Ik heb een fietsvriend die een bedrijf heeft die wegen aanlegt en onderhoud. Geld is uiteraard iets waar de overheid rekening mee houd. Maar grootste struikelblok is (soms)dat de dienst die bij de overheden moet beslissen, niet altijd mee is met de nieuwste technieken bij dergelijke constructies.
Om een voorbeeld te geven. Weg X wordt heraangelegd. Diverse firma's doen een bod. Mijn maat mag de werken uitvoeren volgens het orderboek. Nu stelt hij voor om de afwatering aan te passen, zonder meerprijs (want zat in zijn offerte inbegrepen). Hij haalt aan dat er anders problemen zullen komen bij zware of langdurige regen. Dat wordt weggewimpeld. Met als gevolg dat nadat de werken zijn opgeleverd, men vaststelt dat bij zware of langdurige regen, de afwatering het niet kan slikken. De buurtbewoners zijn boos op de firma die de heraanleg deed, terwijl de fout bij de overheid lag. Uiteindelijk moet hij alsnog de aanpassingen doen. Gevolg : kosten heraanleg worden opeens een pak duurder, en de bewoners zitten opnieuw met de problemen van wegen die openliggen.
Ik zeg niet dat alle diensten die de werken moleten goedkeuren hun werk niet kennen, maar je moet maar één hebben, en het is miserie.
Mijn vriend maakt ook veelal een offerte waar de heraanleg van het fietspad in is meegerekend. Maar dikwijls wil men alleen de hoofdweg heraanleggen. Het fietspad, hoe smal het strookje soms ook is, dat is geen prioriteit. Tot er iets gebeurt ...