Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 aug 2024 09:13

Onze laatste podcast gaat (bijna) volledig over fietsen in de Eifel. Dit topic wordt ook genoemd ;)

https://open.spotify.com/episode/3HMsWV ... cc115c4c92

LethalP
Forum-lid

LethalP 21 sep 2024 15:12

buzz schreef: 26 mar 2024 13:05 Oké, hierbij nog een 3e optie... :winkthumb:
  • Gunderath – Valwigerberg (100 km, 1800 hm). 🌻 Aantrekkelijke Eifel-rit die grotendeels over allerlei mooie landwegen en stille binnenwegen verloopt, met een dozijn beklimmingen en fraaie panorama's rondom.

Zowel hoogte- als zwaartepunt is niet alleen de straffe Juckelsberg, met uitzicht op het authentieke Monreal. Geldt namelijk zeker ook voor de Valwigerberg met Alpe d'Huez-achtige serpentines en het fraaie vergezicht op Valwig, Ernst en de Moezel!

Voorts is er in Cochem een lange loper (10 km à 4%) uitgerold naar het gehucht Siedlung am Meilenstein. Kan op het buitenblad. 😉

De 12 gecategoriseerde beklimmingen op een rijtje...
    ▲ Sassen: 2 km à 5%
    ▲ Ditscheid: 1 km à 6%
    ▲ Anschau: 1,5 km à 5%
    💣Juckelsberg: 2 km à 8% (max 14%)
    ▲ Düngenheim: 1,5 km à 4%
    ▲ Eulgem: 1 km à 4%
    ▲ Wirfus: 1 km à 4%
    ▲ Bruttigerberg: 4 km à 6% (max 13%)
    💣 Valwigerberg: 3 km à 8% (max 18%)
    ▲ Siedlung am Meilenstein: 10 km à 4%
    ▲ Laubach: 1 km à 6%
    ▲ Kaperich: 1,5 km à 5%

Valwigerberg, met Alpe d'Huez-achtige serpentines...
    Afbeelding

Cochem, de voet van de lange loper (10 km à 4%) naar Siedlung am Meilenstein...
    Afbeelding
Nogmaals dank Buzz! :like:
Het fietsdeel van de vakantie zit er weer op, wat een fantastische routes, al heb ik het idee dat in de Vulkaneifel een slechte route maken bijna onmogelijk is.
Asfalt op nagenoeg alle plekken in perfecte conditie, mooie vergezichten, weinig verkeer (zeker buiten de hoofdwegen).

Ik heb de 3 opties van ca 125km gedaan, die richting Gerolstein per abuis in de andere rijrichting, maar ook dat is een prima optie!

Bleek dat vandaag ook de Eifel Cycling Classic georganiseerd werd, maar die heb ik mooi links laten liggen. Die route kon hier bij lange na niet aan tippen.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 22 sep 2024 13:35

@LethalP, altijd leuk om te horen! Overigens kan ik in die contreien desgewenst toch ook wel een 'slechte' route uitstippelen, hoor. Maar een promotie naar de 'Eifel aanraders'-lijst zal er vermoedelijk niet inzitten. ;)

P.S. Wat is eigenlijk de oorzaak dat je de Gerolstein-route abusievelijk in tegengestelde rijrichting gereden hebt?

LethalP
Forum-lid

LethalP 25 sep 2024 20:07

buzz schreef: 22 sep 2024 13:35 @LethalP, altijd leuk om te horen! Overigens kan ik in die contreien desgewenst toch ook wel een 'slechte' route uitstippelen, hoor. Maar een promotie naar de 'Eifel aanraders'-lijst zal er vermoedelijk niet inzitten. ;)

P.S. Wat is eigenlijk de oorzaak dat je de Gerolstein-route abusievelijk in tegengestelde rijrichting gereden hebt?
Avond vooraf gekeken welke kant ik op moest vanaf het park, maar dus verkeerd gekeken/onthouden. Toen ik na de 1e klim keek op de navigatie/route aan had gezet kwam ik daar achter, aangezien ik een principe afspraak had 'voor de lunch terug' die al wat krapjes aan gehaald zou worden :lol:

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 01 mei 2025 12:45

Is 'the classic Rursee route (begin post) helemaal te rijden?

Wil hem volgende week weer eens gaan rijden 🙂

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 01 mei 2025 13:36

Alleen de fraaie lus via Simonskall is nog altijd niet te rijden. De wegwerkzaamheden zouden 'ergens' in 2025 voltooid worden. Maar goed, die lus is in de huidige 2.0-versie dan ook nog niet opgenomen. Geldt eveneens voor de XL-variant van de Rursee-klassieker.

Opnieuw downloaden dus en gáán... ;) Andere opties vanuit Rott zijn dan nog...
Laatst gewijzigd door buzz op 01 mei 2025 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 01 mei 2025 19:21

Bedankt weer Buzz!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 01 mei 2025 19:35

gaisdergerman schreef: 01 mei 2025 19:21 Bedankt weer Buzz!
En ter info, zie hierboven nog drie andere opties vanuit Rott.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 03 mei 2025 09:07

hanks Buzz!

Ik denk dat ik de meeste routes inmiddels wel een keer heb gefietst. Ik ben een paar keer een lang weekend in de Eifel geweest, en de Classic-versie ken ik ondertussen behoorlijk goed. Moet zeggen: die verveelt eigenlijk nooit.

Volgende week ga ik met een fietsmaat op pad die nog nooit rond de Rursee heeft gefietst. Heb jij nog een voorkeur voor bepaalde routes? Ik kan me de andere namelijk niet allemaal meer goed voor de geest halen.

Ik herinner me nog wel een route die door een stuk bos liep dat afgesloten was voor gemotoriseerd verkeer — dat was echt een prachtig stuk.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 03 mei 2025 12:48

Waarschijnlijk bedoel je dan de Rennweg, die 4,5 km lang door het Hürtgenwald loopt en verboden is voor gemotoriseerd verkeer. Deze Rennweg is opgenomen in zowel bovenstaande Witzerath-route alsook de Eifeler Tor-route. Aangezien jouw fietsmaat niet eerder rond de Rursee heeft gefietst, zou mijn voorkeur uitgaan naar de Witzerath-route. Dan kom je meerdere keren pal langs de Rursee.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 06 mei 2025 19:26

gaisdergerman schreef: 03 mei 2025 09:07 [...]

Volgende week ga ik met een fietsmaat op pad die nog nooit rond de Rursee heeft gefietst. Heb jij nog een voorkeur voor bepaalde routes? Ik kan me de andere namelijk niet allemaal meer goed voor de geest halen.

Ik herinner me nog wel een route die door een stuk bos liep dat afgesloten was voor gemotoriseerd verkeer — dat was echt een prachtig stuk.
Wat betreft mijn voorgaande reactie, het navolgende. Misschien bedoelde jij toch de fraaie beklimming naar Forsthaus Rothekreuz in het Buchenwald Dedenborn, alwaar gemotoriseerd verkeer eveneens (grotendeels) niet toegestaan is. Vandaar dat ik zojuist voor alle zekerheid – en wellicht voor andere liefhebbers? – nog een nieuwe Rursee-route heb toegevoegd, met daarin zowel het genoemde Hürtgenwald alsook het Buchenwald Dedenborn. Plus meerdere passages pal langs de Rursee.

Bovendien zijn er diverse trajecten opgenomen, die in de andere Rursee-routes niet voorkomen. Oftewel, diverse nieuwe km's en nieuwe hm's. Mijn voorkeur zou dan ook vermoedelijk uitgaan naar deze variant... :winkthumb:
  • Rott – Dedenborn (146 km, 2350 hm). 🌻 Variant van de 'klassieke' Rursee-route, maar zónder de steile Widdauer Mauer. Ook geen andere muurtjes. Wel diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de fraaie Forsthaus Kermeter (7 km) en de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km).

In totaal zijn er 16 gecategoriseerde beklimmingen...
    ▲ Vichterstraße: 1 km à 5%
    ▲ Hürtgenwaldhöhe: 7 km à 3%
    ▲ Brandenberg: 2,5 km à 7,5% (max 14%)
    ▲ Schüdderfelderweg: 300 m à 10%
    ▲ Abenden: 1 km à 3%
    ▲ Sankt-George-Straße: 1 km à 3%
    ▲ Hausener Straße: 1 km à 5%
    ▲ Forsthaus Kermeter: 7 km à 4,5%
    ▲ Am Grünland (Schmidt): 6 km à 4%
    ▲ Rurberg: 1 km à 4,5%
    ▲ Wieskuhl: 1,5 km à 5% (max 12%)
    ▲ Rösberg: 2 km à 5%
    ▲ Forsthaus Rothekreuz: 10 km à 4%
    ▲ Imgenbroich: 3,5 km à 4% (max 15%)
    ▲ Konzen: 1 km à 3%
    ▲ Lönsberg: 1 km à 6% (max 14%)

Afbeelding

LethalP
Forum-lid

LethalP 06 mei 2025 20:58

buzz schreef: 07 jun 2024 16:32
Gerwin89 schreef: 05 jun 2024 16:35 Buzz, wij gaan eind van de maand een weekendje naar de Eifel om op zaterdag de Cochem – Hohe Acht (166 km, 3000 hm) route te doen.
Ons hotel zit ongeveer in het midden van de route, in Kelberg.
Heb jij in die regio nog meer route's?
Zodat we op vrijdag en zondag ook een stukje kunnen fietsen.....
Op de 92e pagina van dit topic staan vier routes (inclusief diverse sfeerfoto's) met start/finish in Gunderath, dat redelijk dichtbij Kelberg ligt. Onderstaande routes zijn grotendeels kopietjes van de Gunderath-routes, waarbij de start/finish-locatie is verplaatst naar Kelberg. Met daarbij nog een extra lange 5e route...
  1. Kelberg – Pomster (124 km, 2300 hm).
  2. Kelberg – Niederzissen (131 km, 2600 hm).
  3. Kelberg – Gerolstein (133 km, 2500 hm).
  4. Kelberg – Valwigerberg (108 km, 2000 hm).
  5. Kelberg – Hohe Acht (166 km, 3000 hm). Is een kopie van bovenstaande 'Kelberg – Valwigerberg'-route, met een extra lus over Adenau en Herresbach.
💡 Zie betreffende route-beschrijvingen op RidewithGPS voor meer info, inclusief alle beklimmingen.
De Vulkaneifel routes waren vorig jaar zo goed bevallen dat ik deze zomer 4 fietsfanaten heb meegekregen voor een lang weekend.
Zal zeker bovenstaande even bekijken en checken of er wat bij zit wat ik vorig jaar gemist heb!
We bivakeren in Dungenheim, dus dat ligt wel goed om jouw rondjes op te baseren.

Plaats reactie