Het grote auto-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik gebruik de rem nog veel te veel.
Mijn V60 gaat een soort van coasten als ik gas loslaat en remt dus niet/nauwelijks af op de motor.
Ik heb letterlijk vanaf mijn 12e oid geleerd om op de motor te remmen of vaart te verminderen. Dat zit heel diep in mijn systeem.
Als ik dat coasten beter zou gebruiken kan ik wel paar tandjes zuiniger.
Mijn V60 gaat een soort van coasten als ik gas loslaat en remt dus niet/nauwelijks af op de motor.
Ik heb letterlijk vanaf mijn 12e oid geleerd om op de motor te remmen of vaart te verminderen. Dat zit heel diep in mijn systeem.
Als ik dat coasten beter zou gebruiken kan ik wel paar tandjes zuiniger.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
scottpch
- Forum-lid HC
Die kijken allen naar de boordcomputer en als er iets is wat onnauwkeurig is dan is het wel de boordcomputer!
Die commentaren neem ik dan ook met een flinke korrel zout...
Ik tank m vol, kijk naar de km stand en bij een volgende tankbeurt kijk ik wat erin gaat en wat ik aan km's gereden heb.
De meest nauwkeurige methode!
Het is meer dan dat.
Vooruitziend rijden en daarop anticiperen.
Hoe goed je dat doet kan je inderdaad zien aan hoe vaak je je rem nodig hebt.
Eco-drive is een interessante opleiding hiervoor.
Adaptieve cruise-control met navigatie-ondersteuning (het zogenaamde NSCC) dat rekening houdt met informatie uit de data van de navigatiekaarten (bochten, hellingen, etc....) in combinatie met een goede eco-drive opleiding levert een erg groot verschil op.
Bij de praktijktest van de ecodrive doe je tweemaal hetzelfde ritje van ongeveer anderhalf uur, de tweede maal maak je gebruik van kennis en hulpmiddelen. Dan sta je toch versteld van het verschil in verbruik.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Interessant. Het gaat inderdaad om bewustzijn en anticiperen. Ik rij vaak best stevig door, maar ik vind het ook wel een sport vaak om heel zuinig te rijden. Laatst op een zondag van Haarlem naar Roosendaal en terug gereden om een oud fietsframe af te leveren. Overal netjes aan de snelheid gehouden, bijna alles op de cruise control en anticiperend rijden, dus op tijd gas los. De 1.5 in de Octa heeft cylinderuitschaking en dat heeft tot 110 km/u groot effect op het verbruik. Ik reed over de bijna 300 km met een verbruik van 4,7 liter per 100 km. 1 op 21,3 dus en dan heb ik bij optrekken gereden als altijd, niet rustig aan, gewoon vlot. Voor een auto van 1300 kg vind ik dit echt een mooie score.lugosi schreef: ↑28 jun 2023 09:00Het is meer dan dat.
Vooruitziend rijden en daarop anticiperen.
Hoe goed je dat doet kan je inderdaad zien aan hoe vaak je je rem nodig hebt.
Eco-drive is een interessante opleiding hiervoor.
Adaptieve cruise-control met navigatie-ondersteuning (het zogenaamde NSCC) dat rekening houdt met informatie uit de data van de navigatiekaarten (bochten, hellingen, etc....) in combinatie met een goede eco-drive opleiding levert een erg groot verschil op.
Bij de praktijktest van de ecodrive doe je tweemaal hetzelfde ritje van ongeveer anderhalf uur, de tweede maal maak je gebruik van kennis en hulpmiddelen. Dan sta je toch versteld van het verschil in verbruik.
En qua nauwkeurigheid van de boordcomputer ben ik ook tevreden. Als ik kijk naar liters die ik tank en de afstand tussen de tankbeurten (de app van de leasemaatschappij laat dat zien), dan komt de boordcomputer heel goed in de buurt.
Laatst gewijzigd door Mehekachtohapi op 28 jun 2023 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- daniel1975
- Forum-lid HC
Bij heel veel auto's is dat óf een dure optie, óf alleen verkrijgbaar op de meest luxe uitvoeringen.
Normale CC is standaard, gewone adaptive bij heel veel merken alweer meerprijs. Laat staan die hele sjieke uitvoering.
Ik heb "gewone" adaptive; vind het helemaal super. De minimale afstand tot jr voorganger is prima in te stellen in 3 stappen, rijdt heel relaxed.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Wat gewoon helpt voor het verbruik is relatief hard door de bocht en het asphalt helemaal benutten.
Bij mij zet de auto in sommige gevallen de motor helemaal uit. (iemand niet dichter dan 60 a 70m voor je, geen koud motor en nog wat zaken.
Als het verkeer het toelaat en ik kan goed bij een afrit aankomen, zeilt de auto gewoon ruim 1 km. Dat scheelt echt wel in je verbruik.
Als ik me aan de snelheid hou en maakt een rit van 100km of meer dan kom ik met mijn zomerbanden heel dicht tegen de 1 op 20.
Dat redde ik met mijn 400kg lichtere passat diesel ook maar net.
Bij vag is het deels predictive, de duurdere systemen remmen wel voor rotondes en bochten, maar daarvoor moet je wel de navi aanzetten volgens mij. Volvo doet het standaard en in meer of mindere maten afhankelijk van je instelling eco, comfort of dynamic
Bij mij zet de auto in sommige gevallen de motor helemaal uit. (iemand niet dichter dan 60 a 70m voor je, geen koud motor en nog wat zaken.
Als het verkeer het toelaat en ik kan goed bij een afrit aankomen, zeilt de auto gewoon ruim 1 km. Dat scheelt echt wel in je verbruik.
Als ik me aan de snelheid hou en maakt een rit van 100km of meer dan kom ik met mijn zomerbanden heel dicht tegen de 1 op 20.
Dat redde ik met mijn 400kg lichtere passat diesel ook maar net.
Bij vag is het deels predictive, de duurdere systemen remmen wel voor rotondes en bochten, maar daarvoor moet je wel de navi aanzetten volgens mij. Volvo doet het standaard en in meer of mindere maten afhankelijk van je instelling eco, comfort of dynamic
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik luister in de wagen heel dikwijls of bijna altijd naar heavy metal.
Ik ben aan de lichten verreweg altijd de eerste weg, het hoeft echt geen kilometer te duren alvorens je de maximum snelheid haalt.
Remmen doe ik veelal op de motor.
Autorijden met ook een beetje leuk blijven en niet het toepassen van de zoveelste cursus om toch maar weinig te verbruiken.
Ik rij normaal 1 op 9 maar als ik eens wil bewijzen dat ik uiteindelijk toch ook wel een min of meer zuinige wagen heb haal ik wel eens 1 op 14.
Maar die ritten dat ik 1 op 14 haal zet ik niet direct in de top 100 aller tijden van plezierig autorijden.
Ik ben aan de lichten verreweg altijd de eerste weg, het hoeft echt geen kilometer te duren alvorens je de maximum snelheid haalt.
Remmen doe ik veelal op de motor.
Autorijden met ook een beetje leuk blijven en niet het toepassen van de zoveelste cursus om toch maar weinig te verbruiken.
Ik rij normaal 1 op 9 maar als ik eens wil bewijzen dat ik uiteindelijk toch ook wel een min of meer zuinige wagen heb haal ik wel eens 1 op 14.
Maar die ritten dat ik 1 op 14 haal zet ik niet direct in de top 100 aller tijden van plezierig autorijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Enzzo
- Forum-lid HC
Welke voiture rijd je dan met 1:9?
Ik haal met mijn hobby auto Citroën Xantia automaat 4 bak net aan 1:12/1:13 als ik zuinig aan doe
Niet de zwaarste auto en slecht een 1.8i’tje. Maar wel uit 1999
Ik haal met mijn hobby auto Citroën Xantia automaat 4 bak net aan 1:12/1:13 als ik zuinig aan doe
Niet de zwaarste auto en slecht een 1.8i’tje. Maar wel uit 1999
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Mijn Octavia 1.0 loopt op de lange stukken ook gemakkelijk 1 op 20. Rij dan 110 op de cruise.
We hebben ook nog een 20 jaar oud beestje erbij, die komt niet verder dan 1 op 10.
We hebben ook nog een 20 jaar oud beestje erbij, die komt niet verder dan 1 op 10.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025