Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 13:16

timo2.0 schreef: 02 jan 2021 09:10
RVV schreef: 02 jan 2021 01:26Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?
Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben., En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig.
Je suggereert letterlijk dat te dikke mensen (ik citeer) "de schuld van corona dragen" maar dat dat niet gezegd mag worden.
Dit leest onderhand als fact shaming. :D

Veel mensen houden niet van confronterende feiten, liever negeren ze het en zoeken excuses.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 13:52

amclassic-fan schreef: 02 jan 2021 10:02 @niconb als ik je epistel lees krijg ik het beeld dat je geen idee hebt hoe een ziekenhuis georganiseerd is.

Je gaat er zo te lezen vanuit dat ik de medische en dus ook de organisatie van de ziekenhuiswereld helemaal niet van binnen ken. Maar waar baseer je dat feitelijk op?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 14:14

Joseba schreef: 02 jan 2021 12:29
Enzzo schreef: 02 jan 2021 12:21
Joseba schreef: 02 jan 2021 12:14

Welke opleiding besteedt er specifiek aandacht aan overgewicht dan?
Een artsenopleiding, sportopleidingen. Maar het punt van Lugosi is dat, in de VS, lager opgeleiden vaak een ongezondere levensstijl hebben (volgens bepaalde statistieken)
Praktisch geschoolden zijn dat volgens Marianne Zwagerman... Ik snap wel wat lugosi waarschijnlijk wil zeggen alleen doet hij dat niet. De vraag is ook hier of er naast correlatie een causaal verband te leggen is. Je kan mensen hun culturele afkomst of intelligentieniveau moeilijk kwalijk nemen lijkt me.
Volgens mij doelt Lugosi op de verschillen in consumptief gedrag als het om voeding gaat.
Er is genoeg onderzoek beschikbaar dat laat zien dat de verschillende bevolkingsgroepen in onze samenleving ieder hun eigen problemen hebben als het gaat om de keuze voor gezonde voeding.

Bij de lager opgeleiden is dat vooral dat ze veel vet- en suikerhoudende voeding consumeren. Iets dat dus al op jonge leeftijd gebeurt.
Naarmate mensen hoger opgeleid zijn zie je vaak een groter bewustzijn daar waar het om gezonde(re) voeding gaat.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog dat andere probleem, alcohol.
Waar de lager opgeleiden vooral bier achterover slaan, 3 sneeën bruin brood per pijpje dacht ik, zie je bij de hoger opgeleiden een voorkeur voor wijn en sterke drank.
En daar zitten dan weer minder calorieën in dus wordt je niet dik van.

Zoals sommige van jullie al weten of doorhadden doe ik ook iets dat te maken heeft met landbouwtransitie,
Een van de onderwerpen daar is voedselvaardigheid. Veel jongeren en jonge kinderen hebben geen kennis meer van voeding. Die grap over de melkfabriek is niet langer een grap maar voor velen gewoon de werkelijkheid.
Het zou de samenleving al helpen als we meer deden aan voedselvaardigheden.

Gelukkig hebben we inspirerende jongeren zoals Noa Trollmann die begonnen is met Balance Buddy
Bij dit project worden studenten op vrijwillige basis ingezet om gezinnen met jonge kinderen, waar obesitas een probleem driegt te worden, te coachen.

Als we met het forum nog eens iets met een sponsortocht willen dan denk ik dat dit project serieus bijdraagt aan de gezondheid van jonge kinderen.
Gezonde voeding ligt immers aan de basis van lichamelijke en geestelijke gezondheid.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 02 jan 2021 14:25

NicoNB schreef: 02 jan 2021 13:16
timo2.0 schreef: 02 jan 2021 09:10
RVV schreef: 02 jan 2021 01:26Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?
Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben., En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig.
Je suggereert letterlijk dat te dikke mensen (ik citeer) "de schuld van corona dragen" maar dat dat niet gezegd mag worden.
Dit leest onderhand als fact shaming. :D
Veel mensen houden niet van confronterende feiten, liever negeren ze het en zoeken excuses.
NicoB, jij vindt werkelijk dat corona de schuld is van te dikke mensen?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2021 14:46

Corona niet maar dat het zoveel (geld en vrijheid) kost, dat wel.

Nu hebben we hier op het forum gemeen dat we plezier beleven aan beweging. Dan ben je al op de helft van een gezonde levensstijl. Wij hebben dus makkelijk lullen.

Maar wat als een volgend virus voornamelijk slanke mensen die aan duursport doen treft...
Campagnolo Ultra Dork

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 15:54

timo2.0 schreef: 02 jan 2021 14:25 Knip in de quotes
Interessante manier van mensen woorden in de mond leggen.
Een beetje in de orde van " had bacon & eggs for breakfast".

In de context van de discussie gaat het hier over de vraag in hoeverre mensen met flink overgewicht oververtegenwoordigd zijn op de IC. Het lijkt dat er steeds omheen gedraaid word in de media omdat men blijkbaar niet wil dat een bepaalde groep ergens 'de schuld' van krijgt. De oplossing lijkt dan fact shaming, mensen die de feiten willen weten worden gefact shamed door ze woorden in de mond te leggen die ze niet uitgesproken hebben.

Zoals Ernie ook al zegt, en laten we het gewoon bij de naam noemen, stel dat het volgende virus het voorzien heeft op duursporters. Ik zou dan graag zien dat als er vragen komen of er een oververtegenwoordiging aan duursporters op de IC ligt of dat het geval is. Duursporters is in zekere zin de andere kant van het spectrum. Een duursporter vraagt veel van zijn lichaam en heeft daardoor vaak minimale reserves.

Daarnaast zou ik dan graag willen weten waarom dat zo is zodat ik daar pro-actief voorzorgsmaatregelen op kan nemen. Ik moet er dan overigens niet aan denken maar misschien moet ik dan mijn fiets verkopen en snel een frituurpan van kopen en zoveel mogelijk frikadellen en kroketten.

Het punt is natuurlijk dat het voor nu en in de toekomst belangrijk is om te weten of het inderdaad zo is dat mensen met flink overgewicht vatbaarder zijn voor dit virus.

De oorzaak kan puur fysiologisch zijn, overschot aan vetcellen, maar het kan in een heel andere hoek dan het medische zit, bijvoorbeeld een sociale achtergrond.
Mensen die wat dikker zijn worden vaak gezien als gezellig, in moeilijke tijden zoeken mensen steun en gezelligheid op.
Mensen met overgewicht krijgen dan misschien sneller een virusinfectie omdat ze meer verschillende contactmomenten hebben. Er komen meer mensen over de vloer.
Ook dat andere taboe, hoe zit het met het aantal allochtonen op de IC blijkt onbespreekbaar, Wie dat probeert aan te kaarten wordt meteen gefact shamed als racist.
Toch is het ook hier belangrijk om te weten of dit inderdaad het geval is en wat daar dan de oorzaak is.

Voor nu en in de toekomst lijkt mij het handig om te weten welke factoren er het afgelopen jaar een rol gespeeld hebben bij de verspreiding van dit type virus.

Wat betreft allochtonen is er nog een andere reden, veel clinical trials worden uitgevoerd onder voornamelijk blanke proefpersonen. Er is al een tijd bewijs dat medicatie die voor blanken werkt niet per se effectief is voor mensen van bijvoorbeeld Aziatische afkomt.
Door bepaalde zaken onbespreekbaar te verklaren kan het zijn dat een belangrijk medisch feit zo onder de radar blijft. Bij een volgende pandemie zou dat zomaar grote gevolgen kunnen hebben.

Als we alle politieke incorrecte onwenselijkheden wegpoetsen krijg je dus nooit in beeld welke factoren nu echt een rol spelen bij de verspreiding van een virus.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 02 jan 2021 16:19

NicoNB schreef: 02 jan 2021 15:54
timo2.0 schreef: 02 jan 2021 14:25 Knip in de quotes
Interessante manier van mensen woorden in de mond leggen.
Een beetje in de orde van " had bacon & eggs for breakfast".
Heeft helemaal niets te maken met woorden in de mond leggen. RVV had al lang uitgelegd dat hij zijn woorden wat ongelukkig had gekozen en hoe hij het wel bedoelde en dan fiets jij er nog even overheen dat het "fact shaming" is als je het niet met zijn oorspronkelijke woordkeuze eens bent. Maar leuk geprobeerd NicoNB, close but no cigar
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2021 16:40

NicoNB schreef: 02 jan 2021 13:52
amclassic-fan schreef: 02 jan 2021 10:02 @niconb als ik je epistel lees krijg ik het beeld dat je geen idee hebt hoe een ziekenhuis georganiseerd is.

Je gaat er zo te lezen vanuit dat ik de medische en dus ook de organisatie van de ziekenhuiswereld helemaal niet van binnen ken. Maar waar baseer je dat feitelijk op?
Omdat je epistel er eentje is in het kader: Hij heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt... Slotervaart ziekenhuis was een kwestie van zakkenvullen door een aantal personen, maar is totaal niet representatief voor de andere ziekenhuis. Je hebt het verder over mismanagement in het algemeen, maar concreet maken doe je het niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2021 16:44

Het punt is natuurlijk dat het voor nu en in de toekomst belangrijk is om te weten of het inderdaad zo is dat mensen met flink overgewicht vatbaarder zijn voor dit virus.
Dat is al lang bekend, met name buikvet is een slechte.

Beestje bij de naam noemen zou heel prettig zijn. Niet om mensen zwart te maken, maar wel helderheid te hebben.
Op basis van alle (halve) informatie schat ik mijzelf niet in als risicogroep:
- geen overgewicht
- gezond
- geen bekend onderliggend lijden
- acceptabele conditie
- gevarieerde voeding
- houd mij aan de basisregels

Ik ben absoluut geen heilige in deze, maar ik durf de stelling wel aan dat als heel NL onder deze punten zou vallen het covidprobleem nu fors kleiner zou zijn.
En ja, ik word er soms boos en soms verdrietig van als ik anderen gewoon met de pet er naar zie gooien qua gezondheid.
Wij hebben nota bene de vrijdagmiddagborrel af moeten schaffen omdat een aantal mensen na herhaaldelijk waarschuwen nog steeds dronken in de auto naar huis stapten. Zulke mensen zijn onverbeterlijk vrees ik.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 17:36

Joseba schreef: 01 jan 2021 19:58
NicoNB schreef: 01 jan 2021 19:43 Ik denk dat er manieren zijn om de zorgkosten substantieel te verlagen alleen is het maar de vraag of de beslissers in de zorg dat willen.
Ik begrijp deze zin niet, wat denk jij nu precies?
Praktijkvoorbeeld.

In Sint Jozefoord Nuland zijn verpleegkundigen nu de baas.
Nog niet helemaal zoals ik het zie maar dit geeft wel de richting aan.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 02 jan 2021 22:10

Ik zou willen dat ik de wereld door eenzelfde bril zou kunnen bekijken als NicoNB en RVV!!!

Dat zou de situatie echt veel behapbaarder maken. Helaas kijk ik vanuit mijn bril met multi focale glazen en zie ik de wereld in zijn diversiteit.....
Help!!!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 jan 2021 12:34

Joseba schreef: 02 jan 2021 12:14
lugosi schreef: 02 jan 2021 10:39 Stijgende welvaart, cultuur en opleiding spelen duidelijk mee.
Welke opleiding besteedt er specifiek aandacht aan overgewicht dan?
Sorry, ik had opleidingsniveau moeten gebruiken ipv opleiding. Er zijn nogal wat studies die aantonen dat er een verband is tussen opleidingsniveau en levensstijl.
Voor alle duidelijkheid; voor mij is dat een vaststelling, ik hang daar geen conclusies aan vast. Laat staan correcties.

Gesloten