Mogelijk moet ik nog even spelen met bladen voor... vanuit gaande dat het 54 voor wedstrijden word en 50/52 voor training.TKMP schreef: ↑14 aug 2018 11:02 de sram cassette 11-28 is anders dan die van shimano, de 16 zit niet in de shimano versie.
sram: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28
shimano: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
je kan dan nog kiezen met voorbladen, training 50T en wedstijd 54T.
voor mij zou het 50T training en wedstijd zijn......ach iedereen is anders ; )
1x op de tijdritfiets
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik denk eigenlijk dat als het het 'optimale' blad hebt gevonden dat je nooit meer hoeft te wisselen. Dat betekent dat je er goed op kan trainen en wedstrijden kan rijden. Ik heb zelf het gevoel dat het veel testen wordt met voorblad/cassette combinatie tot ik het perfect combo heb gevonden. Eventueel als mijn kracht/fitness verbeterd kan ik nog eens een tandje groter gaan of niet...amclassic-fan schreef: ↑14 aug 2018 12:32 Lekker praktisch, iedere keer voorbladen moeten wisselen. Niet zo hip, maar zet er gewoon een Force of Ultegra groep op met 2 bladen, wel zo praktisch.
Zoals ik eerder al aangegeven heb blijf ik voornamelijk in het vlakke gedeelte van Nederland koersen de komende jaren.
En stel ik neem 2 bladen. Hoe vaak zal het voorkomen dat je in een tijdrit het binnenblad gebruikt (uit ervaring nooit). En wat voor binnenblad raad je dan aan om te gebruiken?
-
Storm-biker
- Forum-lid
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54
Sluit me helemaal aan bij amclassic-fan.
Neem aan dat er, naast tijdritten, ook getraind wordt op de tijdritfiets, dan is een binnenblad wel zo praktisch.
Neem aan dat er, naast tijdritten, ook getraind wordt op de tijdritfiets, dan is een binnenblad wel zo praktisch.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Laat ik voorop stellen dat ik niet weet hoe je agenda of plannen eruit zien. Punt van een tijdritfiets is dat je er veel uren op moet trainen om beter te worden. Als je een binnenblad hebt kan de fiets ook gebruiken om daags na een zware koers uit te fietsen. Als er trainingstijdritten in de regio zijn, zou ik lekker op de fiets er heen willen, ik zit al genoeg uren in de auto.
Binnenblad zal je buiten Zuid-Limburg of verder weg niet gebruiken in een wedstrijd. Maar je gaat een kleiner blad monteren dan ideaal is, om het probleem van het enkele blad op te vangen. In ploegentijdritten op Elite z/c niveau is een 53 voor ideaal te klein. Je rijdt dan met wind mee op 11 en 12 en dat verminderd de efficiëntie. Als ik puur voor Nederlandse tijdritten een fiets zou aanschaffen, dan zou voor mij het ideale verzet iets van 44-55 zijn. En dan zou ik altijd zorgen dat ik 39-53 achter de hand heb.
Binnenblad zal je buiten Zuid-Limburg of verder weg niet gebruiken in een wedstrijd. Maar je gaat een kleiner blad monteren dan ideaal is, om het probleem van het enkele blad op te vangen. In ploegentijdritten op Elite z/c niveau is een 53 voor ideaal te klein. Je rijdt dan met wind mee op 11 en 12 en dat verminderd de efficiëntie. Als ik puur voor Nederlandse tijdritten een fiets zou aanschaffen, dan zou voor mij het ideale verzet iets van 44-55 zijn. En dan zou ik altijd zorgen dat ik 39-53 achter de hand heb.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43579
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Een 11-28 op een TT zodat je hip voor een 1x aandrijving kunt kiezen...... dan zijn wat mij betreft de verkeerde prioriteiten bepaald.TKMP schreef: ↑14 aug 2018 11:02 de sram cassette 11-28 is anders dan die van shimano, de 16 zit niet in de shimano versie.
sram: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28
shimano: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
je kan dan nog kiezen met voorbladen, training 50T en wedstijd 54T.
voor mij zou het 50T training en wedstijd zijn......ach iedereen is anders ; )
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Vergeet niet dat de stappen vrij groot zijn bij een 11-28. In een tijdrit zijn kleine stappen veel fijner vind ik persoonlijk.
Ik heb een 54-42 crank op m’n tijdritfiets. Zoals amclassicfan ook aangeeft; Ik doe rustige ritjes regelmatig op m’n tijdritfiets. Lekker op de 42 peddelen.
Ik heb een 54-42 crank op m’n tijdritfiets. Zoals amclassicfan ook aangeeft; Ik doe rustige ritjes regelmatig op m’n tijdritfiets. Lekker op de 42 peddelen.
