Spaaknippel los / gebroken nieuwe fiets
Net 350km op mijn nieuwe Scott Speedster 10 erop zitten en aan het einde van de laatste rit een rammelende spaak. De nippel zit in de velg, dus ik vermoed dat deze zichzelf los heeft gedraaid. Hoe dan ook: er zit nu een kleine slag in het wiel, waar ik enorm van baal, want ik weet uit ervaring dat je daarna een wiel nooit meer zo recht krijgt als hoe het oorspronkelijk was. Paar vragen / overwegingen:
- Ik neem aan dat dit onder de garantie valt?
- En mag je in zo’n geval een nieuw wiel eisen/vragen of wordt het sowieso een reparatie (die natuurlijk niet ingewikkeld is en vrij snel op te lossen valt. Maar zoals gezegd: “als nieuw” wordt het waarschijnlijk niet meer na reparatie.
- ga ik hier nog wat van merken met remmen (schijfremmen)? Of zou het wiel na reparatie recht genoeg moeten zijn zodat dit met remmen geen impact heeft?
Valt me trouwens op dat dit euvel vaker voorkomt bij goedkopere standaard wielen. Jaren geleden had ik een Koga met eigen merk wielen, met precies hetzelfde probleem. Daarna nog een keer bij een andere fiets en nu weer. Bij duurdere wielsets die ik daarna als upgrade kocht, heb ik dat nooit gehad.
- Ik neem aan dat dit onder de garantie valt?
- En mag je in zo’n geval een nieuw wiel eisen/vragen of wordt het sowieso een reparatie (die natuurlijk niet ingewikkeld is en vrij snel op te lossen valt. Maar zoals gezegd: “als nieuw” wordt het waarschijnlijk niet meer na reparatie.
- ga ik hier nog wat van merken met remmen (schijfremmen)? Of zou het wiel na reparatie recht genoeg moeten zijn zodat dit met remmen geen impact heeft?
Valt me trouwens op dat dit euvel vaker voorkomt bij goedkopere standaard wielen. Jaren geleden had ik een Koga met eigen merk wielen, met precies hetzelfde probleem. Daarna nog een keer bij een andere fiets en nu weer. Bij duurdere wielsets die ik daarna als upgrade kocht, heb ik dat nooit gehad.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tuurlijk krijg je dat wiel wel weer recht. Zeker zolang je er geen ongelukken mee hebt gemaakt.
Die goedkopere wielen worden meestal machinaal gespaakt. Daar is niets mis mee, maar volgens mij worden ze gewoon minder goed afgedrukt na t spaken. Dus vaak zitten er met die setjes al snel wat spaken los. Als je dit na 1-2 ritjes even controleert dan is er niet veel aan de hand.
Met schijfremmen kan je wiel echt verschrikkelijk scheef zijn maar met remmen merk je daar niets van.
Die goedkopere wielen worden meestal machinaal gespaakt. Daar is niets mis mee, maar volgens mij worden ze gewoon minder goed afgedrukt na t spaken. Dus vaak zitten er met die setjes al snel wat spaken los. Als je dit na 1-2 ritjes even controleert dan is er niet veel aan de hand.
Met schijfremmen kan je wiel echt verschrikkelijk scheef zijn maar met remmen merk je daar niets van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wat is jouw gewicht als ik dat mag vragen, want je hebt wel veel pech.jackflash schreef: ↑08 jan 2023 12:51 ........
Valt me trouwens op dat dit euvel vaker voorkomt bij goedkopere standaard wielen. Jaren geleden had ik een Koga met eigen merk wielen, met precies hetzelfde probleem. Daarna nog een keer bij een andere fiets en nu weer. Bij duurdere wielsets die ik daarna als upgrade kocht, heb ik dat nooit gehad.
Hoe lang heb je nog verder gereden met je wiel na de spaakbreuk?
Mijn ervaring is als je nog lang hebt verder gereden dat het volgende keer een andere spaak is die het begeeft.
Wat je kan doen, als je er nog mee hebt verder gereden, is je wiel nu helemaal opnieuw spaken, anders vrees ik dat je nog dikwijls bij de fm zal staan.
Of eens horen bij de fm wat je moet opleggen voor een betere wielset?
Of je een andere wielset aanschaffen en deze onder garantie laten herstellen en samen met het garantiebewijs verkopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Gewicht: 75kg, dus lijkt me niet zo’n probleem.
Ik heb nog 5km doorgereden ermee voordat ik thuis was. Overigens is het (na nadere inspectie) geen breuk, maar idd de nippel die losgedraaid is en in de velg zat.
Morgen breng ik het wiel naar de fm en wordt dit uiteraard onder garantie gefixt.
Ik heb nog 5km doorgereden ermee voordat ik thuis was. Overigens is het (na nadere inspectie) geen breuk, maar idd de nippel die losgedraaid is en in de velg zat.
Morgen breng ik het wiel naar de fm en wordt dit uiteraard onder garantie gefixt.
Toch wel verbazingwekkend dat na 350 km één nippel zomaar helemaal is losgedraaid en in de velg is beland, dat had je volgens mij al eerder moeten merken.jackflash schreef: ↑08 jan 2023 14:50 Gewicht: 75kg, dus lijkt me niet zo’n probleem.
Ik heb nog 5km doorgereden ermee voordat ik thuis was. Overigens is het (na nadere inspectie) geen breuk, maar idd de nippel die losgedraaid is en in de velg zat.
Morgen breng ik het wiel naar de fm en wordt dit uiteraard onder garantie gefixt.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ja, dat verbaast mij zelf ook. Het gekke is dat ik na elke rit meestal bij het schoonmaken alle spaken snel check of ze loszitten of niet. Niks gemerkt. Ook tijdens het fietsen geen enkel vreemd geluid of iets dergelijks.Orlok schreef: ↑08 jan 2023 20:06Toch wel verbazingwekkend dat na 350 km één nippel zomaar helemaal is losgedraaid en in de velg is beland, dat had je volgens mij al eerder moeten merken.jackflash schreef: ↑08 jan 2023 14:50 Gewicht: 75kg, dus lijkt me niet zo’n probleem.
Ik heb nog 5km doorgereden ermee voordat ik thuis was. Overigens is het (na nadere inspectie) geen breuk, maar idd de nippel die losgedraaid is en in de velg zat.
Morgen breng ik het wiel naar de fm en wordt dit uiteraard onder garantie gefixt.![]()
Ik heb het destijds met m'n CSC carbon wielen ook gehad. Wel 4 of 5 keer.
Tot de FM op elke nippel een drupje Loctite deed. Sindsdien feilloos. Er zitten ook nog één of twee nippels in het wiel. Moet ik er toch ooit eens proberen uit te krijgen.
Ik kreeg hier op het forum de tip om messing nippels te vragen ipv aluminium.
Dat heb ik met m'n Elitewheels setje ook gedaan en die zijn na anderhalf jaar nog steeds probleemloos.
Tot de FM op elke nippel een drupje Loctite deed. Sindsdien feilloos. Er zitten ook nog één of twee nippels in het wiel. Moet ik er toch ooit eens proberen uit te krijgen.
Ik kreeg hier op het forum de tip om messing nippels te vragen ipv aluminium.
Dat heb ik met m'n Elitewheels setje ook gedaan en die zijn na anderhalf jaar nog steeds probleemloos.
Er zijn ook nippels met "ingebouwde" thread locker als DT pro lock.hayes schreef: ↑08 jan 2023 21:17 Ik heb het destijds met m'n CSC carbon wielen ook gehad. Wel 4 of 5 keer.
Tot de FM op elke nippel een drupje Loctite deed. Sindsdien feilloos. Er zitten ook nog één of twee nippels in het wiel. Moet ik er toch ooit eens proberen uit te krijgen.
Ik kreeg hier op het forum de tip om messing nippels te vragen ipv aluminium.
Dat heb ik met m'n Elitewheels setje ook gedaan en die zijn na anderhalf jaar nog steeds probleemloos.
Heb ooit (messing) nippels gezien die ingeknepen waren zoals je met kabeleindjes doet. Vind dat geen fraaie manier,
Niet zijken maar reiden !
IK ben geen technische krak maar alu en carbon zouden voor corrosie zorgen?
Waardoor de alu nippel dan breekt.
Denk dat één van onze wielbouwers op het forum dit kan uitklaren?
Waardoor de alu nippel dan breekt.
Denk dat één van onze wielbouwers op het forum dit kan uitklaren?
Oxyderen van altnippels zorgt er voor dat ze niet meer losdraaien. Dat wil je ook niet.
Alunippels in een geleidend systeem als zwakste metaal zal als eerste oxideren. Carbon/epoxy geleidt niet noemenswaardig.
Alunippels in een geleidend systeem als zwakste metaal zal als eerste oxideren. Carbon/epoxy geleidt niet noemenswaardig.
Niet zijken maar reiden !
De ringetjes (die soms worden gebruikt tussen nippel en velg) beschadigen vaak de nippelanodisatie (als cirkelvormige slijtage te zien) en zouden daarmee versnelde oxydatie van de nippel kunnen veroorzaken?mackersv2.0 schreef: ↑08 jan 2023 22:36 Carbon geleidt niet zo goed als metaal, maar geleidt wel degelijk.
Bovendien staat carbon helemaal bovenaan in de galvanische tafel en aluminium zo goed als onderaan.
Als je cathode dan ook nog eens veel groter is dan je anode is na tussenkomst van een elektrolyt galvanische corrosie een reële mogelijkheid, zeker als de isolator (in dit geval de anodisering van de nippel) te wensen overlaat of beschadigd is.
Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Water, pekelwater, tubeless vloeistof. Genoeg vloeistoffen in de buurt.
Aluminium spaaknippels zouden gewoon verboden moeten worden. Nu heb ik verder ook gewoon meer wielsets met aluminium nippels dan met messing nippels. Maar ik weet wel welke setjes makkelijker te richten zijn. Niks irritanter dan nippels die niet willen draaien, want dan gaan de spaken torderen.
Aluminium spaaknippels zouden gewoon verboden moeten worden. Nu heb ik verder ook gewoon meer wielsets met aluminium nippels dan met messing nippels. Maar ik weet wel welke setjes makkelijker te richten zijn. Niks irritanter dan nippels die niet willen draaien, want dan gaan de spaken torderen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!