Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 28 nov 2023 23:01

<delete>
Laatst gewijzigd door Symen op 02 dec 2023 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 28 nov 2023 23:17

Rutte zag het als een pré dat hij geen visie had, het betekende voornamelijk kortetermijndenken om het stemvee (en de grote bedrijven) tevreden te houden. Dat ging goed, totdat de langetermijnproblemen toch te groot werden om te negeren.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 nov 2023 06:42

Rutte bekleedde graag de rol van crisismanager. Als je alles op een beloop laat, wordt het vanzelf een crisis.

marcel1966
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:35

marcel1966 29 nov 2023 09:10

daniel1975 schreef: 28 nov 2023 22:47
bikerke schreef: 28 nov 2023 21:39
Symen schreef: 28 nov 2023 20:57 Dit zijn geen thema's van de afgelopen vijf jaar. En nu beginnen we te zeggen, dat komt door de asielzoekers en door de miljarden die moeten gaan het klimaat. Er is hier nooit fatsoenlijk beleid voor geweest of voor betaald.
+1
Tsja, fatsoenlijk beleid met visie voor de lange termijn vraagt om impopulaire maatregelen. En in de huidige snelle politiek en druk op sociale media is dat heel moeilijk.
Dat is zo maar er zijn toch echt partijen die de lange termijn over het voetlicht proberen te brengen. Bijvoorbeeld door Timmermans over klimaat (wat je verder ook van hem of het onderwerp mag vinden). Maar als dat verhaal door populistische partijen (waaronder PVV) wordt afgedaan als 'luxe hobbies voor de linkse elite' die worden betaald door Henk en Ingrid wordt het lastig inderdaad. En dit is precies wat Wilders gedurende de hele campagne met veel succes heeft gedaan. Veel zetels voor de PVV maar problemen worden er niet mee opgelost.
Marcel

hopjes
Forum-lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 nov 2023 09:33

Gedeeltelijk eens.
De lange termijn was bv ook biomassa en dat is dus een foute, ongezonde en miljarden kostende keuze geweest.
Nu is de focus op kern energie door sommige progressieve partijen en geen fossiele brandstoffen meer, terwijl het in bij onze duitse buren precies andersom gaat.

Vandaar dat er mensen zijn die kiezen(pvv-stemmers) voor op dit moment geen onomkeerbare keuze maken en meer duidelijkheid willen hebben ipv miljarden belastinggeld over de balk te smijten. Zeker gezien we nog wat actuelere problemen hebben in ons land, wat ook geld kost. En ja, dat kan je scharen onder kortzichtigheid... dat mag.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 09:35

marcel1966 schreef: 29 nov 2023 09:10
daniel1975 schreef: 28 nov 2023 22:47
bikerke schreef: 28 nov 2023 21:39

+1
Tsja, fatsoenlijk beleid met visie voor de lange termijn vraagt om impopulaire maatregelen. En in de huidige snelle politiek en druk op sociale media is dat heel moeilijk.
Dat is zo maar er zijn toch echt partijen die de lange termijn over het voetlicht proberen te brengen. Bijvoorbeeld door Timmermans over klimaat (wat je verder ook van hem of het onderwerp mag vinden). Maar als dat verhaal door populistische partijen (waaronder PVV) wordt afgedaan als 'luxe hobbies voor de linkse elite' die worden betaald door Henk en Ingrid wordt het lastig inderdaad. En dit is precies wat Wilders gedurende de hele campagne met veel succes heeft gedaan. Veel zetels voor de PVV maar problemen worden er niet mee opgelost.
Het probleem is ook dat veel mensen naast hun stemgedrag in het dagelijks leven ook weinig of totaal geen ene blijk tonen van urgentie bij de klimaatproblematiek. Veelal wordt er gewezen naar een ander en aanpassingen aan het eigen gedrag zouden een dermate kleine invloed hebben dat het toch geen zin heeft. Een beetje verantwoordelijkheidsgevoel zou de burger ook sieren.

Ik vind iemand die de hele wereld overvliegt ook niet het juiste uithangbord voor de boodschap die PVDA/GL verkondigt en ik stem in de basis op het gedachtengoed van een partij, maar je komt als politicus een stuk geloofwaardiger over als je zelf ook doet wat je zegt dat goed is. En dan is het makkelijk zieltjes winnen voor de PVV.

Overigens zie je dat mensen sneller bereid zijn voor een milieuvriendelijke optie te gaan als ze financieel worden gecompenseerd. Veel daken liggen inmiddels vol met zonnepanelen en dan met droge ogen mededelen dat ze het voor het milieu doen. Een vluchtje minder naar een warm oord is dan weer een te grote opoffering voor de kinderen/ kleinkinderen/ achterkleinkinderen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8512
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2023 09:58

Ik zie nog steeds geen reactie waar Nederland bijzonder in is. Ik weet dat het heel makkelijk is om te zeggen wat niet goed gaat. Er komen veel zaken langs waarvan ik ook de frustratie begrijp, maar ik zie eigenlijk geen land waar het nu echt beter gegaan is de laatste 20 jaar. Denemarken heeft als uitzondering dat ze de asielzoekers gereguleerd hebben. Maar in welke landen zijn veel zaken beter opgelost. En dan is er misschien best één krent uit die pap te halen, maar zijn andere zaken die in Nederland veel beter geregeld zijn dan weer beduidend slechter.
Ik zie in Duitsland, België, Spanje, Frankrijk geen betere maatregelen die vanuit de regeringen genomen zijn. Ook in de Noord Europese landen zijn grote zorgen over bijvoorbeeld criminaliteit

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5797
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2023 10:12

ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 09:35
Het probleem is ook dat veel mensen naast hun stemgedrag in het dagelijks leven ook weinig of totaal geen ene blijk tonen van urgentie bij de klimaatproblematiek. Veelal wordt er gewezen naar een ander en aanpassingen aan het eigen gedrag zouden een dermate kleine invloed hebben dat het toch geen zin heeft. Een beetje verantwoordelijkheidsgevoel zou de burger ook sieren.
Ik had redelijk vroeg een hybride auto.
Zonnepanelen op het dak en een elektrische boiler genomen om minder gas te gebruiken.
Mijn thermostaat stond al voor de Oekraïne-crisis op 19 graden ipv 20/21.
En woon/werk fietsen doe ik al jaren voordat men het ging promoten als zijnde goed voor het milieu.
Allemaal voor het klimaat.
Maar zeker ook voor mijn portemonnee.
Daar ben ik eerlijk in.
Maar het komt me vooral mijn strot uit door de acties van XR en personen als Thunberg.
En in mijn omgeving hoor ik een soort van dezelfde geluiden.
In mijn ogen is dat verantwoordelijksheidsgevoel er wel maar zijn de meeste mensen er klaar mee vanwege die extremisten.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 10:16

Theo V schreef: 29 nov 2023 10:12
ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 09:35
Het probleem is ook dat veel mensen naast hun stemgedrag in het dagelijks leven ook weinig of totaal geen ene blijk tonen van urgentie bij de klimaatproblematiek. Veelal wordt er gewezen naar een ander en aanpassingen aan het eigen gedrag zouden een dermate kleine invloed hebben dat het toch geen zin heeft. Een beetje verantwoordelijkheidsgevoel zou de burger ook sieren.
Ik had redelijk vroeg een hybride auto.
Zonnepanelen op het dak en een elektrische boiler genomen om minder gas te gebruiken.
Mijn thermostaat stond al voor de Oekraïne-crisis op 19 graden ipv 20/21.
En woon/werk fietsen doe ik al jaren voordat men het ging promoten als zijnde goed voor het milieu.
Allemaal voor het klimaat.
Maar zeker ook voor mijn portemonnee.
Daar ben ik eerlijk in.
Maar het komt me vooral mijn strot uit door de acties van XR en personen als Thunberg.
En in mijn omgeving hoor ik een soort van dezelfde geluiden.
In mijn ogen is dat verantwoordelijksheidsgevoel er wel maar zijn de meeste mensen er klaar mee vanwege die extremisten.
Ik ben er ook geen voorstander van elkaar de maat te nemen, dan krijg je een hele nare maatschappij. Maar alleen maar wijzen naar politici en grote multinationals als je zelf niets doet, vind ik net zo kwalijk.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 nov 2023 10:27

ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 10:16
Ik ben er ook geen voorstander van elkaar de maat te nemen, dan krijg je een hele nare maatschappij. Maar alleen maar wijzen naar politici en grote multinationals als je zelf niets doet, vind ik net zo kwalijk.
Helemaal mee eens...
En dan nu even een vriendelijk verzoek. Ontspan en overdenk vanuit welke hoeken / richtingen / partijen er de laatste jaren met name gewezen werd...

marsman
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 nov 2023 10:39

Ik heb geen enkele verwachting dat politiek deze issues gaat oplossen. Ik denk dat iemand als een Elon Musk meer heeft gedaan om echt wat te doen aan de milieuproblematiek dan alle politici bij elkaar in de hele wereld. In de politiek, zeker in ons land, worden teveel compromissen gesloten en dat leidt nooit tot een oplossing.

Verder leven we in dit land in een land van melk en honing. We denken wel eens van niet, maar dat is het echt. Ik denk dat wereldwijd alleen de Scandinavische landen het iets beter doen, en Luxemburg en Zwitserland ook wel (allemaal mogelijk gemaakt door de olie en geld van banken) maar verder zou ik ik geen enkel ander land oud willen worden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 10:53

hopjes schreef: 29 nov 2023 10:27
ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 10:16
Ik ben er ook geen voorstander van elkaar de maat te nemen, dan krijg je een hele nare maatschappij. Maar alleen maar wijzen naar politici en grote multinationals als je zelf niets doet, vind ik net zo kwalijk.
Helemaal mee eens...
En dan nu even een vriendelijk verzoek. Ontspan en overdenk vanuit welke hoeken / richtingen / partijen er de laatste jaren met name gewezen werd...
Wezen wijzen en wijzen wezen, iedereen wijst wel eens. Wees wijs en kijk vooral naar jezelf en als iedereen dat doet dan wordt er minder gewezen.

Plaats reactie