Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Oriënteren gravel bike die ook goed op de weg kan

jackflash
Forum-lid

jackflash 26 mei 2025 13:07

Ik wil eind van het jaar een gravel bike kopen. Ik mag er vanuit het leaseplan van mijn werk eentje uitzoeken van 7000 euro. Ik heb geen ervaring met gravel rijden, ik heb een tijd geleden wel een paar jaar een MTB gehad. Zo nu en dan wil ik echt gravelroutes rijden, maar voornamelijk zal het een fiets worden voor de wintermaanden voor op de weg en daarnaast wil ik 'm gebruiken voor woon-werk verkeer. Laat ik zeggen dat het 80% weg is en 20% gravel).

Ik zou dus geen hard core gravel fiets willen, of een 'Adventure gravel', maar meer een allrounder die het op de weg ook goed doet. Tevens wil ik geen enkel crankstel, maar iets van 2x11 of 2x12. Liefst ook de Di2 GRX groep van Shimano.

Ik ben wel gecharmeerd van de Ridley line up. Twee modellen springen er uit voor mij (eigenlijk 3, maar de Kanzo Fast is slechts met enkel crankstel te krijgen, dus die valt af). De Grifn en de ASTR (al dan niet de RS versies). Van wat ik ervan gelezen heb is de Grifn een wat meer allround fiets, en de ASTR toch wat meer een gravel racer. Maar deze laatste lijkt ook wat meer aerodynamischer, dat spreekt me dan wel weer aan. Fiets wordt niet voor wedstrijden gebruikt, maar af en toe op een zondag flink knallen met het clubje zal ook gebeuren.

Ik zit echt nog in de oriëntatie fase, dus andere tips zijn zeker ook welkom.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 mei 2025 13:17

Het ligt eraan waar je woont maar met 1x11 kan je ook makkelijk een wegcassette steken.
Dan is 2x misschien niet nodig. Wil je 2x kan je de ridley toch vrij makkelijk aanpassen als er een voorderrie op kan?

Wil je een aparte wielset voor bv de wegritjes? of gewoon 1 fiets, niet aanpassen en voor beide bruikbaar.

Het allerbelangrijkste is dat je er goed op zit en vooraf nadenkt hoe ver je met bandbreedtes wilt gaan.