Spaaknippel los / gebroken nieuwe fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Zweet kan de grote boosdoener zijn bij corroderende alu nippels, had dit bij mijn DTSwiss wielen van 1,5 jr oud.
Een nippel was finaal over de lengte in 2en gebroken als gevolg van zweet op de alu nippel.
Een nippel was finaal over de lengte in 2en gebroken als gevolg van zweet op de alu nippel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een paar voorbeelden:
Ik heb zo al verschillende malen een nieuw frame gekregen (was Koga alu) omdat vanaf het bracket naar achter onder de lak blaasjes ontstonden, eronder was het alu aan het corroderen (witte poeder)
Ik had een set Reynolds Assault wielen waar op een gegeven moment een spaak kapot sprong van het achterwiel.
De wielenman die mijn wiel gerepareerd had zei dat er witte poeder uit de velg kwam, toen begon er meteen een lichtje te branden bij mij....
Mijn Ultegra remklauw, alleen achter, was na 3,4 jaar geheel gecorrodeerd als gevolg van zweet, onder garantie een nieuwe gekregen en na een half jaar weer precies hetzelfde!
Ik heb dus redelijk wat ervaring met zweet op frame en onderdelen van de fiets...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
In die fabriekssetjes wordt bijna alleen maar met alu nippels gewerkt, daarom het liefst een handgemaakte set waarbij je de verschillende voorkeuren kan laten verwerken de wielen!thestudent schreef: ↑08 jan 2023 23:15 Water, pekelwater, tubeless vloeistof. Genoeg vloeistoffen in de buurt.
Aluminium spaaknippels zouden gewoon verboden moeten worden. Nu heb ik verder ook gewoon meer wielsets met aluminium nippels dan met messing nippels. Maar ik weet wel welke setjes makkelijker te richten zijn. Niks irritanter dan nippels die niet willen draaien, want dan gaan de spaken torderen.
Fiets i.c.m. zweet snap ik wel maar zo te lezen verlies jij het met liters tegelijk.scottpch schreef: ↑09 jan 2023 15:36Een paar voorbeelden:
Ik heb zo al verschillende malen een nieuw frame gekregen (was Koga alu) omdat vanaf het bracket naar achter onder de lak blaasjes ontstonden, eronder was het alu aan het corroderen (witte poeder)
Ik had een set Reynolds Assault wielen waar op een gegeven moment een spaak kapot sprong van het achterwiel.
De wielenman die mijn wiel gerepareerd had zei dat er witte poeder uit de velg kwam, toen begon er meteen een lichtje te branden bij mij....
Mijn Ultegra remklauw, alleen achter, was na 3,4 jaar geheel gecorrodeerd als gevolg van zweet, onder garantie een nieuwe gekregen en na een half jaar weer precies hetzelfde!
Ik heb dus redelijk wat ervaring met zweet op frame en onderdelen van de fiets...

Ik denk niet dat in epoxyhars ingebedde carbon als electronenacceptor zal optreden icm met aluminium.mackersv2.0 schreef: ↑08 jan 2023 22:36 Carbon geleidt niet zo goed als metaal, maar geleidt wel degelijk.
Bovendien staat carbon helemaal bovenaan in de galvanische tafel en aluminium zo goed als onderaan.
Als je cathode dan ook nog eens veel groter is dan je anode is na tussenkomst van een elektrolyt galvanische corrosie een reële mogelijkheid, zeker als de isolator (in dit geval de anodisering van de nippel) te wensen overlaat of beschadigd is.
Vooral zonder ringetjes beschadig je je nippel zodra deze strak contact maakt met een alu of carbon velg. De washers zijn niet de boosdoener. Tenminste, als je de juiste combinatie van nippels/washer gebruikt zodat de passing goed is.
De ringetjes (tenminste de juiste) zijn van roestvrij staal. Het helpt de frictie te verlagen maar het vormt ook een extra laag tussen carbon en aluminium (voor zover dit kan).
Sapim Polyax nippels gaan goed samen met Sapim HM Washers.
mackersv2.0 schreef: ↑08 jan 2023 22:36 Carbon geleidt niet zo goed als metaal, maar geleidt wel degelijk.
Bovendien staat carbon helemaal bovenaan in de galvanische tafel en aluminium zo goed als onderaan.
Als je cathode dan ook nog eens veel groter is dan je anode is na tussenkomst van een elektrolyt galvanische corrosie een reële mogelijkheid, zeker als de isolator (in dit geval de anodisering van de nippel) te wensen overlaat of beschadigd is.
Slaapverwekkend ingesproken maar mooi uitgelegd en geïllustreerd:
https://www.youtube.com/watch?v=eaDx7RkxIAs
Threadlocker werkt eenmalig. Zodra je aan een wiel gaat zitten klussen, breek je de "zegel" van de threadlocker. De messing secure lock nippels van Sapim hebben inderdaad 2 inkepingen die zich vast "graven" in de nippels en geen threadlocker nodig. Ik ben er ook niet helemaal over uit of dit een fraaie oplossing is maar het werkt wel en het blijft ook werken na het opnieuw moeten aanspannen/richten van een wiel. Je beschadigd wel de draad van de nippels enigszins op deze manier. Of dat erg is zolang je de boel niet losser moet draaien, dat weet ik niet.
=======================================
Ook in aluminium wielen gaan aluminium nippels op ten duur oxideren. Het is wat het is. Het is alleen zo kansloos om een wiel met alu nippels na een tijdje te proberen te richten. Een deel van de nippels zit vast of brokkelt onder je handen af. Met messing moet ik dit nog meemaken, wat niet betekent dat messing het eindeloze leven heeft. Het gaat alleen vele malen langer mee.
Enige reden van het bestaan van alu nippels voor mij zou zijn omdat je per se iets wilt combineren qua kleur. Maar dat is dan meestal een showroom fiets/wiel want na een paar keer in stof/regen gefietst te hebben gaat de kleur ook hard van je af.
Gewicht besparing moet geen reden zijn, het scheelt te weinig voor de problemen die je er bij krijgt.
Weer even 'on topic'
Een korte update.
Net het wiel opgehaald bij de fm en weer helemaal in orde. Productiefout volgens de fm. Toen dacht ik bij het terugplaatsen van het wiel: "laat ik het andere wiel ook maar even controleren voor de zekerheid", en je raadt het al: ook een loszittende spaak. Nog niet helemaal uit de nippel gedraaid, maar het scheelt niet veel. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? Ik begrijp dat spaken bij dit soort -niet al te dure- fabriekswielen niet handmatig aangedraaid worden, maar dit valt me toch erg tegen. Nou ja, er zit niks ander op dan maar weer terug naar de fm....

Net het wiel opgehaald bij de fm en weer helemaal in orde. Productiefout volgens de fm. Toen dacht ik bij het terugplaatsen van het wiel: "laat ik het andere wiel ook maar even controleren voor de zekerheid", en je raadt het al: ook een loszittende spaak. Nog niet helemaal uit de nippel gedraaid, maar het scheelt niet veel. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? Ik begrijp dat spaken bij dit soort -niet al te dure- fabriekswielen niet handmatig aangedraaid worden, maar dit valt me toch erg tegen. Nou ja, er zit niks ander op dan maar weer terug naar de fm....