E-koersfiets
-
scottwilko
- Forum-lid HC
De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h. Alleen dient daar de ondersteuning op te houden. Dat is volgens mij de enigste juiste regel.
99% van de personen die met ondersteuning moeten fietsen vanwege de gezondheid, zouden ook beter af zijn niet harder te rijden dan die 25km/h. Heb je de ondersteuning niet nodig vanwege je gezondheid, dan is het beter voor die gezondheid als je boven de 25km/h zelf moet trappen.
99% van de personen die met ondersteuning moeten fietsen vanwege de gezondheid, zouden ook beter af zijn niet harder te rijden dan die 25km/h. Heb je de ondersteuning niet nodig vanwege je gezondheid, dan is het beter voor die gezondheid als je boven de 25km/h zelf moet trappen.
Jans schreef: ↑09 jun 2025 15:32
Ik denk niet dat ik voor een "lekker zware" e-mtb zou gaan, maar ik wil wel eerst op een e-race gefietst hebben. Maar als je toch ooit met een niet werkende accu komt te staan dan is 11kg de heuvel op (laten we hopen dat het geen berg is) nog te doen. Misschien kun je die koppel en accuduur uitleggen. Waarom lijden die onder het lichte gewicht van de fiets? Ik denk dat een lichte fiets voor mij veel hanteerbaarder is.
@kees0251, best hilarisch dat jij valt over mijn "e-racert".
Het gewicht zit grotendeels in motor en m.n. accu. Dus een sterkere motor waar meer en langer stroom naartoe kan.
Natuurlijk koop je die MTB niet om het hoge gewicht, maar met ee n 2x zo grote accu en de extra controle die een recht stuur biedt, zal het ook niet e ht in de weg zitten. Nog een voordeel is dat die MTB's vaak een stuk goedkoper zijn.
Ik zou er in ieder geval al van beiden een keer een dagje één huren.
Campagnolo Ultra Dork
Misschien heb je al ergens geschreven, maar ik denk te begrijpen dat je op een e-racefiets rijdt. Hoeveel weegt die dan?
Is dat een Orbea?
En ja gesloopt thuiskomen lukt iedereen wel, die dat wil.
12,5kg, mijn cervelo r3 was 6,8kg
Ik fiets veel km met zonder ondersteuning dan zet je hem op 0 maar bij de orbea en willier zit de motor in het achterwiel dus he houd altijd een soort of weerstand het is geen racefiets naaf.
de domane + van mijn vrouw heeft een TQ middenmotor. je kunt 3 standen instellen, per stand gaat dit om het vermogen dat de motor afgeeft bovenop het vermogen dat je zelf trapt. Mijn vrouw fietst op t vlakke enkel in de laagste stand. Die helpt dat het optrekken na de bocht lekker loopt. Zodra het tempo boven de 25 gaat, schakelt de motor uit. Dat gaat soepel, zonder overgang. Hij geeft dan ook geen weerstand. Zonder ondersteuning is een racefiets toch wel lekker. het geeft een ander fietsgevoel dan een e mountain bike. Het ding weegt uit mn blote hoofd gezegd 12 kg, inclusief carbon wielen, carbon stuur en himod carbon frame.
Ik fiets om mijn eigen fysieke inzet te ervaren, ik ben sort-of verslaafd aan inspanning dus, ik WIL geen motortje ervaren , laat taan in een menu van een fiets rommelen.
In hoeveel bochten je je ook wringt , mij zal je nimmer op zo'n would be ding zien...
Mijn betoog was dat ex racefietsers meestal best wel kunnen omgaan met > 25 ook met motorinzet, omdat ze het gewend zijn, maar dat dat niet legaal kan wordenj , want niet te handhaven+rechtsongelijkheid tov bejaarde , tamme ebikers...scottwilko schreef: ↑09 jun 2025 16:15 De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h. Alleen dient daar de ondersteuning op te houden. Dat is volgens mij de enigste juiste regel.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Je weet niet waar je over praat ik kan je op een e-bike fysiek stuk laten gaan.kees0251 schreef: ↑09 jun 2025 21:49Ik fiets om mijn eigen fysieke inzet te ervaren, ik ben sort-of verslaafd aan inspanning dus, ik WIL geen motortje ervaren , laat taan in een menu van een fiets rommelen.
In hoeveel bochten je je ook wringt , mij zal je nimmer op zo'n would be ding zien...
Mijn betoog was dat ex racefietsers meestal best wel kunnen omgaan met > 25 ook met motorinzet, omdat ze het gewend zijn, maar dat dat niet legaal kan wordenj , want niet te handhaven+rechtsongelijkheid tov bejaarde , tamme ebikers...scottwilko schreef: ↑09 jun 2025 16:15 De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h. Alleen dient daar de ondersteuning op te houden. Dat is volgens mij de enigste juiste regel.
Bij mij is in 2011 ontdekt dat ik een verbrede aorta heb, nl 4,8 mm ipv 3,8 mm. De adviezen van verschillende cardiologen lopen nogal uit elkaar, sommigen adviseren om te stoppen. Dat heb ik dus niet gedaan. Om te vermijden dat die ader zou scheuren, is het aan te bevelen om de bloeddruk niet te hoog laten oplopen. Die kan je niet meten, wel je hartslag. Mij werd aangeraden niet boven de 130 te gaan. Dat vraagt een serieuze aanpassing, voornamelijk de snelheid. En beklimmingen gaan heel langzaam.
Waarom dan toch geen e-fiets. Ik ben er bang voor dat mijn lichamelijke conditie nog verder achteruit gaat.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dit topic is gestart door iemand die een oprechte vraag stelt over zijn specifieke gebruik van een beoogde E-koersfiets.kees0251 schreef: ↑09 jun 2025 21:49Ik fiets om mijn eigen fysieke inzet te ervaren, ik ben sort-of verslaafd aan inspanning dus, ik WIL geen motortje ervaren , laat taan in een menu van een fiets rommelen.
Alle persoonlijke meningen over het gebruik van een E racer zijn dus ongepast en zelfs wat onbeleefd.
Stop daar aub mee!
Adversity is the Catalyst of Change
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Ik zeg niet dat ex racefietsers daar niet mee om zouden kunnen gaan. Ik geef aan dat het meestal verstandig is om niet harder te gaan.kees0251 schreef: ↑09 jun 2025 21:49Mijn betoog was dat ex racefietsers meestal best wel kunnen omgaan met > 25 ook met motorinzet, omdat ze het gewend zijn, maar dat dat niet legaal kan wordenj , want niet te handhaven+rechtsongelijkheid tov bejaarde , tamme ebikers...scottwilko schreef: ↑09 jun 2025 16:15 De ebike rijders met krom stuur kunnen op eigen kracht zeker harder dan 25km/h. Alleen dient daar de ondersteuning op te houden. Dat is volgens mij de enigste juiste regel.
Het is in mijn ogen ook niet gek of onbeschoft om iemand daar op te wijzen.