Of de montage punten vlak zijn is moeilijk te zien met het oog. Een duiding hierop kan zijn dat je de remklauw uitlijnt en handvast vast maakt. Als je deze dan vervolgens op moment wilt aandraaien en je ziet de klauw kantelen. Dan is er iets niet helemaal oké.
Een FM met afvlak gereedschap (of hoe dat ook mag heten) kan dit beter beoordelen.
Ik mis in het hele verhaal het gewicht van de rijder eigenlijk.
Schijfrem voor loopt aan bij aanzetten
Iets langs en vlak op vastdrukken. Ik gebruik daar vaak een metalen liniaal voor (en dan niet op de vlakke kant). Afwijking wordt daarmee vergroot.
Even U-vormig alu profiel waar je eerste een gat in boort zou ook kunnen werken. Dan kun je het profiel met een bout in de remaansluiting vastzetten.
Niet zijken maar reiden !
Philippos schreef: ↑02 jun 2025 12:21 Of de montage punten vlak zijn is moeilijk te zien met het oog. Een duiding hierop kan zijn dat je de remklauw uitlijnt en handvast vast maakt. Als je deze dan vervolgens op moment wilt aandraaien en je ziet de klauw kantelen. Dan is er iets niet helemaal oké.
Een FM met afvlak gereedschap (of hoe dat ook mag heten) kan dit beter beoordelen.
Laatst gewijzigd door EB_Defy op 02 jun 2025 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De remklauw heb je al eens los gehad en opnieuw uitgelijnd neem ik aan? Bij sommige klauwen luistert het extreem nauw. De AVID Elixers op mijn oude XC fiets waren een drama wat dat betreft bijvoorbeeld.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik de boel met geen mogelijkheid vrij van aanlopen kreeg. Ik ben toen maar gewoon gaan fietsen, en na een tijdje was er blijkbaar net genoeg materiaal van de blokken gesleten om het wiel wel spelingsvrij te laten draaien.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik de boel met geen mogelijkheid vrij van aanlopen kreeg. Ik ben toen maar gewoon gaan fietsen, en na een tijdje was er blijkbaar net genoeg materiaal van de blokken gesleten om het wiel wel spelingsvrij te laten draaien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
95 kg ongeveerPhilippos schreef: ↑02 jun 2025 12:21 Of de montage punten vlak zijn is moeilijk te zien met het oog. Een duiding hierop kan zijn dat je de remklauw uitlijnt en handvast vast maakt. Als je deze dan vervolgens op moment wilt aandraaien en je ziet de klauw kantelen. Dan is er iets niet helemaal oké.
Ik krijg ze wel spellingsvrij maar het gaat erom als ik aanzet ,dan krijg je een aanloop geluid53x11 schreef: ↑02 jun 2025 14:13 De remklauw heb je al eens los gehad en opnieuw uitgelijnd neem ik aan? Bij sommige klauwen luistert het extreem nauw. De AVID Elixers op mijn oude XC fiets waren een drama wat dat betreft bijvoorbeeld.
Ja dat is wel een goede tippino schreef: ↑02 jun 2025 13:46Iets langs en vlak op vastdrukken. Ik gebruik daar vaak een metalen liniaal voor (en dan niet op de vlakke kant). Afwijking wordt daarmee vergroot.
Even U-vormig alu profiel waar je eerste een gat in boort zou ook kunnen werken. Dan kun je het profiel met een bout in de remaansluiting vastzetten.
Flex in de vork (of van de as in de vork) kan dan de enige oorzaak zijn lijkt me. Daar ga je met het opnieuw vlakken van de bevestigingspunten van je klauw niets aan veranderen.EB_Defy schreef: ↑02 jun 2025 14:17Ik krijg ze wel spellingsvrij maar het gaat erom als ik aanzet ,dan krijg je een aanloop geluid53x11 schreef: ↑02 jun 2025 14:13 De remklauw heb je al eens los gehad en opnieuw uitgelijnd neem ik aan? Bij sommige klauwen luistert het extreem nauw. De AVID Elixers op mijn oude XC fiets waren een drama wat dat betreft bijvoorbeeld.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Vanavond een paar uur mezelf opgesloten in de garage en alle tips van jullie uitgevoerd.
En ja zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost al heb ik nog geen lange rit gemaakt natuurlijk,maar het lijkt hoopvol.
nu heb ik alles losgemaakt en de aanleg vlakjes op de voorvork licht opgeschuurd en het leek erop dat er toch nog wat lak op zat.
Vervolgens alles weer gemonteerd en de rem blokken goed evenwijdig gezet,heb ik wel even over gedaan trouwens.
De as deze keer met 11 n/m zoals staat aangegeven vast gezet ,)ik had nog geen momentsleutel en heb deze nu van iemand te leen.)
Natuurlijk even proberen en nog steeds aanlopen.
Na iedere keer de as met 1 n/m meer vast te hebben gezet en uiteindelijk bij 15 n/m te zijn gekomen was het aanlopen weg .
Of dit goed of slecht is weet ik niet maar ik denk dat alleen de lagers er niet zo blij mee zullen zijn en altijd beter dan dat aanlopen.
Bedankt voor de berichtjes,ben er weer wat wijzer van geworden
En ja zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost al heb ik nog geen lange rit gemaakt natuurlijk,maar het lijkt hoopvol.
Vervolgens alles weer gemonteerd en de rem blokken goed evenwijdig gezet,heb ik wel even over gedaan trouwens.
De as deze keer met 11 n/m zoals staat aangegeven vast gezet ,)ik had nog geen momentsleutel en heb deze nu van iemand te leen.)
Natuurlijk even proberen en nog steeds aanlopen.
Na iedere keer de as met 1 n/m meer vast te hebben gezet en uiteindelijk bij 15 n/m te zijn gekomen was het aanlopen weg .
Of dit goed of slecht is weet ik niet maar ik denk dat alleen de lagers er niet zo blij mee zullen zijn en altijd beter dan dat aanlopen.
Bedankt voor de berichtjes,ben er weer wat wijzer van geworden
Bij steekassen ga je de lagers niet belasten door de as strakker te zetten. Wel ga je buigen van het geheel beperken.
Vroeguh liet je een minieme hoeveelheid speling op de Campagnolonaven die je weghaalde door de snelspanner goed strak te zetten.
Vroeguh liet je een minieme hoeveelheid speling op de Campagnolonaven die je weghaalde door de snelspanner goed strak te zetten.
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... technology
Even heel aardig stukje over preload bij industrielagers. Mogelijk ga ik er iets van leren.
Even heel aardig stukje over preload bij industrielagers. Mogelijk ga ik er iets van leren.