Oriënteren gravel bike die ook goed op de weg kan
Bovenstaand ga ik helemaal in mee.
Ervaring race 50-34 met diverse cassettes.
Gravel:
Cube nuroad 50-34 met 11-34 tiagra.
Topstone 4. 46-30 met 11-34 grx 800
Grizl cf sl 40 met 11-45 grx 825
Bovenverwachting bevalt mij de 1x12 set up als best wel een gevoelige rijder qua cadans.
Ik rijd allerlei ondergronden vlakke en stevige klimmetjes.
Bij mij is het wel zo 4.000 km onverhard en 8.000 km race.
Zou ik nu naar 1 fiets gaan dan een Super x Cannondale met 48-31.
Ervaring race 50-34 met diverse cassettes.
Gravel:
Cube nuroad 50-34 met 11-34 tiagra.
Topstone 4. 46-30 met 11-34 grx 800
Grizl cf sl 40 met 11-45 grx 825
Bovenverwachting bevalt mij de 1x12 set up als best wel een gevoelige rijder qua cadans.
Ik rijd allerlei ondergronden vlakke en stevige klimmetjes.
Bij mij is het wel zo 4.000 km onverhard en 8.000 km race.
Zou ik nu naar 1 fiets gaan dan een Super x Cannondale met 48-31.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik ben nieuw in het 1x13 rijden, maar het viel me inderdaad op dat de stapjes prima zijn voor op de weg (38 of 40 en 9-36).
In jouw geval is een Ekar groep natuurlijk de enige optie voor een 1x setup 
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15003
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit hoor je bijna altijd. Bij de MTB precies dezelfde discussie bij de komst van 1x12 (1x11).
Heb nu op de race een 48/35. Alleen bij extreme wind gaat ie naar de 35. Maar 48/24 is dan ook prima om te rijden, zeker als het een 1x was.
Road gaat natuurlijk heel snel naar 13speed en dan gaat 2x echt uitsterven en ik ben er blij mee.
Ik moet wel zeggen zou ik in Zuid Limburg wonen zou mijn voorkeur op dit moment ook uitgaan naar 2x omdat je daar en vlak en heuvels rijd. Meestal is het of of.
Rijdt 1 ploeg in de Giro al niet met de (nog niet uitgebrachte) nieuwe Super Record 13 speed groep? En wat hebben zij, 1 of 2 voorbladen? Daar vind je je antwoord denk ik.wasbeer2006 schreef: ↑27 mei 2025 11:24Road gaat natuurlijk heel snel naar 13speed en dan gaat 2x echt uitsterven en ik ben er blij mee.
Voor de mensen die ervaring hebben met 1x12 of 1x11: hoe ligt de ketting als je de extreme kransjes gebruikt (dus meest kleine of meest grote tandwiel achter). Heb je bij een 1x geen last van een scheve ketting met als gevolg irritante bijgeluidjes?
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Beetje off-topic, maar het gaat er al even over in dit draadje. Uiteindelijk heb je minder keuze als je met een 1x setup fietst ten opzichte van een 2x. Of je ze nu nodig acht of niet, al die verzetten. Wat is dan het grote voordeel van 1x11/12/13? Waarom zou je, met andere woorden, op een racefiets of gravelfiets (waar je zowel mee op de weg als op onverhard rijdt) voor de setup gaan met minder keuze? Heeft dat met gewicht te maken, de looks, het onderhoud, het gebruiksgemak? Ben oprecht benieuwd naar het voordeel.
Michiel
In sommige set-ups kun je met een 1x een bredere band gebruiken dan met een dubbel.
Eigenlijk is het altijd: a/ welke band wil je gebruiken, b/ welke minimale en maximale verzetten wil je hebben.
(Op de MTB gebruik ik 1x12, op andere fietsen meestal 2x11, op de klimfiets 2x12)
Eigenlijk is het altijd: a/ welke band wil je gebruiken, b/ welke minimale en maximale verzetten wil je hebben.
(Op de MTB gebruik ik 1x12, op andere fietsen meestal 2x11, op de klimfiets 2x12)
Niet zijken maar reiden !
- Met sommige frames kan het niet anders
- Gebruikersgemak (niet meer van groot klein naar klein groot, maar gewoon een kansjes lichter bijvoorbeeld)
- Een voorderailleur schakelt matig of niet onder belasting en ook niet als deze erg onder de prut zit (m.n. off road)
- bereik is hetzelfde of soms zelfs groter dan bij een dubbel setup
- stapjes tussen de kansjes hoeven niet groter te zijn (afhankelijk van de gemaakte keuzes in tandbladen). Met 2x11 heb je ook geen 22 verzetten, maar effectief maximaal iets van 15.
- iets lichter
- er kan minder stuk (al is een 12 spd achterderrailleur wel weer gevoeliger voor schade)
- minder kabels (of motortjes)
Niet alles hierboven vind ik zelf relevant. Voor een wegfiets zou mijn voorkeur nog steeds naar een dubbel setup gaan. Gravel of MTB zonder twijfel 1x.
- Gebruikersgemak (niet meer van groot klein naar klein groot, maar gewoon een kansjes lichter bijvoorbeeld)
- Een voorderailleur schakelt matig of niet onder belasting en ook niet als deze erg onder de prut zit (m.n. off road)
- bereik is hetzelfde of soms zelfs groter dan bij een dubbel setup
- stapjes tussen de kansjes hoeven niet groter te zijn (afhankelijk van de gemaakte keuzes in tandbladen). Met 2x11 heb je ook geen 22 verzetten, maar effectief maximaal iets van 15.
- iets lichter
- er kan minder stuk (al is een 12 spd achterderrailleur wel weer gevoeliger voor schade)
- minder kabels (of motortjes)
Niet alles hierboven vind ik zelf relevant. Voor een wegfiets zou mijn voorkeur nog steeds naar een dubbel setup gaan. Gravel of MTB zonder twijfel 1x.
Daar is de groep (m.n. het achterderailleur) natuurlijk gewoon op bedacht. De afstelling luistert wel iets nauwer. Over een "9" of "10" tandblad loopt de ketting niet meer heel fantastisch door de scherpe hoeken tussen de schakels, maar die gebruik je eigenlijk alleen maar als je bij wilt trappen in de afdaling.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ondanks de verhouding gravel-weg zou ik toch voor een snelle gravelfiets gaan (ipv endurancefiets met ruimte voor brede banden), omdat gravelfietsen vaak nóg meer ruimte bieden en je die tzt kan benutten. Andersom gaat dat niet.
Ik zou ook voor een 2x gaan, ondanks de lovende kritieken op de diverse 1x-systemen. Het blijft de meest allround optie. GRX Di2 of 105 Di2 met GRX achterderailleur.
Wat betreft Ridley; de Grifn RS heeft ruimte voor 42mm banden, ook met een 2x. De reguliere Grifn heeft dan slechts ruimte voor 38mm banden.
De ASTR (RS) heeft veel ruimte meer, max 50 mm (?), maar heeft een veel agressievere geometrie dan de Grifn. Kwestie van voorkeur.
Andere opties:
Basso Palta
Cervelo Aspero
Colnago G3-X of G4-X
Specialized Crux
Cube Nuroad C62
Trek Checkpoint
Orbea Terra
BMC Kaius
Isaac Torus (het huidige model - mijn gravelfiets - komt zeer goed mee op asfalt)
Ik zou ook voor een 2x gaan, ondanks de lovende kritieken op de diverse 1x-systemen. Het blijft de meest allround optie. GRX Di2 of 105 Di2 met GRX achterderailleur.
Wat betreft Ridley; de Grifn RS heeft ruimte voor 42mm banden, ook met een 2x. De reguliere Grifn heeft dan slechts ruimte voor 38mm banden.
De ASTR (RS) heeft veel ruimte meer, max 50 mm (?), maar heeft een veel agressievere geometrie dan de Grifn. Kwestie van voorkeur.
Andere opties:
Basso Palta
Cervelo Aspero
Colnago G3-X of G4-X
Specialized Crux
Cube Nuroad C62
Trek Checkpoint
Orbea Terra
BMC Kaius
Isaac Torus (het huidige model - mijn gravelfiets - komt zeer goed mee op asfalt)