Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

E-koersfiets

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 jun 2025 10:26

scottwilko schreef: 09 jun 2025 16:15 De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h.
Dat is voor sommige gebieden nogal een veronderstelling. Verder maakt het niet, maar het klopt ook niet. Trouwens ook in Nederland zit ik dan echt op mijn limiet. (Al zou ik voor in Nederland nooit een e-race fiets kopen, maar dat is misschien ook wel omdat ik toch de meeste kilometers solo maak).

Orbea
Forum-lid

Orbea 10 jun 2025 14:01

Jans schreef: 10 jun 2025 10:26
scottwilko schreef: 09 jun 2025 16:15 De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h.
Dat is voor sommige gebieden nogal een veronderstelling. Verder maakt het niet, maar het klopt ook niet. Trouwens ook in Nederland zit ik dan echt op mijn limiet. (Al zou ik voor in Nederland nooit een e-race fiets kopen, maar dat is misschien ook wel omdat ik toch de meeste kilometers solo maak).
Ik ook niet maar woon echt op hoogte nooit vlak en klimmen is nooit echt mijn ding geweest. Als ik in Nederland had gewoont had ik er ook nooit aan begonnen.

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 12 jun 2025 09:45

GrenP schreef: 07 jun 2025 22:19 Hi,
Als hartpatiënt en wielerfanaat, ben ik aan uitkijken om een nieuwe fiets aan te kopen.
Mijn bloeddruk mag niet te hoog worden, omdat er gevaar bestaat tot verdere schade aan m’n aorta.

Ik heb een interessante aanbieding voor een Scott addict eride 20

Waar ik me de vraag stel, wat is de meerwaarde van een E-koersfiets in België? Gelimiteerd tot 25km/u, als je in groep rijdt, zit je daar altijd boven.
Zelf in de aftermath van een long covid periode gereden met een Trek Domane met Fazua systeem. Die had ik softwarematig laten omzetten naar ondersteuning tot 40km/u, zodat ik toch met het vriendengroepje meekon. Dat ging meer dan prima; bouwde stukje bij beetje wat meer conditie op, terwijl ik niet doodziek 3u op de bank lag na afloop. Had een frametas met extra accu, en kon in de ecostand daarmee 100+ km afleggen. Voor mij ideaal, zeker ook omdat er wat bredere banden onder pasten en ook voor gravel gebruikt kon worden.
Let wel: als het gaat om het opvoeren van een e-mtb heb ik daar mn bedenkingen bij, omdat vrijwel niemand >25pu door het bos rijdt, maar op een racer is 25pu geen snelheid. Dat rijdt een ongetrainde maar gezonde persoon al zonder ondersteuning. De e-racer was voor mij een optie om op een gezonde maniermn bereik wat groter te maken én daarbij ook enigszins sociaal bezig te zijn met vrienden. Zonder e-racer was ik nu waarschijnlijk dik en volledig uit conditie geweest omdat ik dan niet uit de cyclus van l-covid was gekropen. Nu rijd ik weer 'akoestisch', weliswaar niet meer met 35 gemiddeld, maar met een iets andere mindset gewoon 28-32. Persoonlijk vind ik dat dit soort fietsen gewoon een prima optie is voor de mensen die anders slechts 15km van huis kunnen of anders gedwongen zijn hun hobby op te geven danwel alles voortaan solo te doen.
1 groot nadeel van de e-racer: met wind tegen was ik altijd degene die kopwerk mocht doen ;-)

Mbt de Scott: ik vind persoonlijk dat Mahle systeem niet om over naar huis te schrijven. Vooral niet vanwege de beperkte capaciteit van de accu en het feit dat die volledig is weggewerkt. Die is niet te wisselen tijdens je rit, dus je heb echt maar een beperkte actieradius. Tel daarbij op dat de wielen van Scott vrijwel altijd bagger zijn en het extra gewicht van accu en motorsysteem tot nog snellere ellende met spaken en velgen zal gaan leiden.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2025 10:34

Hendrik, je schrijft er nogal wat neer. Een ongetrainde, gezonde, fietser rijdt volgens jou makkelijk meer dan 25km/uur. hoe lang kan hij/zij dat volgens jou dan wel volhouden? Je hoeft bij die Mahle ook niet je accu te wisselen, maar een accu er bij steken, in de bidonhouder. Heb je die twee systemen beiden uitgeprobeerd?

Orbea
Forum-lid

Orbea 13 jun 2025 06:51

Jans schreef: 12 jun 2025 10:34 Hendrik, je schrijft er nogal wat neer. Een ongetrainde, gezonde, fietser rijdt volgens jou makkelijk meer dan 25km/uur. hoe lang kan hij/zij dat volgens jou dan wel volhouden? Je hoeft bij die Mahle ook niet je accu te wisselen, maar een accu er bij steken, in de bidonhouder. Heb je die twee systemen beiden uitgeprobeerd?
Mijn orbea met mahle motor 100km+ zonder bidonaccu. En hier kan je al aanzien hoe mijn fiets is afgeregeld ook ik moet werken op de fiets plus vaak gebruik ik de ondersteuning niet.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 jun 2025 07:58

Bij een snelheid van 25km/h zal de accu langer meegaan dan bij in Nederland illegale ondersteuning bij 35 km/h

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 13 jun 2025 15:35

Als ik het goed begrijp vindt jij dat iedereen die harder dan 25km/h gaat illegaal bezig is...!
Want waar zit het verschil of je met je eigen energie of met iets ondersteuning harder gaat?
Ik zie dat niet!
...

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 13 jun 2025 15:41

Het gaat denk ik om het feit dat je in NL niet harder mag rijden dan 25 op een fiets met hulpmotor.
Anders wordt het gezien als een gemotoriseerd voertuig waarvoor andere regels gelden.

Het is dus in dit geval inderdaad een beetje idioot want de gemiddelde racefietser komt al snel boven de 35 uit als hij een beetje aanzet.

Het relatief nieuwe fenomeen E-bike leunt dus nog op regelgeving uit de tijd van brommers en scooters.
Een herziening zou welkom zijn denk ik.
Adversity is the Catalyst of Change

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2025 16:01

Dus als je bandjes hebt van 25-28mm zou het wel moeten mogen? Nee,dit meen ik niet. Ik zie zo maar geen uitweg in deze materie. Maar nog niet zo lang geleden waren er op dit forum die een e-bike tot 25km/u voor ouderen eigenlijk te gevaarlijk vonden. Behalve een restrictie voor de bandenmaat ook een leeftijdsrestrictie? Met of zonder nummerplaatje?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 jun 2025 16:51

Of je nu een e-racefiets aanpas, zodat hij ondersteuning bied boven de 25km/h, of een fatbike, dat is voor mij hetzelfde. Of je dan 40 bent en al vele jaren gemiddelden van 30 op de racefiets hebt gekund, of een puber van 12 die 2km door de stad naar school gaat, maakt voor mij niet uit. Iedereen is gelijk in mijn ogen en de regels gelden voor iedereen.
En die regels gelden voor de ondersteuning, niet voor de maximum snelheid, daar zijn weer andere regels voor.
Nogmaals, voor zeker 90% van diegene die ondersteuning nodig hebben is 25 km/h snel genoeg. En ik ben van mening dat de overige 10% met wat aanpassingen ook voldoende hebben aan die snelheid.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2025 16:59

"met wat aanpassingen", ik heb geen idee wat je daar mee voor ogen hebt. De opmerkingen "een beetje renner haalt de 35km/u wel. Welk percentage zal dat zijn?Of heb ik echt een verkeerde voorstelling van de snelheden.

pino
Forum-lid HC

pino 13 jun 2025 17:01

De ongevalstatistieken van e-bikes geven aan dat de 25 km/uur te snel is.

eerste zoekopdrachthttps://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/infrastru ... t-e-bikes/
Niet zijken maar reiden !

Gesloten