelijk bij kunnen houden, jouw fiets wordt dan een gravelracer, dus geen luie geometrie!
Ligt dus geheel aan je stuurvaardigheden of je ze bij kunt houden!:winkthumb:
Mijn Factor heeft ook een race geometrie, heerlijk scherp sturen op onverhard en ik heb er 35mm Terra Speeds op liggen.
Belangrijk voor je banden zijn de zijnopjes voor meer grip in de bochten, op het loopvlak minder belangrijk bij droge omstandigheden.
Jij gaat je maatjes makkelijk bij kunnen houden, jouw fiets wordt dan een gravelracer, dus geen luie geometrie!
Mijn Factor heeft ook een race geometrie, heerlijk scherp sturen op onverhard en ik heb er 35mm Terra Speeds op liggen.
Belangrijk voor je banden zijn de zijnopjes voor meer grip in de bochten, op het loopvlak minder belangrijk bij droge omstandigheden.
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Dank kopjethee, alleen… wordt de fiets dan niet nerveuzer? De totale reach is 12 mm kleiner sinds ik mijn schoenplaatjes en zadel heb verzet, vanwege een efficiëntere houding. Er zit een old school stuur op (42 cm), maar wel met kleine drop en reach. Daar valt dus niet veel te halen denk ik. De drop zadel-stuur (afgezaagd) is 9 cm, dus ook daar zit geen speelruimte.
Gewoon proberen. Ik zou naast de bandjes ook dikker stuurtape wikkelen. Ben je voor een paar tientjes klaar en kun je nog ff doorsparen.
Wat kopjethee al zegt, op vlakke gravelpaden zal het al snel gaan. Maar op meer technisch terrein gaat de Addict waarschijnlijk te stug zijn. Vang je ook niet makkelijk op door bijvoorbeeld de 32mm bandjes wat zachter te zetten. Stuurtape helpt ook maar een beetje.
De wielbasis van een gravelbike is langer + balhoofdhoek luier. Dat maakt het allemaal wat stabieler en rustiger.
Wat kopjethee al zegt, op vlakke gravelpaden zal het al snel gaan. Maar op meer technisch terrein gaat de Addict waarschijnlijk te stug zijn. Vang je ook niet makkelijk op door bijvoorbeeld de 32mm bandjes wat zachter te zetten. Stuurtape helpt ook maar een beetje.
De wielbasis van een gravelbike is langer + balhoofdhoek luier. Dat maakt het allemaal wat stabieler en rustiger.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Het lijkt dat ik de juiste bandenkeuze heb gemaakt, er was ook niet veel keuze in 32 mm. Ik had 2 wielsets, de oem set heb ik verkocht, nota bene aan een gravelaar. Sturen lukt me over het algemeen aardig goed. Ik ga de uitdaging (110 km) binnenkort gewoon aan.scottpch64 schreef: ↑16 jul 2025 11:20 Maatje van me heeft ook een Addict met 2 sets wielen, 1x weg en 1xgravel (32mm), kan dus.
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Als ik nergens hoef te lopen ben ik tevreden.marsman schreef: ↑16 jul 2025 11:33 Gewoon proberen. Ik zou naast de bandjes ook dikker stuurtape wikkelen. Ben je voor een paar tientjes klaar en kun je nog ff doorsparen.
- CampaYolo
- Forum-lid
Je begint in ieder geval goed, gewoon proberen en zelf ervaren hoe het bevalt.
Ik ga door het grind op een oude crosser met parfinder pro 32mm bandjes.
Dat zit ook behoorlijk agressief en zeker niet altijd even comfortabel. Toch heb ik er veel plezier van. (Wedstrijden zou ik er niet mee rijden
)
Ik kan op mijn crosser overigens goed mee op menig MTB trail, al is het wat meer werken t.o.v. iemand die op een MTB zit. 'T is net hoe handig je met een fiets bent.
Edit:
Mtb trails doe ik niet met pathfinder pro. Eerder met grifo's en sinds deze winter met tufero swapero's (past net. Kiele, kiele)
Ik ga door het grind op een oude crosser met parfinder pro 32mm bandjes.
Dat zit ook behoorlijk agressief en zeker niet altijd even comfortabel. Toch heb ik er veel plezier van. (Wedstrijden zou ik er niet mee rijden
Ik kan op mijn crosser overigens goed mee op menig MTB trail, al is het wat meer werken t.o.v. iemand die op een MTB zit. 'T is net hoe handig je met een fiets bent.
Edit:
Mtb trails doe ik niet met pathfinder pro. Eerder met grifo's en sinds deze winter met tufero swapero's (past net. Kiele, kiele)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Gaat er vooral over wat voor soort gravel je gaat rijden. Ik rijd op de Strabrechtse heide en omgeving (de pan en bij de Daatjes hoeve te Weert) Alles net zo makkelijk op mijn racer met 25 mm als met de gravelfiets met 34 mm. Laatst op de Veluwe met 28 mm racebanden min of meer per ongeluk ook een 30 km gravel gedaan, ging ook helemaal prima. Is allemaal wel echt gravel en dus redelijk hard en met droog weer. Als het meer echt onverhard is, nat, of juist erg zachte ondergrond dan is voor mijn 32/34wel het minimale. Ik heb echter net zo veel lol als het soms net niet helemaal makkelijk gaat. Verder wil ik gravelen en niet MTB en dus ik probeer routes zo te plannen dat het echt gravel, of hard onverhard is en dan gaat het op vrijwel alle banden. Comfort is echter vanaf 28 mm wel wat beter en ook kans op lekrijden neemt af met brede banden. Maar ik vermaak me prima en als het op 28/32 niet gaat is het in mijn ogen MTB en en geen gravelen (in Nederland dan in het buitenland is het heel anders, maar daar heb je ook heel ander gravel en zit met je echt klimmen en dalen).
Ooit actief als Ophetkantje
"...Je begint in ieder geval goed, gewoon proberen en zelf ervaren hoe het bevalt. ..."
Gewoon 32 mm banden steken en gaan met die banaan! Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Mocht je nu van Arnhem naar Zwolle onverhard rijden, is het een ander verhaal, maar je zal best goed mee kunnen komen.
Die Terreno zero klinken leuk, maar daar zit ook nul profiel op.
Gewoon 32 mm banden steken en gaan met die banaan! Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Mocht je nu van Arnhem naar Zwolle onverhard rijden, is het een ander verhaal, maar je zal best goed mee kunnen komen.
Die Terreno zero klinken leuk, maar daar zit ook nul profiel op.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Dat hangt van het parcours af. Ik weet hier in de buurt een paar wegen met los zand, waar je niet door geraakt met 32mm bandjes.Beam me up, Scotty schreef: ↑16 jul 2025 10:48 Zijn er nog zaken waarop ik moet letten/ die ik eenvoudig kan aanpassen? En verwachten jullie dat ik mijn fietsmaatjes op moderne mtb’s en gravelbikes nog kan bijhouden?
Ideale cyclocross setup. Gaan met je banaan. In mul zand en met veel modder ga je het niet redden, maar verder gaat het gewoon goed. Je moet wel wat harder werken dan de Luie Harry's die met 45mm rijden en denken dat het zo hoort.Beam me up, Scotty schreef: ↑16 jul 2025 10:48 Precies dat ga ik doen. Sinds ik een heerlijke Orbea Orca OMX heb, wordt mijn Scott Addict (2017) gebruikt in de winter. Die zou ik kunnen verkopen. De huidige marktwaarde is volgens mij circa € 1750 (Ultegra 11 disc, Scope R3d, perfect onderhouden) . Maar voor een gravelbike moet er dan nog een paar duizend bij en ik heb net € 800 in onderhoud gestoken. Bovendien wil ik eerst eens uitvinden of gravelen iets voor me is.
Ik sla met 37mm ook nog wel eens vast in mul zand.
hun fietsen.