Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Oriënteren gravel bike die ook goed op de weg kan

jackflash
Forum-lid

jackflash 26 mei 2025 13:07

Ik wil eind van het jaar een gravel bike kopen. Ik mag er vanuit het leaseplan van mijn werk eentje uitzoeken van 7000 euro. Ik heb geen ervaring met gravel rijden, ik heb een tijd geleden wel een paar jaar een MTB gehad. Zo nu en dan wil ik echt gravelroutes rijden, maar voornamelijk zal het een fiets worden voor de wintermaanden voor op de weg en daarnaast wil ik 'm gebruiken voor woon-werk verkeer. Laat ik zeggen dat het 80% weg is en 20% gravel).

Ik zou dus geen hard core gravel fiets willen, of een 'Adventure gravel', maar meer een allrounder die het op de weg ook goed doet. Tevens wil ik geen enkel crankstel, maar iets van 2x11 of 2x12. Liefst ook de Di2 GRX groep van Shimano.

Ik ben wel gecharmeerd van de Ridley line up. Twee modellen springen er uit voor mij (eigenlijk 3, maar de Kanzo Fast is slechts met enkel crankstel te krijgen, dus die valt af). De Grifn en de ASTR (al dan niet de RS versies). Van wat ik ervan gelezen heb is de Grifn een wat meer allround fiets, en de ASTR toch wat meer een gravel racer. Maar deze laatste lijkt ook wat meer aerodynamischer, dat spreekt me dan wel weer aan. Fiets wordt niet voor wedstrijden gebruikt, maar af en toe op een zondag flink knallen met het clubje zal ook gebeuren.

Ik zit echt nog in de oriëntatie fase, dus andere tips zijn zeker ook welkom.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 mei 2025 13:17

Het ligt eraan waar je woont maar met 1x11 kan je ook makkelijk een wegcassette steken.
Dan is 2x misschien niet nodig. Wil je 2x kan je de ridley toch vrij makkelijk aanpassen als er een voorderrie op kan?

Wil je een aparte wielset voor bv de wegritjes? of gewoon 1 fiets, niet aanpassen en voor beide bruikbaar.

Het allerbelangrijkste is dat je er goed op zit en vooraf nadenkt hoe ver je met bandbreedtes wilt gaan.
Dat is bij veel fietsen ergens een bottleneck. Persoonlijk zou ik zorgen dat je een 2.1 thunderburt of 2.0 raceking kwijt kan.

jackflash
Forum-lid

jackflash 26 mei 2025 13:31

Ik woon in Limburg en ben wel een liefhebber van hoogtemeters ;). Ik wil 100% zeker een 2x, de 'gaten' tussen de verschillende tandwielen worden anders te groot, dat heeft niet mijn voorkeur. Ik weet niet hoe dat werkt bij de Kanzo Fast, ik lees alleen dat hij zo niet standaard geleverd wordt (dus altijd 1x).

Aparte wielset wil ik eigenlijk niet. Ik vind het niet erg om in de winterritten op de weg, of het woon-werk fietsen met wat meer profiel en met flink bredere banden te rijden. Dus liefst 1 wielset (voorkeur voor DT Swiss overigens). De banden: ik denk dat ik rond de 40mm ga zitten, max 45. Anders wordt het wel heel hard werken op de weg ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 mei 2025 13:50

Dat van die gaten zou wel eens mee kunnen vallen, zeker bij 12, of zelfs 13 (Campy Ekar) speed. Vaak zijn de (relatieve) sprongen tussen de kransjes net zo groot als de sprongen bij een 2x11 groep. Sommige frames bieden niet eens meer de mogelijkheid voor een voorderailleur, al zal dat bij fietsen geschikt voor de weg wel mee vallen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jõhnny
Forum-lid

Jõhnny 26 mei 2025 14:09

Kijk dan ook zeker even naar Superior.
En dan met name de X-ROAD 9.8 F als je in je prijscategorie wil zitten.
Met een bandenvrijheid tot 36mm een zeer veelzijdige fiets.
Wellicht nog wel een maatje groter als je maximaal gaat.
Winterbanden, light gravelbanden, racebandjes, het past er allemaal in.

https://superiorbikes.com/nl-nl/bikes/p ... -8-gf/1359

Veel plezier tijdens je zoektocht. Orienteren is m.i. altijd een leuke fase.

Remcowww
Forum-lid

Remcowww 26 mei 2025 14:19

Kijk eens naar de Canyon Grail CF SLX DI2: https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... oduct-grid

Hiermee kun je prima mee de weg, maar ook op de gravelpaden in Limburg. Hij heeft alles wat je zoekt (DT-Swiss wielen, Di2 GRX en 2x11 of 12).

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 26 mei 2025 14:26

In principe is bij Ridley veel mogelijk op het vlak van aanpassingen. Dat was onze ervaring enkele jaren terug bij de aankoop van 2 Fenix fietsen.
Het kan mogelijk wat afhankelijk zijn van de dealer, of die de moeite doet.
Ik vermoed dat de Grifn mogelijk jou betere Ridley zou kunnen zijn.
Maar meten is weten.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 26 mei 2025 14:29

Ik heb zelf ongeveer dezelfde uitdaging gehad (90% weg met een mogelijk uitstapje naar gravel af en toe). Ik heb een licht gravelframe besteld, een 2x12 Di2 road groep met kleinste versnelling 34x34, en voorzie twee wielsets voor weg en gravel. Meer moet dat voor mij niet zijn.
Afbeelding

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 26 mei 2025 14:30

Ik zou ook voor 2 wielsets kiezen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 mei 2025 15:53

Cannondale superx
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2025 16:50

Orbea Terra. Dat was voor mij de meest racefietsachtige gravelbike die ik getest heb. Ik heb ook een 2x en zou nu niet anders willen. Nu komen er meer 13 speed groepen aan en welke cassettes er geleverd kunnen worden bepaald of dat zo blijft.

Ridley heb ik niet getest. Bij Salden is in ieder geval veel mogelijk.
Volgens mij kan op de Fast geen voorderailleur.
Campagnolo Ultra Dork

jackflash
Forum-lid

jackflash 26 mei 2025 17:13

nijkie schreef: 26 mei 2025 15:53 Cannondale superx
Hele mooie fiets, maar lijkt me een echte wedstrijdfiets. Ik zou dan gaan voor het SuperX 2 model, maar die is alleen in wit verkrijgbaar (en daar hou ik niet zo van).

Plaats reactie