Schijfrem voor loopt aan bij aanzetten
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Nee, de lagers zitten goed, alleen zit er wat speling op de "behuizing", door die wat aan te draaien verdwijnt de speling.
Bij Cup/conus lagers draai je de conus wat aan, bij industrielagers kan je dan de buitenste ring wat aandraaien zodat de speling verdwijnt.
Niet te strak want dan draait het wiel stroef, dus net aandraaien totdat de speling eruit is...
Bij Cup/conus lagers draai je de conus wat aan, bij industrielagers kan je dan de buitenste ring wat aandraaien zodat de speling verdwijnt.
Niet te strak want dan draait het wiel stroef, dus net aandraaien totdat de speling eruit is...
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Nee, de lagers zitten gewoon op hun plek. Het gaat om de positie van de binnenste lagerschaal t.o.v. de buitenste. De kogels lopen in lagerbanen in beide schalen. Die banen lopen uit bij gebruik en dan ontstaat speling. Sommige nieuwe lagers hebben ook een klein beetje speling. Door de binnenste schaal te verplaatsen tov de buitenste zorg je dat de kogels wat meer “klem” komen te zitten en dan is de speling weg.
Zie bijvoorbeeld de uitleg hier: http://www.bikeboosting.nl/index.php?tig
Zie bijvoorbeeld de uitleg hier: http://www.bikeboosting.nl/index.php?tig
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
scottpch64 Was me al voor 
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Heb hier een filmpje gevonden van wat ik bedoel met bewegende delen van de naaf .
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... nd_is_not/
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... nd_is_not/
Deze naven hebben geen preload ring. Het zijn industrie lagers.
Dat het wiel beweegt als je de band pakt en heen en weer trekt en duwt, is normaal en maakt niets uit voor je schijf bij je naaf. Tenzij je tijdens deze test een duidelijk tikt voelt in je hand. Dan is het het moment om aan de lagers te gaan twijfelen en dat als eerst aan te pakken.
De ruimte tussen schijf en blokken is echt klein, bij een minimale flex van je vork (ja ook bij Giant kan dit voorkomen) kun je dan gauw aan een kant tegen een blokje aankomen.
Het feit dat het super strak zetten van de steekas lijkt te helpen, duidt erop dat het eerder een kwestie van een niet correct uitgelijnde remklauw is (los van of beide zuigers even ver uit de behuizing komen, dat zou ook voor een niet correcte uitlijning kunnen zorgen). Bij het aandraaien van de steekas duw je de poten naar elkaar toe en daarmee veranderd ook de positie van de klauw tov de schijf.
Je schijf controleren of deze echt 100% rechts is, is ook vaak de moeite waard. Een schijf wat maar voor 90% recht is icm een remklauw wat minimaal uit het lood zit, kan onder belasting zorgen voor een aanloper.
Bij mij bleek uiteindelijk het probleem te zitten bij een niet of niet correct gevlakte remklauw bevestiging. Ja ook bij Giant vergeten ze dat weleens of doen ze dat niet correct.
Resultaat van een niet 100% correct gevlakte remklauw bevestiging, is dat bij het aantrekken van de bouten van de remklauw deze niet meer 100% parallel aan de schijf zit, waardoor de ruimte tussen schijf en blokken weer kleiner wordt, waardoor het eerder aanloopt etc etc etc.
Dus check eerst je schijf of deze recht is
Check of je klauw in alle richtingen echt op de juiste plek zit. Dat is echt 0.xmm werk.
Check ook even je zuigers of deze gelijk bewegen en de positionering ook gelijk is als je je rem loslaat.
Als je zin hebt, haal de klauw ook even helemaal los en check of er geen verfresten op de remklauw bevestigingen zitten op jouw vork, dat is sowieso een spelbreker. Als je je klauw gaat uitlijnen, zou ik deze stap ook maar direct even doen.
Dat het wiel beweegt als je de band pakt en heen en weer trekt en duwt, is normaal en maakt niets uit voor je schijf bij je naaf. Tenzij je tijdens deze test een duidelijk tikt voelt in je hand. Dan is het het moment om aan de lagers te gaan twijfelen en dat als eerst aan te pakken.
De ruimte tussen schijf en blokken is echt klein, bij een minimale flex van je vork (ja ook bij Giant kan dit voorkomen) kun je dan gauw aan een kant tegen een blokje aankomen.
Het feit dat het super strak zetten van de steekas lijkt te helpen, duidt erop dat het eerder een kwestie van een niet correct uitgelijnde remklauw is (los van of beide zuigers even ver uit de behuizing komen, dat zou ook voor een niet correcte uitlijning kunnen zorgen). Bij het aandraaien van de steekas duw je de poten naar elkaar toe en daarmee veranderd ook de positie van de klauw tov de schijf.
Je schijf controleren of deze echt 100% rechts is, is ook vaak de moeite waard. Een schijf wat maar voor 90% recht is icm een remklauw wat minimaal uit het lood zit, kan onder belasting zorgen voor een aanloper.
Bij mij bleek uiteindelijk het probleem te zitten bij een niet of niet correct gevlakte remklauw bevestiging. Ja ook bij Giant vergeten ze dat weleens of doen ze dat niet correct.
Resultaat van een niet 100% correct gevlakte remklauw bevestiging, is dat bij het aantrekken van de bouten van de remklauw deze niet meer 100% parallel aan de schijf zit, waardoor de ruimte tussen schijf en blokken weer kleiner wordt, waardoor het eerder aanloopt etc etc etc.
Dus check eerst je schijf of deze recht is
Check of je klauw in alle richtingen echt op de juiste plek zit. Dat is echt 0.xmm werk.
Check ook even je zuigers of deze gelijk bewegen en de positionering ook gelijk is als je je rem loslaat.
Als je zin hebt, haal de klauw ook even helemaal los en check of er geen verfresten op de remklauw bevestigingen zitten op jouw vork, dat is sowieso een spelbreker. Als je je klauw gaat uitlijnen, zou ik deze stap ook maar direct even doen.
De endcaps van een DT350 15x110 zitten ook los in de naaf, met een clipje ervoor zodat ze er niet uit vallen. Als je de naaf vastzet in de fiets is deze speling weg en heeft het verder nergens effect op.EB_Defy schreef: ↑02 jun 2025 09:50 Heb hier een filmpje gevonden van wat ik bedoel met bewegende delen van de naaf .
https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... nd_is_not/
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Is er gereedschap of een trucje om dit te controleren ,de aanleg vlakken op de vork zijn schoon en zijn gevlakt maar of deze haaks staan tov de remschijf weet ik niet .Philippos schreef: ↑02 jun 2025 09:59 Deze naven hebben geen preload ring. Het zijn industrie lagers.
Dat het wiel beweegt als je de band pakt en heen en weer trekt en duwt, is normaal en maakt niets uit voor je schijf bij je naaf. Tenzij je tijdens deze test een duidelijk tikt voelt in je hand. Dan is het het moment om aan de lagers te gaan twijfelen en dat als eerst aan te pakken.
De ruimte tussen schijf en blokken is echt klein, bij een minimale flex van je vork (ja ook bij Giant kan dit voorkomen) kun je dan gauw aan een kant tegen een blokje aankomen.
Het feit dat het super strak zetten van de steekas lijkt te helpen, duidt erop dat het eerder een kwestie van een niet correct uitgelijnde remklauw is (los van of beide zuigers even ver uit de behuizing komen, dat zou ook voor een niet correcte uitlijning kunnen zorgen). Bij het aandraaien van de steekas duw je de poten naar elkaar toe en daarmee veranderd ook de positie van de klauw tov de schijf.
Je schijf controleren of deze echt 100% rechts is, is ook vaak de moeite waard. Een schijf wat maar voor 90% recht is icm een remklauw wat minimaal uit het lood zit, kan onder belasting zorgen voor een aanloper.
Bij mij bleek uiteindelijk het probleem te zitten bij een niet of niet correct gevlakte remklauw bevestiging. Ja ook bij Giant vergeten ze dat weleens of doen ze dat niet correct.
Resultaat van een niet 100% correct gevlakte remklauw bevestiging, is dat bij het aantrekken van de bouten van de remklauw deze niet meer 100% parallel aan de schijf zit, waardoor de ruimte tussen schijf en blokken weer kleiner wordt, waardoor het eerder aanloopt etc etc etc.
Dus check eerst je schijf of deze recht is
Check of je klauw in alle richtingen echt op de juiste plek zit. Dat is echt 0.xmm werk.
Check ook even je zuigers of deze gelijk bewegen en de positionering ook gelijk is als je je rem loslaat.
Als je zin hebt, haal de klauw ook even helemaal los en check of er geen verfresten op de remklauw bevestigingen zitten op jouw vork, dat is sowieso een spelbreker. Als je je klauw gaat uitlijnen, zou ik deze stap ook maar direct even doen.
Alvast dank voor de uitgebreide omschrijving,ook voor de andere die hebben gereageerd