Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 jun 2025 16:37

In het fietsen gaat het verval een stuk trager. Oke ik ben "pas" 47. Maar vanaf 35 merk ik echt wel verschil.
Als ik ga hardlopen en ik ga 1km voluit lukt het me gewoon niet meer om onder de 4m30s te komen.

Terwijl die kleine van 13 hier makkelijk ff 4m0s. Die snelheid lukt gewoon niet meer. Goed nooit een goede loper geweest.
Fitnessen doe ik ook soms en dat valt me niet eens tegen, zeker met rug borst en biceps zit ik op 80% van het gewicht toen ik 25 was en toen ging ik 3x per week nu eens in de twee weken.

Fietsen gaat niet slecht, dit jaar zelfs heel goed, maar ik heb de laatste drie jaar met join gereden en daar heb ik heel veel van geleerd. Vooral ook dat polirised niks voor mij is. Ik ben daar denk ik te anaerobisch voor ik rijd me echt helemaal kapot op die 20/40 of wat dan ook. Terwijl ik er daar in een rit van 2 uur makkelijk 20 van kan doen, maar niet achter elkaar. Mijn idee is dat het ook helemaal niet goed voor mij is vijf achter elkaar. Maar ik rijd nu wel veel zone 2 en gewoon harde stukken tussendoor al het uitkomt, lekker knallen door de duinen ofzo. Heerlijk en dat gaat echt goed.

Gewicht is wel een ding, de andere kant als ik kijk wat ik naar binnen gooi is het puur mentaal, je kent het wel ff na het eten nog een ijsje, nog een beetje chips, snoep en koek. Zo zonde, maar het gebeurt me zo vaak. Als ik dat twee keer per week minder doen kan ik echt vijf kilo kwijt nu is 82 met 185 en mijn bouw prima, maar 78 beter :-).

Ik merk vooral dat ik er op de MTB echt wordt afgepierd nog erger in het terrein, dan op de weg door racefietsers haha.
Nu rijd ik op de UHR ook vaak vier uur en de snellere vaak 2, ja dan kan ik ook harder, maar toch. Vorige week rijd ik een klim 456 watt 1m30 en vervolgens zie ik op strava, dat er 10 man (van de 100) nog ff 10s of meer sneller zijn, dan denk ik wel ff wtf......

Maargoed plezier is er niet minder om, misschien wel meer. Het gros van de jeugd staat zich invaliden te vapen..... zo erg,

Oldandslow2
Forum-lid

Oldandslow2 06 jun 2025 16:54

Inmiddels 70, en het enige wat meer wordt zijn de cijfertjes op de weegschaal. Hartslag is al jaren aan de lage kant en komt slechts sporadisch boven de 125. Deprimerend is wel het afgematte gevoel, lekker moe thuiskomen is er niet meer bij. Mijn jaarkilometrage kan ik wel op 10k houden, met dank aan de club op zondag en mijn eveneens gepensioneerde fietsmaten 1 of 2 keer per week. In de groep gaat 30 gemiddeld nog wel, maar als ik alleen ga houdt het op met 26 a 27. De wind doet er ook geen goed aan natuurlijk, mijn oude en inmiddels ook gepensioneerde huisarts adviseerde me toch krachttraining in de sportschool, dat schijnt de degeneratie te vertragen. Genoeg geklaagd, eerst op fietsvakantie met mijn vrouw, die is wel een stuk jonger maar ik mag nog steeds het meeste kopwerk doen

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 jun 2025 17:20

wasbeer2006 schreef: 06 jun 2025 16:37 Maar vanaf 35 merk ik echt wel verschil.
Als ik ga hardlopen en ik ga 1km voluit lukt het me gewoon niet meer om onder de 4m30s te komen. Die snelheid lukt gewoon niet meer. Goed nooit een goede loper geweest.

Maargoed plezier is er niet minder om, misschien wel meer. Het gros van de jeugd staat zich invaliden te vapen..... zo erg,
Ook lopen is trainen trainen en trainen. Toen ik nog iets meer liep in 2018/2019 deed ik 4.30 gemiddeld op een wedstrijdje van 8Km. Maar dat gaat me nu niet meer lukken - na de zomer is wel het doel de training weer eens op te pakken.

Maar rennen of fietsen is beter dan Vapen … dat is zeker een feit. Jammer dat er een deel van een generatie naar de klote gaat door vapen - lachgas en andere meuk.

Iedereen in de brugklas weer aan de Samoson of Half Zware Van Nelle is ook geen optie trouwens.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 06 jun 2025 17:51

Ernie C. schreef: 06 jun 2025 07:28 Qua pijntjes e.d. ben ik al heel lang

Gecontroleerd blijven sporten helpt juist ontzettend tegen verder verval.
[…]
Ik prijs mij maar gelukkig dat ik op de heenweg niet zo goed heb opgelet, dan valt er op de terugweg nog genoeg te genieten.
Dat laatste is wel een hele mooie filosofische gedachte!

Ik ben een maand verwijderd van mijn 58e levensjaar en prijs me heel gelukkig dat ik die ga halen, gezien de medische ellende van de afgelopen drie jaar!
Maar ik zie ook de voordelen! Een jaartje goed ziek zijn scheelt zomaar weer een kilo of 10 wat een enorm voordeel oplevert als het bergop gaat :D

En je krijgt gewoon doping op doktersrecept ;) (tramadol, corticosteroïden, testosteron)

Maar -in relatie tot de hoofdvraag in dit topic- the only way is up!
Ik ben juist weer aan het opbouwen en merk dat het belangrijkste is dat je er lol in hebt, dat je de omgeving in je opneemt ipv je op de prestaties te focussen.
De seizoenen gaan nooit meer aan me voorbij, ik neem ze in me op in elk detail.
Inclusief de beestjes die je tegenkomt op vroege ritjes, de wolkenformaties en weersveranderingen die je bewust ziet gebeuren, het prachtige avondlicht op de heuvels hier in mijn stek in Frankrijk.
Het overvalt me als een deken van rust die ik in mijn jeugdige ambitie drang nooit heb ervaren.

Klinkt dit oubollig? Misschien maar ik geniet er van en maak me echt geen zorgen over kilometers of snelheden.

In conditie blijven, of in mijn geval terug in conditie komen geeft een endorfine rush die maakt dat je de motivatie behoudt. Alhoewel dat ook mij flink wat kruim heeft gekost, je vindt vanzelf weer de modus waarin je je comfortabel voelt.
Adversity is the Catalyst of Change

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 06 jun 2025 18:59

@dubbeldekker:

Herkenbaar. Eerst enorme terugval in conditie en mogelijkheden door reumatische atrites. 12 jaar later, bakken met chemo en stamceltransplantatie.
Bijeffect: reuma weg, hooikoorts weg, grijze haren weg en vd 20kg afgevallen zijn er maar 10 teruggekomen. En bier smaakt niet meer.
Nu 53 en in beste conditie sinds mijn 33ste.
Het kan verkeren.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 jun 2025 19:14

Is dit niet gewoon het 50+ topic met alle kwaaltjes en geklaag wat erbij hoort :lol: … Zelf heb ik ook een aardige sum up, valt mee wat ik allemaal nog kan. :shock:

Pas nog een 🥉 plaats in mijn 30 sec. vermogen van 565W - en dat op mijn 57e.

oystein
Forum-lid

oystein 06 jun 2025 20:22

Ik ben 58, 90 kg en merk het ook wel maar nog niet dat ik er “last” van heb.

Ik ben pas rond mijn 31-32e echt gaan sporten en daarmee ook duurtraingen op de fitness.
Na een paar 10km prestatieloopjes in 2001 de marathon gelopen .. dat ging toen prima.
Tijdens loopjes van 10-15 km liep ik toen 12,5-13 km/h maar een paar jaar later (2005 ?) zakte dat allemaal een beetje in en de laatste 10 jaar wil ik het wel weer oppakken maar eenmaal in de paar weken is waar ik nu nog zin in heb .. ben blij als ik dan harder loop dan 9 km/h.
Ik laat mijn nu veel meer leiden door te veel wind (woon in Zeeland), regen, te koud … te warm enz.

Niet dat ik verder niks doe .. dit is ten slotte een fiets forum en heb ik 1998 een nieuwe racefiets gekocht en ook daar soms jaren redelijk actief maar de laatste jaren soms een heel jaar niet en soms weer een lange rit.
Ben daarin wel een solo rijder maar 100 km+ haal ik nog wel met minimaal 25 per uur gemiddeld.
Alleen toen ik vorig jaar mijn fiets weer eens van stal haalde merkte ik toch .. hier ben ik te oud voor .. zo’n knalharde retro racer is teveel van het goede voor mijn oude lijf. Toen ik in april vorig jaar een weekje naar Lanzarote was daar een carbon endurance racer heb gehuurd wist ik .. dit is wat ik nodig heb.
Mijn oude racer is verkocht viewtopic.php?t=102048 en heb nu een nieuwe carbon endurance racer viewtopic.php?t=35840&start=336 (zie reactie van 4 mei) en dat is echt een wereld van verschil en heb weer nieuwe zin / inspiratie.

Nu lijkt het wel alsof ik alles bij elkaar weinig doe maar sinds 2011 haal ik mijn conditie ook uit het mountainbiken en ondanks dat er af en toe een week of paar weken tussenuit valt is het nog bijna elke zondag raak.
Dus de eerder genoemde hardloop snelheid moet nu wel gezien worden in deze context :D

Ik merk ook daarin wel dat ik minder hard ga en dat ook mijn max. hartslag lager ligt dan vroeger maar merk wel als ik wat meer tijd besteed aan alles ik toch weer redelijk dicht in de buurt kom van zeg maar 10 jaar geleden.
En tegen mijn fietsmaten die nog net een paar jonger zijn zeg ik dat ik niet mag klagen hoe ik zo nog lekker door het bos stuiter op mijn leeftijd :mrgreen:

Ik heb sinds 2,5 jaar een andere baan in Breda en wilde toch eens op de fiets heen en weer fietsen (68 km enkeltje) en toen ik dat vorig jaar nog op de oude Van Tuyl voor het eerst deed was dat wel even doorbijten, niet zozeer de afstand maar wel het ontbrekende comfort.
Dat 2x gedaan, toen de Lanzarote ervaring en ondertussen ook al een paar keer op de Merida heen en weer gefiets. Je merkt dat je in het begin met moeite 25 gemiddeld haalt maar na een paar keer is ook 29 gemiddeld ook haalbaar.

Maar de belangrijkste conclusie is dat ik veel meer een mooie weer / weinig wind fietser ben geworden als het op de racefiets aankomt maar met regen op de mountainbike laat ik ook makkelijk schieten.
Maar lichamelijk en potientele rek in kracht / conditie is er nog wel maar moet er gewoon meer tijd aan besteden, eigenlijk net zoveel tijd als vroeger.
Ik denk dat daar het echte verschil zit .. niet dat het niet meer haalbaar is .. nou ja, bijna dan :D

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 jun 2025 21:07

Weinig wind fietser in Zeeland :lol: .. ik woon op 2Km van Dishoek - altijd strakke vlaggen hier !

oystein
Forum-lid

oystein 06 jun 2025 21:17

Dan zit je inderdaad altijd vol op de wind .. ik rij vanuit Zierikzee wel regelmatig over de Zeelandbrug, langs Colijnsplaat naar de kust en over de waterwerken / keerring langs Neeltje Jans weer terug. Ook meestal veel wind .. de laatste tijd lijkt het altijd wel 4 Beafort :shock:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 jun 2025 21:44

oystein schreef: 06 jun 2025 21:17 Dan zit je inderdaad altijd vol op de wind .. ik rij vanuit Zierikzee wel regelmatig over de Zeelandbrug, langs Colijnsplaat naar de kust en over de waterwerken / keerring langs Neeltje Jans weer terug. Ook meestal veel wind .. de laatste tijd lijkt het altijd wel 4 Beafort :shock:
Afgelopen zondag redde ik het niet met 4bft….
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 06 jun 2025 22:16

Al een paar keer voorbij gekomen bij dit topic:
We zeggen vaak tegen elkaar (mannen van dezelfde leeftijd);
och, het gaat allermaal niet meer zo makkelijk en hard en dan vaak die verre.te wind
maar als we soms andere mannen zien van onze leeftijd die moeilijk lopen enz. dan doen we het nog niet zo slecht.
Ook als we allerlei mensen zien in allerlei vormen die lopen/ hardlopen (min of meer) en fietsen zeggen we altijd;
iedereen is goed bezig op zijn eigen manier. Altijd goed om te bewegen.
En vooral genieten. Ook als ik echt rustig wil doen na een zware dag (dagen)
dan zeg ik; wel Toeristen tempo vandaag :D
Bikers are not alone

oystein
Forum-lid

oystein 06 jun 2025 22:27

Hoe ouder hoe gekker zeggen ze toch wel eens . .. om maar weer on topic te komen :lol:

Ik heb het even terug gezocht maar 2 jaar geleden was het wel tot windkracht 5 en ben er toch op uitgegaan en ditzelfde rondje gereden.
Voor degenen die ook op Strava zitten: https://www.strava.com/activities/9164095278

Plaats reactie