Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 16 aug 2023 23:28

Oke, dus niets van de feedback van mijn vader aantrekken ;)
Dat is altijd goed advies ;)

En dat onderhoud, daar ga ik bij hem geen ingang voor vinden, maar ik zal eens een poging wagen :)

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 aug 2023 08:03

MPolleke schreef: 16 aug 2023 16:26 Het pedaal heeft een lange slag en ergens halverwege koppelt hij plotseling aan. Dat is nooit goed af te stemmen met het gaspedaal en er is dan ook vrijwel altijd een schok in de snelheid............
Voor mij klinkt dat als een versleten koppeling, Dan schuift het aangrijpingspunt ook steeds verder omhoog en wordt erg klein op die manier.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2023 08:45

Dat kan zijn, maar een beetje koppeling overleeft toch wel het dubbele. Als een auto meer olie verbruikt bij hoge toeren zal dat ook aan de klepsteel afdichtingen liggen denk ik, maar dan ruik je ook echt dat hij t verbrand en dan zie je ook snel blauwe wolkjes. Ook dat hoort nog niet bij dergelijke km standen. Dan loopt het dus vanaf de cilinderkop langs de klepstelen de cilinders in. Maar dat is wel makkelijker te repareren dan wanneer het de zuigerveren zouden zijn. Alleen een koprevisie vs de hele motor uit elkaar.

Het vroeg opschakelen is niet eens altijd veel efficiënter, zeker bij niet benzine/lpg motoren zonder turbo's . Een auto is thermodynamisch gezien het meest efficiënt bij maximaal koppel. En dan nog is het verbranden van benzine niet veel efficienter dan 45% ofzo...
Een dieseltje haalt dat maximaal koppel ook vroeg in t bereik en veel mensen vinden dat ook fijner rijden. Een gemiddelde NA benzinemotor haalt maximaal koppel pas rond de 4000. En mijn Honda geeft nog een kleine extra V-tec kick op 5500. Niet zo heftig als de oudere versies uit de 90s hoor. Je moet dan dus ook veel hoger in het toerenbereik om lekker vlot op te trekken. En nee dit is niet erg of mega onzuinig. Ik trek liever vlot op in 2 en 3 en schakel dan vaak in een ruk door naar 5/6. Die vierde versnelling heb ik eigenlijk niet nodig behalve bij snelweg op om ook die door te trekken. :lol:
Moderne downsize turbo benzine blokjes hebben ook zeer vroeg koppel en juist zo'n kleine turbo dat de power ook snel weer afgelopen is ( power van 1300-3500 daarna is de puf al uit de turbo ). Beetje hybride zal ook het fijnst rijden als je voorzichtig met het gaspedaal speelt, omdat hij dan maximaal de energie opgeslagen in de batterij gebruikt om op te trekken. Geef je te veel gas gaat die benzinemotor en CVT ineens loeien als een gek. Daar moet ik altijd opnieuw mee leren omgaan.
Bij autorijden kost accelereren ook veel meer energie dan constante snelheid rijden. Mijn advies is dus gewoon vlot doortrekken met je benzineblokken en op kruissnelheid dan juist zsm naar de hoogste versnelling. 50-60 in de vijf. En vanaf 70 kan mijn Honda wel in de zes.

Zuinig rijden is in mijn ogen ook vooral zo min mogelijk remmen, dus lang laten rollen als je ziet dat het stoplicht al op rood staat. En ook gewoon vlot de bochten nemen, want remmen voor bochten is eigenlijk zonde van de energie. Mijn 1.8 benzine Honda loopt met mijn rijden 6.4l/100 km 1265kg 5dr hatchback. En die motor ziet zeker af en toe de 7k toeren. Maar ja veel 106 op de cruise dan wil dat ook wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 17 aug 2023 09:15

Ligt daar dezelfde motor in als bij een C1 3 cilinder?
Daar zitten exemplaren bij met hoog olievervuiling en aangrijpingspunt koppeling hoog met enorme vrije slag.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2023 09:42

Nee de C1 dat zijn allemaal 3 cyclinder torretjes. Die verbruiken soms wel olie, maar eigenlijk vooral als die in het begin van de levensduur weinig ververst is. Toch rijden er nog veel rond van de drieling, dus echt kapot te knuppelen zijn ze ook niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2023 09:55

thestudent schreef: 17 aug 2023 08:45 (...)

Het vroeg opschakelen is niet eens altijd veel efficiënter, zeker bij niet benzine/lpg motoren zonder turbo's . Een auto is thermodynamisch gezien het meest efficiënt bij maximaal koppel. En dan nog is het verbranden van benzine niet veel efficienter dan 45% ofzo...
Een dieseltje haalt dat maximaal koppel ook vroeg in t bereik en veel mensen vinden dat ook fijner rijden. Een gemiddelde NA benzinemotor haalt maximaal koppel pas rond de 4000. En mijn Honda geeft nog een kleine extra V-tec kick op 5500. Niet zo heftig als de oudere versies uit de 90s hoor. Je moet dan dus ook veel hoger in het toerenbereik om lekker vlot op te trekken. En nee dit is niet erg of mega onzuinig. Ik trek liever vlot op in 2 en 3 en schakel dan vaak in een ruk door naar 5/6. Die vierde versnelling heb ik eigenlijk niet nodig behalve bij snelweg op om ook die door te trekken. :lol:
Moderne downsize turbo benzine blokjes hebben ook zeer vroeg koppel en juist zo'n kleine turbo dat de power ook snel weer afgelopen is ( power van 1300-3500 daarna is de puf al uit de turbo ). (...)
Mijn relatief oude benzinemonster (met fatsoenlijke turbo) begin ik steeds meer te waarderen met alles wat ik hier zo lees ;-)
(al zou het leuk zijn als de benzineprijzen weer iets omlaag gingen)

Afbeelding

(de vorige eigenaar heeft een upgrade gedaan van stippellijntjes naar doorgetrokken lijntjes :mrgreen: :winkthumb: )

De turbo-lag is wel hilarisch groot, voelt als een soort aftellen voor de lancering. Alles went..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2023 10:32

Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Denk met weemoed aan mijn oude Renaultje 5 GT :-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 aug 2023 10:37

thestudent schreef: 17 aug 2023 09:42 Nee de C1 dat zijn allemaal 3 cyclinder torretjes. Die verbruiken soms wel olie, maar eigenlijk vooral als die in het begin van de levensduur weinig ververst is. Toch rijden er nog veel rond van de drieling, dus echt kapot te knuppelen zijn ze ook niet.
De latere c3 zijn ook 3cylinders. Mijn vrouw heeft er eentje van een jaar of negen en die is ook 3cilinder.
Puretech motor met zijn gekende miserie omtrent natte distributieriem.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 aug 2023 10:38

daniel1975 schreef: 17 aug 2023 10:32 Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Porsche 930 - 3.3l turbo, daar heb ik eens in gereden van een collega. Die had een fraaie turbo. Erg veel fun maar levensgevaarlijk bij verkeerd gebruik.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid

leon1 17 aug 2023 11:13

Ik heb wel eens een 9000 Aero 2.3 turbo gereden. Ik denk uit ergens 1994 of zo. Die had ook een giga-turbo-lag. Maar als die turbo dan mee ging doen dan kwam de vaart ook er serieus snel in. Dat maakte toen op een 18-jarig jochie aardig indruk. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 17 aug 2023 11:15

Het is een 4-cylinder C3 Picasso zie ik op marktplaats.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C3_Picasso

Maar ik begrijp dat het best kan dat er iets mis is met de koppeling, maar dat dat niet direct zal leiden tot meer olieverbruik. Ik zal zien of er een vervolg komt, ik heb niet veel ingang bij mijn vader :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2023 11:18

rene schreef: 17 aug 2023 10:38
daniel1975 schreef: 17 aug 2023 10:32 Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Porsche 930 - 3.3l turbo, daar heb ik eens in gereden van een collega. Die had een fraaie turbo. Erg veel fun maar levensgevaarlijk bij verkeerd gebruik.
Kon ik als broekie niet betalen ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie