Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

i-mac

i-mac 26 apr 2023 13:54

bartdr schreef: 26 apr 2023 10:39 Niet omdat er gaten zijn, maar omdat het in de huidige tijd heel moeilijk blijkt te zijn om een mooie, vlakke weg aan te leggen. Ook dat zal wel te maken hebben met goedkoop aanleggen in plaats van kwalitatief.
Ik heb een fietsvriend die een bedrijf heeft die wegen aanlegt en onderhoud. Geld is uiteraard iets waar de overheid rekening mee houd. Maar grootste struikelblok is (soms)dat de dienst die bij de overheden moet beslissen, niet altijd mee is met de nieuwste technieken bij dergelijke constructies.

Om een voorbeeld te geven. Weg X wordt heraangelegd. Diverse firma's doen een bod. Mijn maat mag de werken uitvoeren volgens het orderboek. Nu stelt hij voor om de afwatering aan te passen, zonder meerprijs (want zat in zijn offerte inbegrepen). Hij haalt aan dat er anders problemen zullen komen bij zware of langdurige regen. Dat wordt weggewimpeld. Met als gevolg dat nadat de werken zijn opgeleverd, men vaststelt dat bij zware of langdurige regen, de afwatering het niet kan slikken. De buurtbewoners zijn boos op de firma die de heraanleg deed, terwijl de fout bij de overheid lag. Uiteindelijk moet hij alsnog de aanpassingen doen. Gevolg : kosten heraanleg worden opeens een pak duurder, en de bewoners zitten opnieuw met de problemen van wegen die openliggen.

Ik zeg niet dat alle diensten die de werken moleten goedkeuren hun werk niet kennen, maar je moet maar één hebben, en het is miserie.

Mijn vriend maakt ook veelal een offerte waar de heraanleg van het fietspad in is meegerekend. Maar dikwijls wil men alleen de hoofdweg heraanleggen. Het fietspad, hoe smal het strookje soms ook is, dat is geen prioriteit. Tot er iets gebeurt ...

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 apr 2023 14:02

i-mac schreef: 26 apr 2023 13:54 ........Nu stelt hij voor om de afwatering aan te passen, zonder meerprijs (want zat in zijn offerte inbegrepen). Hij haalt aan dat er anders problemen zullen komen bij zware of langdurige regen. Dat wordt weggewimpeld. ............
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 apr 2023 14:36

Penny wise and pound foolish, zouden de Britten zeggen.

In Nederland mogen we graag klagen, maar met onze wegen is nochtans weinig mis (uitzonderingen daargelaten).

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 apr 2023 14:46

havana schreef: 26 apr 2023 14:36 Penny wise and pound foolish, zouden de Britten zeggen.

In Nederland mogen we graag klagen, maar met onze wegen is nochtans weinig mis (uitzonderingen daargelaten).
Helemaal mee eens.
Je vraagt je dan enkel af waarom we in België zo'n slechte wegen hebben.
Als je dan weet dat het merendeel van de wegen in België door Nederlandse firma's worden aangelegd.

Wat ik wel vaststel is dat men in Vlaanderen vooral uitpakt met prestige projecten zoals "fiets snelwegen" die soms niet echt "snel zijn.
Er wordt in Temse een brug over de snelweg vernieuwd en na 6 maanden groeien er al terug, met enige zin voor overdrijving, bomen door het wegdek.
Op het fietspad over de sScheldebrug in Bornem groeit er ook elk jaar een boom uit het wegdek.
Telkens ik zo iets zie stuur ik een mailtje naar het betrokken gemeentebestuur. Ik schrijf dan telkens hetzelfde, " onderhoud voorkomt dure herstellingen". :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid

abdr 26 apr 2023 14:55

i-mac schreef: 26 apr 2023 13:54 Mijn vriend maakt ook veelal een offerte waar de heraanleg van het fietspad in is meegerekend. Maar dikwijls wil men alleen de hoofdweg heraanleggen. Het fietspad, hoe smal het strookje soms ook is, dat is geen prioriteit. Tot er iets gebeurt ...
Fietspaden komen uit andere budgetten dan de hoofdweg en worden hier in de buurt vaak verhaald op de gemeente, zelfs als het een gewestweg is. En andersom kan ook, de uitgebreide budgetten voor fietspaden van de Vlaamse Regering leiden tot heraanleg van fietspaden zonder de hoofdweg onderhanden te nemen.

"Tot er iets gebeurt..." kan je letterlijk nemen, toen mijn vrouw haar arm had gebroken op het rotslechte fietspad voor ons huis heb ik een mailtje naar burgemeester en schepen gedaan en rara, een half jaar later lag er een helemaal nieuw fietspad in asfalt, betaald met vlaams fietspadbudget. Nevermind dat de hoofdweg in slechte staat is en dat er nog riolering moet gelegd worden, dan mogen ze die asfalt weer opbreken. Maar ik klaag niet, ben al lang blij met het nieuwe fietspad.

Soms helpt de wetgeving ook niet. Ik herinner mij een wanhopige schepen van Openbare Werken in Broechem die zich de haren uit het hoofd rukte na de *tigtigste herstelling aan dezelfde weg door dezelfde aannemer die telkens met de goedkoopste offerte kwam aandraven, waardoor de gemeente verplicht was telkens weer met die aannemer in zee te gaan.

i-mac

i-mac 26 apr 2023 14:59

Lcsmet schreef: 26 apr 2023 14:46 Wat ik wel vaststel is dat men in Vlaanderen vooral uitpakt met prestige projecten zoals "fiets snelwegen" die soms niet echt "snel zijn.
Daarvoor is Vlaanderen teveel versnipperd. De ruimtelijke ordening is de voorbije 40 jaar om zeep geholpen door politici die alleen aan hun eigen stad/dorp/gemeente dachten. Veelal zonder overleg. De fameuze "lintbebouwing" is daar één voorbeeld van.

Zelfs nu nog durft men geen beslissing nemen die naam waardig over het volbouwen van Vlaanderen. Men spreekt wel over een "betonstop", alleen gaat die pas tegen ... 2040 effectief in. Intussen krijgen alles en iedereen die wil bouwen, een vergunning.

abdr
Forum-lid

abdr 26 apr 2023 15:06

De betonstop is in de eerste plaats een maatregel die de bouw stimuleert voor 2040... Ook heel fijn geregeld, de betonstop is op vlaams niveau beslist maar de gemeentes moeten de eigenaren compenseren die hun potentiële bouwgrond verloren zien gaan...

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 26 apr 2023 15:21

:lol: Waaarom zijn de wegen in België zo slecht:
https://www.tiktok.com/@wijsneuzen/vide ... 8542888218
:lol:

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 apr 2023 22:28

Toch weer drie wielerdagen op rij een feestje voor patlev!
Misschien toch weer een magische strategische keuze gemaakt dit jaar.
Ik verheug me nu al op de Giro!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2023 23:28

Voor de rondes hebben ze gewoon al een heel sterke ploeg. Het is echt wel begrijpelijk het voorjaar daar onder lijdt.

Ik denk ook dat Jumbo zijn hand een beetje overspeelt met inzetten op Giro en Tour. Ik denk dat QS in de Giro de betere ploeg gaat hebben en UAE in de Tour.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 mei 2023 06:27

Om het nog rens over de mentaliteit van de Vlamingen tegenover hun toppers te hebben: brecel ( wK snooker geworden) bereikte de halve finales en werd opgehemeld. In de halve finale stond hij op een zo goed als onoverkomelijke achterstand en werd hij plots afgekraakt op sociale media om vervolgens toch te winnen en zelfs nog wk te worden. En nu is hij plots weer de grote held. Ook iets wat remco te wachten staat?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 mei 2023 06:32

Ernie C. schreef: 26 apr 2023 23:28 Voor de rondes hebben ze gewoon al een heel sterke ploeg. Het is echt wel begrijpelijk het voorjaar daar onder lijdt.

Ik denk ook dat Jumbo zijn hand een beetje overspeelt met inzetten op Giro en Tour. Ik denk dat QS in de Giro de betere ploeg gaat hebben en UAE in de Tour.
Belangrijkste is dat wschlk roglic uit zijn pijp zal moeten kmen wegens tijdsverlies in de tijdritten. En daar wringt het schoentje. Hoe gaat hij om met het feit dat hij eens niet gewoon moet volgen, daar had hij zelfs geen ploeg voor nodig. Op voorwaarde natuurlijk dat remco de tijdritten domineert en niet door de mand valt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie