Standplaats: Eifel (Duitsland)
-
- Forum-lid
Buzz,
Al verschillende pareltjes van jou afgevinkt in deze mooie regio, nu hebben we met de fiets vereniging een weekend geboekt in Bollendorf. Ligt op de grens van Duitsland - Luxemburg. Voor wat inspiratie over de routes heb ik al gekeken bij de gpx van de "Jean Nelissen Classic" die vertrekken vanuit Vianen. Lijken me ook prima routes. Heb jij nog suggesties voor die regio aan Duitse kant? Of kan ik een van jou routes ergens lussen naar Bollendorf?
Met vriendelijke groet
Roel
Al verschillende pareltjes van jou afgevinkt in deze mooie regio, nu hebben we met de fiets vereniging een weekend geboekt in Bollendorf. Ligt op de grens van Duitsland - Luxemburg. Voor wat inspiratie over de routes heb ik al gekeken bij de gpx van de "Jean Nelissen Classic" die vertrekken vanuit Vianen. Lijken me ook prima routes. Heb jij nog suggesties voor die regio aan Duitse kant? Of kan ik een van jou routes ergens lussen naar Bollendorf?
Met vriendelijke groet
Roel
-
- Forum-lid
Vanuit Vianen is 333km een mooie aanloop naar Vianden. Dan ben je wel opgewarmd.
Heb even gekeken, maar mijn zuidelijke Eifel-routes liggen net iets te ver weg van Bollendorf om ze er (gedeeltelijk) aan te lussen. Wel heb ik inmiddels een paar nieuwe suggesties toegevoegd...DaniEersel schreef: ↑12 mei 2025 10:56 Buzz,
Met vriendelijke groet
Roel
- Bollendorf ~ Karlshausen (99 km, 1800 hm).
Mooi klimrondje in de Südeifel met aangename percentages. Afgezien van de nogal opstandige Görgenhof Mauer (2 km à 9%, max 17%) vanuit Neuerburg.
... - Bollendorf ~ Gondorf (113 km, 2100 hm).
Stevig klimrondje, waarvan 13 km door Luxemburg verloopt.
Scherprechters zijn met name...
▲ Prümerburg: 1,5 km à 9% (max 14%)
▲ Wolsfelderberg: 2,5 km à 7% (max 13%)
▲ Rue de Beaufort: 3 km à 7% (max 12%)
... - Bollendorf ~ Larochette
(78 km, 1450 hm).
Mooi compact rondje dat grotendeels door Luxemburg verloopt. Met zo her en der indrukwekkende rotsformaties pal langs de weg. Alsof je in de Alpen rijdt, heel fraai...
Geldt met name voor de eerste beklimming richting Berdorf (5 km à 4%), waar je halverwege onderlangs de Pérékop-rots fietst. En vervolgens in de afdaling rakelings langs de imposante Priedegstull-rots.
Alleen de Valwigerberg-route had je vorig jaar (vanuit Gunderath) gemist, dacht ik. Aangezien deze route toevallig ook een passage door Dungenheim bevat, is louter een wijziging van de start/finish-locatie noodzakelijk. Voorts is de Niederzissen-route met 'n kleine aanpassing eveneens herbruikbaar...LethalP schreef: ↑06 mei 2025 20:58 De Vulkaneifel routes waren vorig jaar zo goed bevallen dat ik deze zomer 4 fietsfanaten heb meegekregen voor een lang weekend.
Zal zeker bovenstaande even bekijken en checken of er wat bij zit wat ik vorig jaar gemist heb!
We bivakkeren in Dungenheim, dus dat ligt wel goed om jouw rondjes op te baseren.
- Düngenheim – Valwigerberg (100 km, 1800 hm). Fraaie Eifel-rit met 12 gecategoriseerde beklimmingen (zie RwGPS-info).
Valwigerberg, met Alpe d'Huez-achtige serpentines...
... - Düngenheim – Niederzissen (135 km, 2650 hm). Straffe Eifel-rit met 19 gecategoriseerde beklimmingen (zie RwGPS-info).
Steinbergerhof, mooie stille én steile binnenweg met uitzicht richting Engeln...
Enkele jaren geleden in Hotel Burg Bollendorf gelogeerd, was top.DaniEersel schreef: ↑12 mei 2025 10:56 Buzz,
Met vriendelijke groet
Roel
Je kunt er met de fiets alle kanten uit, langs de vlakke fietspaden richting Trier en Moezelvallei, naar Vianden, richting Luxemburgs Zwitserland, richting Duitsland naar Mettendorf en Sinspelt.
Ik heb indertijd 3x richting Duitsland ( Bollendorf ligt pal op de grens) zonder GPS toen nog en heb heel mooie parcours afgelegd. Zo maar op goed geluk vertrokken en terug.
Is een heel mooie streek, zeker doen!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
- Forum-lid
Dank je Buzz !! Hier kan ik weer prima mee voorruit. Dank je wel voor de routesbuzz schreef: ↑19 mei 2025 15:45Heb even gekeken, maar mijn zuidelijke Eifel-routes liggen net iets te ver weg van Bollendorf om ze er (gedeeltelijk) aan te lussen. Wel heb ik inmiddels een paar nieuwe suggesties toegevoegd...DaniEersel schreef: ↑12 mei 2025 10:56 Buzz,
Met vriendelijke groet
Roel
- Bollendorf ~ Karlshausen (99 km, 1800 hm).
Mooi klimrondje in de Südeifel met aangename percentages. Afgezien van de nogal opstandige Görgenhof Mauer (2 km à 9%, max 17%) vanuit Neuerburg.
...- Bollendorf ~ Gondorf (113 km, 2100 hm).
Stevig klimrondje, waarvan 13 km door Luxemburg verloopt.
Scherprechters zijn met name...
▲ Prümerburg: 1,5 km à 9% (max 14%)
▲ Wolsfelderberg: 2,5 km à 7% (max 13%)
▲ Rue de Beaufort: 3 km à 7% (max 12%)
...- Bollendorf ~ Larochette
(78 km, 1450 hm).
Mooi compact rondje dat grotendeels door Luxemburg verloopt. Met zo her en der indrukwekkende rotsformaties pal langs de weg. Alsof je in de Alpen rijdt, heel fraai...
Geldt met name voor de eerste beklimming richting Berdorf (5 km à 4%), waar je halverwege onderlangs de Pérékop-rots fietst. En vervolgens in de afdaling rakelings langs de imposante Priedegstull-rots.
-
- Forum-lid HC
Nou zit ik deze zomer een week op camping Nommerleyen. Ik zie dat die laatste (Bollendorf Larochette) daar langs komt. Die sla ik dus ook maar even op, want dat ziet er heel goed uit.
Dank voor de aanvullingen! Gaan we zeker gebruik van maken!buzz schreef: ↑19 mei 2025 17:40Alleen de Valwigerberg-route had je vorig jaar (vanuit Gunderath) gemist, dacht ik. Aangezien deze route toevallig ook een passage door Dungenheim bevat, is louter een wijziging van de start/finish-locatie noodzakelijk. Voorts is de Niederzissen-route met 'n kleine aanpassing eveneens herbruikbaar...LethalP schreef: ↑06 mei 2025 20:58 De Vulkaneifel routes waren vorig jaar zo goed bevallen dat ik deze zomer 4 fietsfanaten heb meegekregen voor een lang weekend.
Zal zeker bovenstaande even bekijken en checken of er wat bij zit wat ik vorig jaar gemist heb!
We bivakkeren in Dungenheim, dus dat ligt wel goed om jouw rondjes op te baseren.
- Düngenheim – Valwigerberg (100 km, 1800 hm). Fraaie Eifel-rit met 12 gecategoriseerde beklimmingen (zie RwGPS-info).
Valwigerberg, met Alpe d'Huez-achtige serpentines...
...- Düngenheim – Niederzissen (135 km, 2650 hm). Straffe Eifel-rit met 19 gecategoriseerde beklimmingen (zie RwGPS-info).
Steinbergerhof, mooie stille én steile binnenweg met uitzicht richting Engeln...
Heb inmiddels nog een nieuwe route naar het zuidoosten uitgestippeld. Volgens mij eveneens een aanrader om gebruik van te maken...

- 3. Düngenheim – Müden (98 km, 1700 hm).
Fraaie Eifel-rit met start/finish in Düngenheim, op de L52. De route verloopt grotendeels over allerlei mooie landwegen en stille binnenwegen.
Voldoende klimwerk ook met aangename percentages. De wat straffere trajecten zijn met name te vinden in het fraaie drieluik: Münstermaifeld, Kurbüsch en Balaufberg. Deze beklimmingen starten alle drie vanuit het Moezeldal. Zijn weliswaar taai, maar bevatten geen extreme percentages.
▲ Lohbrücker Mühle: 1 km à 6%
▲ Kapelle an der Landstraße: 2,5 km à 4%
▲ Münstermaifeld: 6,5 km à 3% (max 11%)
▲ Pillig: 1 km à 3,5%
▲ Birkenberg: 2,5 km à 5% (max 13%)
▲ Pilligerheck: 2 km à 4%
▲ Kurbüsch: 2,5 km à 8% (max 13%)
▲ Elzerhöfe: 1 km à 4%
▲ Balaufberg: 2,5 km à 8% (max 14%)
▲ Landkern: 2 km à 3%
▲ Eulgem: 2,5 km à 3%
▲ Düngenheim: 2 km à 4%
Hatzenport, de voet van de idyllische klim naar Münstermaifeld...
DaniEersel schreef: ↑21 mei 2025 11:26 Dank je Buzz !! Hier kan ik weer prima mee voorruit. Dank je wel voor de routes![]()
Heb inmiddels nog een nieuwe route uitgestippeld. Volgens mij eveneens een aanrader voor jullie beiden...scottwilko schreef: ↑21 mei 2025 12:41 Nou zit ik deze zomer een week op camping Nommerleyen. Ik zie dat die laatste (Bollendorf Larochette) daar langs komt. Die sla ik dus ook maar even op, want dat ziet er heel goed uit.
- Bollendorf ~ Nommern
(92 km, 1750 hm).
Fraai rondje dat zich grotendeels in Luxemburg afspeelt. De route verloopt over allerlei mooie landwegen en stille binnenwegen, waarbij het klimwerk rijkelijk voorzien is van vriendelijke percentages.
▲ Wallendorfer Straße: 1,5 km à 5%
▲ Route de Beaufort: 6 km à 4% (max 11%)
▲ Chemin Vicinal: 1 km à 4%
▲ Grevenhaff: 2,5 km à 6,5%
▲ Kéngertsbësch: 3 km à 4%
▲ Nommernerberg: 2,5 km à 6% (max 12%)
▲ Beringerberg: 3,5 km à 6% (max 12%)
▲ Cruchtenerberg: 2,5 km à 4%
▲ Groussheck: 2 km à 4%
▲ Kuelebierg: 1 km à 4%
▲ Römerberg: 3 km à 5% (max 11%)
▲ Schokigt: 1,5 km à 6%
Chemin Vicinal richting Eppeldorf...