Tubeless
Op zich is niet raar dat ie leegloopt. Tubeless ready banden zijn poreus in de wang en houden zonder sealant geen druk vast. Tubeless banden (zonder ready) wel. Verreweg de meeste banden zijn TR banden, want die zijn lichter en soepeler.
De beste truc om lekkage op te sporen is nog altijd gewoon een bak met water. Bijvoorbeeld een badkuip, ik gebruik altijd een kruiwagen.
De beste truc om lekkage op te sporen is nog altijd gewoon een bak met water. Bijvoorbeeld een badkuip, ik gebruik altijd een kruiwagen.
dat heb ik inmiddels gedaan, een bak water. Er komen bubbeltjes uit de rand. Ik zal het met nieuwe sealant proberen.
edit.
De sealant was niet meer zo goed, dat zag ik pas toen het in de band zat en er drab onderin de fles bleef zitten. Maar ik ben wel tevreden over tubeless banden, nu, ondanks mijn gesputter hier op het forum toen ik ze voor het eerst had.
edit.
De sealant was niet meer zo goed, dat zag ik pas toen het in de band zat en er drab onderin de fles bleef zitten. Maar ik ben wel tevreden over tubeless banden, nu, ondanks mijn gesputter hier op het forum toen ik ze voor het eerst had.
-
i-mac
Zou het gebruik van zeepsop beter zijn om een band goed in de velg te laten ploppen? En dat er daardoor geen of minder lucht uit de banden komt? Ik heb vorige week een nieuwe band op de velg gelegd, en die verliest lucht. Niet bijster veel, maar genoeg om na een paar dagen lucht bij te moeten pompen.
Mijn ervaring is dat tubelessbanden (incl. tubeless ready banden) altijd druk verliezen, soms meer soms wat minder waardoor je altijd voorafgaand je rit de druk moet controleren en eventueel moet bijpompen.i-mac schreef: ↑10 apr 2023 16:56 Zou het gebruik van zeepsop beter zijn om een band goed in de velg te laten ploppen? En dat er daardoor geen of minder lucht uit de banden komt? Ik heb vorige week een nieuwe band op de velg gelegd, en die verliest lucht. Niet bijster veel, maar genoeg om na een paar dagen lucht bij te moeten pompen.
Zeepsop voor montage van de (nieuwe) band is gewoon goed om de band wat makkelijker in de velg te laten ploppen maar heeft weinig tot geen invloed op het drukverlies. Het beste is om na het toevoegen van sealant de band zowel verticaal als horizontaal (twee zijdig) rond te laten draaien om de sealant goed alle hoeken en randen te laten bedekken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heel goed, als je dit topic vanaf het begin zou doorlezen vind je ervaringen van 'ons' met het tubeless maken van niet tubeless geschikte velgen. Maar inderdaad is het wel zo dat als de band dan is leeg gelopen de band altijd uit de velg terugspringt naar binnen zoals @abdr terecht opmerkt. Alleen zijn opmerking over dat je staat te knoeien met een binnenband met sealant erboven op is voor zijn rekening, ik heb mij daar nooit druk over gemaakt. Trouwens het kan met sommige combinaties van tubelessready velgen en tubelessbanden of zelfs met een gebruikte tubelessband, die dus is opgerekt ook gebeuren dat de band uit de sponning springt.derxx schreef: ↑10 apr 2023 12:21 Ik heb een set FFWD f4r-c (deze: https://www.mantel.com/en/ffwd-f4r-dt-s ... ike-wheels) die ik wil proberen Tubeless te maken. Volgens de FFWD website zijn ze niet geschikt, maar met goede tape en ventielen neem ik aan dat dat toch wel kan. Lees net dat jullie ervaringen met mucoff tape en ventielen goed zijn, dus denk dat ik die ga halen. Voor banden heb ik al een set GP5000 s-tr 28mm liggen die ik eigenlijk eerst voor m'n wegset (DT PR1600) van m'n gravel fiets wilde gebruiken. Aangezien die nu de trainer op gaat, en m'n wegfiets van de trainer weer de weg op gaat is dat zonde
Hoe zijn jullie ervaringen met wielen die volgens de fabrikant niet tubeless geschikt zijn?
Zorg er in ieder geval wel voor dat de tubelesstape breed genoeg is om het gehele velgbed van rand tot rand te bedekken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
i-mac
Toch verschilt het van band tot band. De vorige band verloor bijna niets van lucht, de nieuwe wel. Beiden nochtans hetzelfde merk en type. En na het vullen met latex, ga ik eerst wat "basketten" met de band, en dan rondom schudden. Maar toch is merkbaar verschil. Vandaar dat ik dacht dat met het gebruiken van zeepsop, de band een stukje beter wordt afgedicht.Orlok schreef: ↑10 apr 2023 18:13 Mijn ervaring is dat tubelessbanden (incl. tubeless ready banden) altijd druk verliezen, soms meer soms wat minder waardoor je altijd voorafgaand je rit de druk moet controleren en eventueel moet bijpompen.![]()
Zeepsop voor montage van de (nieuwe) band is gewoon goed om de band wat makkelijker in de velg te laten ploppen maar heeft weinig tot geen invloed op het drukverlies. Het beste is om na het toevoegen van sealant de band zowel verticaal als horizontaal (twee zijdig) rond te laten draaien om de sealant goed alle hoeken en randen te laten bedekken.
Ik heb geen ervaring met deze wielen maar over het algemeen met officieel niet tubeless ready wielen heb ik dezelfde ervaringen als Orlok en Havana, dit is vaak gewoon goed te doen. Schwalbe heeft een tabelletje met specs waar aan de velg moet voldoen die je kan checken, maar aangezien dit gewoon de ERTRO standaard voor 17C (17C zou ik dus wel als minimum aanhouden) zullen de velgen wel voldoen:derxx schreef: ↑10 apr 2023 12:21 Ik heb een set FFWD f4r-c (deze: https://www.mantel.com/en/ffwd-f4r-dt-s ... ike-wheels) die ik wil proberen Tubeless te maken. Volgens de FFWD website zijn ze niet geschikt, maar met goede tape en ventielen neem ik aan dat dat toch wel kan. Lees net dat jullie ervaringen met mucoff tape en ventielen goed zijn, dus denk dat ik die ga halen. Voor banden heb ik al een set GP5000 s-tr 28mm liggen die ik eigenlijk eerst voor m'n wegset (DT PR1600) van m'n gravel fiets wilde gebruiken. Aangezien die nu de trainer op gaat, en m'n wegfiets van de trainer weer de weg op gaat is dat zonde
Hoe zijn jullie ervaringen met wielen die volgens de fabrikant niet tubeless geschikt zijn?
Die "humps" waar abdr het over heeft die de band tegenhouden om terug naar het midden te schieten zijn in dit plaatje ook te zien. Die zijn inderdaad erg handig maar ook geen harde vereiste voor tubeless ready. Sowieso worden de eisen voor die term per fabrikant verschillend geinterpreteerd. Mijn "303 Firecrest Tubeless Rim-brake" wielen zijn volgens Zipp ook tubeless ready en kwamen ook met tubeless tape, maar hebben deze "hump" niet waardoor de band inderdaad terug springt in het velgbed bij volledig druk verlies. Zorgen dat je altijd een binnenbandje bij hebt voor de echte noodgevallen dus, maar dat is sowieso geen slecht idee.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15018
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die humps kunnen handig zijn, maar ik heb ook al twee keer een band van de velg moeten snijden omdat ie er gewoon niet afging.
Verschil met band qua dichtheid is er gewoon. Ik heb erbij die blijven gewoon echt weken op druk.
Voor de MTB op de weg begin ik met drie bar en na een maand zit er nog 2.8 in dat setje.
Ik heb nu een raceband, die was de eerste 2000km dicht en daar loopt nu ineens een halve bar per dag uit.
Terwijl er nieuwe vloeistof in zit, ik laat het lekker, tenzij het echt een halve bar per rit is.
Zeepsop vind ik persoonlijk niet heel lekker bij tubeless. Ik zou de schwalbe montage vloeistof aanraden.
Die droogt kleverig op en snel. Zeepsop kan toch wat glad blijven, nog nooit problemen mee gehad, wellicht meer een gevoel dan dat het waarheid is.
Verschil met band qua dichtheid is er gewoon. Ik heb erbij die blijven gewoon echt weken op druk.
Voor de MTB op de weg begin ik met drie bar en na een maand zit er nog 2.8 in dat setje.
Ik heb nu een raceband, die was de eerste 2000km dicht en daar loopt nu ineens een halve bar per dag uit.
Terwijl er nieuwe vloeistof in zit, ik laat het lekker, tenzij het echt een halve bar per rit is.
Zeepsop vind ik persoonlijk niet heel lekker bij tubeless. Ik zou de schwalbe montage vloeistof aanraden.
Die droogt kleverig op en snel. Zeepsop kan toch wat glad blijven, nog nooit problemen mee gehad, wellicht meer een gevoel dan dat het waarheid is.
Die humps zijn niet belangrijk, mijn DT Swiss R500db velgen hebben die ook niet, maar wat van belang is dat de "shelf", of het schap in mooi Antwerps, waar de hiel van de band zich bevindt, niet naar het midden van de velg afhelt.
Bij een niet-tubeless compatibele velg denk ik aan zoiets:
En ja, ik heb op zo'n velg proberen een band tubeless te leggen, en nee dat ging niet.
Voor de rest doet iedereen natuurlijk waar hij of zij zin in heeft maar ik wil nog wel meegeven dat het tubeless experiment met bovenstaande velg op een toerfiets ertoe geleid heeft dat de band plots naar het midden van de velg geschoten is en dus alle lucht kwijt was. Gelukkig tijdens een pauze want dat wil je niet al rijdend meemaken.
Denk deels onterecht. Zeker als je modern materiaal gebruikt is het niet moeilijk dan een clinchersysteem.