Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen.

rielplayer
Forum-lid

Gebruikersavatar rielplayer 25 aug 2017 15:23

D1 zal je bedoelen? vet verbranding vindt plaats tussen de 65% en 70% van je max hartslag.
http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/
Hier wordt eigenlijk beweerd dat de vetverbrandingsstand achtehaalt is.

http://chivo.nl/vetverbrandingsstand/

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 aug 2017 17:09

rielplayer schreef: 25 aug 2017 15:23
D1 zal je bedoelen? vet verbranding vindt plaats tussen de 65% en 70% van je max hartslag.

Zoals ik vanmorgen tegen iemand zei: "de theorieën zullen altijd wijzigen, er moet toch brood op de plank komen".
Hoe dan ook, als je minder inneemt dan consumeert zul je afvallen. En als je daarbij dan ook nog een beetje sport, dan zullen de spieren ook niet minder worden.
Disclaimer: dit wordt door mij niet wetenschappelijk onderbouwd. ;)

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 25 aug 2017 23:32

Jans schreef: 25 aug 2017 17:09
rielplayer schreef: 25 aug 2017 15:23

[/quote]
Zoals ik vanmorgen tegen iemand zei: "de theorieën zullen altijd wijzigen, er moet toch brood op de plank komen".
Hoe dan ook, als je minder inneemt dan consumeert zul je afvallen. En als je daarbij dan ook nog een beetje sport, dan zullen de spieren ook niet minder worden.
Disclaimer: dit wordt door mij niet wetenschappelijk onderbouwd. ;)
[/quote]

Is volgens mij precies de samenvatting van dat artikel ;)

Hoe hoger in je zones hoe meer je energie van suikers komt ipv vetten, maar als ik het artikel goed lees wordt dat vervolgens weer gecompenseerd door toegenomen vetverbranding (verhaal van betaal- en spaarrekening)
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2017 09:42

Chivo gaat wel erg kort door de bocht. Ze gaan uit van een glycogeen voorraad van maar liefst 500 gram, dat zal bij de meeste personen wat minder zijn. Probleem van intensief sporten en glycogeen verbranden is dat je het glycogeen ook weer aan moet vullen. Terwijl vet dat je verbrand niet aan hoeft te vullen voor de volgende training. Daarnaast willen de meeste duursporters langdurige prestaties neer kunnen zetten, daarvoor is het belangrijk dat je lichaam enigzins efficient vet kan oxideren.

Dit is een betrouwbaardere bron:
http://www.mysportscience.com/single-po ... -is-Fatmax
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 26 aug 2017 15:24

Zojuist een training op 65%hfr max afgewerkt. Duur 2 uur. Lekker gefietst maar ik vond het best wel intensief om continu op één hartslag te rijden. Bij thuiskomst verbaasde de gemiddelde snelheid mij, stond toch nog een 30+ op de tellert.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2017 16:11

vincent75 schreef: 26 aug 2017 15:24 Zojuist een training op 65%hfr max afgewerkt. Duur 2 uur. Lekker gefietst maar ik vond het best wel intensief om continu op één hartslag te rijden. Bij thuiskomst verbaasde de gemiddelde snelheid mij, stond toch nog een 30+ op de tellert.
En heerlijk weer erbij,maar vergeet die snelheid daar ligt de focus niet bij deze tranig /rit.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 26 aug 2018 14:35

Nu ca. 2 weken bezig om wat extra kilo's te reduceren. Normaal eten, voor mij ontbijt met kwark en muesli (de gezonde variant) of 2 fijn volkoren boterhammen met beleg (suikervrij)
Overdag 4 boterhammen met beleg (suikervrij) en 2 stuks fruit. Avondeten variërend van 1 aardappel met veel groente en vlees, pasta's of rijst. Tussendoor drink ik water.
Verder is het gelukt om geen koekjes/snoepjes/gebak/hartig/chips etc. te nemen.

Nu merk ik duidelijk dat mijn fietsprestaties minder zijn met dit dieet. Komt dit door het minderen van het suiker en gaat dit na verloop weer goedkomen of moet ik extra koolhydraten naar binnen werken?
Ik ben benieuwd.

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 26 aug 2018 16:56

vincent75 schreef: 26 aug 2018 14:35 Nu merk ik duidelijk dat mijn fietsprestaties minder zijn met dit dieet. Komt dit door het minderen van het suiker en gaat dit na verloop weer goedkomen of moet ik extra koolhydraten naar binnen werken?
Ik ben benieuwd.
Hoe merk je dat? Cijfers of gevoel?

Lijkt me trouwens wel iets weinig eigenlijk. Gooi eens wat je eet in een eet-app of tel de kcal en voedingingswaardes. Lijkt me iets te weinig.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 26 aug 2018 18:34

GJEvK schreef: 26 aug 2018 16:56 Hoe merk je dat? Cijfers of gevoel?

Lijkt me trouwens wel iets weinig eigenlijk. Gooi eens wat je eet in een eet-app of tel de kcal en voedingingswaardes. Lijkt me iets te weinig.
Ikzelf ben 188cm bij 95kg, fiets 10.000km/jaar.
Ik heb even calorieën geteld en kom op gemiddeld 2010 kcal/dag in de afgelopen dagen.
Vanochtend rondje van 100km met een klein groepje gefietst. Na 60km ging het lampje uit, hartslag bleef hoog (150/160) en kon met moeite het wiel houden. Waar ik normaal gesproken netjes mijn kopbeurten kan draaien ging dit vandaag niet en afgelopen ritten slecht.
Uiteindelijk aan het eind nog een klein lusje rustig solo gereden, maar hartslag bleef hoog (ca 150) en had geen power.
Onderweg 750ml water en 750ml sportdrank gedronken, 1 krentenbol gegeten. Dit is niet anders als normaal op dit soort ritjes.

Normaal gesproken snaai ik tussendoor meer koekjes, snoepjes en ander suikerhoudende lekkernijen. Ook chips en zoutjes worden met enige regelmaat naar binnen gegooid, Dit heb ik afgelopen weken achterwege gelaten, helemaal niets van dit ongezonde gehad.
Moet mijn lichaam hier aan wennen en is dit de oorzaak van de tegenvallende prestaties? Of moet ik ergens iets in mijn voeding aanpassen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2018 21:13

Hoe intensief was het rondje? Heb je bij het ontbijt nog wat extra's gegeten? In die 100 km ga je met jouw postuur zeker een stuk of 2000 Kcal extra verbranden. Je moet wel voorkomen dat je lichaam tijdens inspanning genoeg koolhydraten beschikbaar heeft. Op het moment dat je lichaam die niet meer voldoende heeft (gevalletje man met de hamer), dan presteer je niets meer en verbrand je ook een stuk minder vet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 26 aug 2018 21:17

vincent75 schreef: 26 aug 2018 18:34
GJEvK schreef: 26 aug 2018 16:56 Hoe merk je dat? Cijfers of gevoel?

Ikzelf ben 188cm bij 95kg, fiets 10.000km/jaar.
Ik heb even calorieën geteld en kom op gemiddeld 2010 kcal/dag in de afgelopen dagen.
Vanochtend rondje van 100km met een klein groepje gefietst. Na 60km ging het lampje uit, hartslag bleef hoog (150/160) en kon met moeite het wiel houden. Waar ik normaal gesproken netjes mijn kopbeurten kan draaien ging dit vandaag niet en afgelopen ritten slecht.
Uiteindelijk aan het eind nog een klein lusje rustig solo gereden, maar hartslag bleef hoog (ca 150) en had geen power.
Onderweg 750ml water en 750ml sportdrank gedronken, 1 krentenbol gegeten. Dit is niet anders als normaal op dit soort ritjes.

Normaal gesproken snaai ik tussendoor meer koekjes, snoepjes en ander suikerhoudende lekkernijen. Ook chips en zoutjes worden met enige regelmaat naar binnen gegooid, Dit heb ik afgelopen weken achterwege gelaten, helemaal niets van dit ongezonde gehad.
Moet mijn lichaam hier aan wennen en is dit de oorzaak van de tegenvallende prestaties? Of moet ik ergens iets in mijn voeding aanpassen?
2000kcal is al te weinig voor je normale dagelijkse behoefte, wat op zich prima is als je af wilt vallen. Maar 100km fietsen vergt op zichzelf al iets van 2000kcal. Het is dus niet meer dan logisch dat je dan heel snel in je reserves komt te fietsen. Op lagere hartslag hou je dat nog wel even vol, maar opgenaaid in een groepje kop over kop fietsen dan zal het lampje snel uit gaan.

Je zal dus moeten kiezen: weinig calorieën innemen en op lage intensiteit fietsen, of toch meer eten om hoge intensiteit aan te kunnen. Om af te vallen is de eerste optie uiteraard beter, maar of het ook leuker is...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 27 aug 2018 08:11

Oké, ik denk dat ik de inname maar iets ga opvoeren richting 2600-2800kcal/dag. Het gaat anders wel erg drastisch. Ik probeer hier wel de gezonde voedingsmiddelen voor te nemen, dus weinig vet en suiker.

Is het nu nodig om voor en tijdens een training extra koolhydraten in de vorm van reepjes/gelletjes te nemen?
Of is het verstandig om alleen mijn ritjes op lage intensiteit te doen?

Ik ben zoekende naar een goede balans tussen afvallen en sporten, dat valt niet mee.

Plaats reactie