Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 17 aug 2023 11:35

Zeker niet nee. Ik was op Zandvoort vaak bij GT races en als er 911 RSR’s meededen, stond ik bij het uitkomen van de Audi S chicane, richting Bos Uit. Zo’n RSR accelereerde de bocht uit, maar pas na 150 meter zakte de achterkant in en spoot dat ding er vandoor. Vlak voor de volgende bocht gas los en gegarandeerd grote steekvlammen uit de dubbele uitlaten. Dat was echt een feestje om te zien.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18419
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 aug 2023 11:59

thestudent schreef: 17 aug 2023 09:42 Nee de C1 dat zijn allemaal 3 cyclinder torretjes. Die verbruiken soms wel olie, maar eigenlijk vooral als die in het begin van de levensduur weinig ververst is. Toch rijden er nog veel rond van de drieling, dus echt kapot te knuppelen zijn ze ook niet.
Die Daihatsu blokjes met Toyota sausje krijgen op den duur allemaal kantelende zuigers. Daar kunnen ze wel oud mee worden. Onze Cuore heeft het nog lang na de 200.000km uitgehouden, op den duur gewoon bij blijven vullen met goedkope Action olie en nooit mee stil komen te staan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43589
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2023 12:40

Mehekachtohapi schreef: 17 aug 2023 11:35 Vlak voor de volgende bocht gas los en gegarandeerd grote steekvlammen uit de dubbele uitlaten. Dat was echt een feestje om te zien.
Ik heb nog wel even Alfasud gehad, die had backfires als je bij beetje doortrappen gas los liet. Telt dat ook? :ugeek:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5935
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 17 aug 2023 12:50

rene schreef: 17 aug 2023 10:38
daniel1975 schreef: 17 aug 2023 10:32 Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Denk met weemoed aan mijn oude Renaultje 5 GT :-)
Porsche 930 - 3.3l turbo, daar heb ik eens in gereden van een collega. Die had een fraaie turbo. Erg veel fun maar levensgevaarlijk bij verkeerd gebruik.
aka The Widowmaker...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5724
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2023 13:20

Ernie C. schreef: 17 aug 2023 11:59
thestudent schreef: 17 aug 2023 09:42 Nee de C1 dat zijn allemaal 3 cyclinder torretjes. Die verbruiken soms wel olie, maar eigenlijk vooral als die in het begin van de levensduur weinig ververst is. Toch rijden er nog veel rond van de drieling, dus echt kapot te knuppelen zijn ze ook niet.
Die Daihatsu blokjes met Toyota sausje krijgen op den duur allemaal kantelende zuigers. Daar kunnen ze wel oud mee worden. Onze Cuore heeft het nog lang na de 200.000km uitgehouden, op den duur gewoon bij blijven vullen met goedkope Action olie en nooit mee stil komen te staan.
Dat bedoelde ik ook. Let wel veel van die autos rijden veel korte stukjes wat dus ook vrij funest is. Maar zo lang er olie in zit dan blijven ze het wel vaak doen. Maar inderdaad sommigen lusten veel olie.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik nog wel eens olie peil, want mijn auto verbruikt eigenlijk zo goed als niks.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2023 13:54

leon1 schreef: 17 aug 2023 11:13 Ik heb wel eens een 9000 Aero 2.3 turbo gereden. Ik denk uit ergens 1994 of zo. Die had ook een giga-turbo-lag. Maar als die turbo dan mee ging doen dan kwam de vaart ook er serieus snel in. Dat maakte toen op een 18-jarig jochie aardig indruk. :mrgreen:
Misschien dat iemand met verstand van iets oudere auto's met iets grotere turbo's op het volgende eens zijn(/haar?) licht wil laten schijnen. Het lijkt erop dat de turbo in mijn SAABje er de ene keer meer zin in heeft dan de andere keer. Ik geloof niet dat er iets stuk is ofzo, maar soms voelt het, al direct als ik wegrij, dat de auto "er echt zin in heeft" (ik kan het niet beter uitdrukken dan dat), terwijl op andere dagen de auto gewoon zijn ding doet. Een beetje alsof je, zonder aanwijsbare reden, ineens een goede dag hebt op de racefiets en je na elke bocht fluitend hard weer op gang accelereert en elk heuveltje met extra punch op komt.
Ik kan niet echt terugleiden waardoor dit komt (weer/temperatuur/tijd van stilstand lijken allemaal niet zo uit te maken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 aug 2023 14:04

De C1, 107/108 en de Aygo worden allemaal in Frankrijk gebouwd met een Daihatsu Cuore 3cylinder blokje, Toyota heeft een meerderheidsbelang in Daihatsu.
In Valenciennes heeft Toyota een grote plant waar ook de Yaris gebouwd wordt.
Motortjes zijn in principe niet kapot te krijgen en erg zuinig.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5724
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2023 14:10

53x11 schreef: 17 aug 2023 13:54
leon1 schreef: 17 aug 2023 11:13 Ik heb wel eens een 9000 Aero 2.3 turbo gereden. Ik denk uit ergens 1994 of zo. Die had ook een giga-turbo-lag. Maar als die turbo dan mee ging doen dan kwam de vaart ook er serieus snel in. Dat maakte toen op een 18-jarig jochie aardig indruk. :mrgreen:
Misschien dat iemand met verstand van iets oudere auto's met iets grotere turbo's op het volgende eens zijn(/haar?) licht wil laten schijnen. Het lijkt erop dat de turbo in mijn SAABje er de ene keer meer zin in heeft dan de andere keer. Ik geloof niet dat er iets stuk is ofzo, maar soms voelt het, al direct als ik wegrij, dat de auto "er echt zin in heeft" (ik kan het niet beter uitdrukken dan dat), terwijl op andere dagen de auto gewoon zijn ding doet. Een beetje alsof je, zonder aanwijsbare reden, ineens een goede dag hebt op de racefiets en je na elke bocht fluitend hard weer op gang accelereert en elk heuveltje met extra punch op komt.
Ik kan niet echt terugleiden waardoor dit komt (weer/temperatuur/tijd van stilstand lijken allemaal niet zo uit te maken)
Is dat goede gedrag van je saab vooral op koude dagen/ochtenden? Koude ietwat vochtige lucht kan enorm helpen. Ook kan het zijn dat na al die jaren de intercooler minder goed werkt, bijvoorbeeld door verstopte of gecorrodeerde koelvinnen. De intercooler is er om de warme gecomprimeerde lucht die uit de turbo komt weer af te koelen.
Je motor ziet dan warmere lucht. Als die op sommige dagen echt te warm is dan zal de ECU de brandstof iets anders regelen en krijg je minder vermogen. Koude lucht kan zo een tiental PK schelen.

Kan ook zijn dat je toch echt ergens turbodruk verliest.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43589
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2023 14:56

Temperatuur was ook mijn eerste gedachte.
Als ik mij goed herinner is de intercooler bij de 900 en 9-3 relatief klein, waardoor een verstoring wel effect zou hebben. Hoe dat bij de 9000 serie is weet ik niet.

Turbodruk verliezen lijkt niet logisch, gezien de onvoorspelbaarheid van de symptomen. Verlies van druk zou altijd op moeten treden. Een pakking lekt of lekt niet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2023 15:25

thestudent schreef: 17 aug 2023 14:10 Is dat goede gedrag van je saab vooral op koude dagen/ochtenden? Koude ietwat vochtige lucht kan enorm helpen. Ook kan het zijn dat na al die jaren de intercooler minder goed werkt, bijvoorbeeld door verstopte of gecorrodeerde koelvinnen. De intercooler is er om de warme gecomprimeerde lucht die uit de turbo komt weer af te koelen.
Je motor ziet dan warmere lucht. Als die op sommige dagen echt te warm is dan zal de ECU de brandstof iets anders regelen en krijg je minder vermogen. Koude lucht kan zo een tiental PK schelen.
(...)
Klinkt plausibel, ik ga er eens op letten :winkthumb:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5724
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2023 17:25

Misschien een keer op een saab forum vragen. Die zijn er vast.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8686
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 aug 2023 19:05

De slangen (siliconen) waren bij mijn weten een gekend probleem bij de intercooler van dit type
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie