1x op de tijdritfiets
Goeiedag allen,
Mogelijk ga ik een tijdrit fiets opbouwen. Om te kijken naar wat voor groepset ik op deze fiets wilde ben ik even gaan googlen... en googlen....
Uiteindelijk kwam ik uit bij de opties om Sram Etap of Ultegra di2 op de fiets te plaatsen. Maar vond dit wel aan de prijzige kant.
Nu zag ik een aantal fietsen online staan met 1x Sram force & 1x Ultegra di2/xt/xtr mix.
De vraag is of dit slim is op een tijdrit fiets en waar ik rekening mee moet houden?
Ik wil in principe een 54/11/28 rond kunnen draaien zonder dat de ketting er af vliegt. Ook zou ik dan het 54t voorblad graag ovaal willen hebben. Echter is het nogal een dingetje om aan een correct ovaal narrow-wide voorblad te komen.
Heeft er iemand ervaring met 1x fietsen en is het mogelijk om eventueel een Sram Etap derailleur te gebruiken. (gebeurt wel maar Sram raad het niet aan).
Het zelfde met de Ultegra di2/xt/xtr mix. Is het het waard om dit te doen, en werken de off-road derailleurs wel met de tijdrit shifters?
Of moet ik gewoon 'ouderwets' een 2x blijven rijden?
ps...
Ik woon in Noord-Holland dus opzich hoef ik niet constant te verwisselen van bladen casette etc.
Flowik
Mogelijk ga ik een tijdrit fiets opbouwen. Om te kijken naar wat voor groepset ik op deze fiets wilde ben ik even gaan googlen... en googlen....
Uiteindelijk kwam ik uit bij de opties om Sram Etap of Ultegra di2 op de fiets te plaatsen. Maar vond dit wel aan de prijzige kant.
Nu zag ik een aantal fietsen online staan met 1x Sram force & 1x Ultegra di2/xt/xtr mix.
De vraag is of dit slim is op een tijdrit fiets en waar ik rekening mee moet houden?
Ik wil in principe een 54/11/28 rond kunnen draaien zonder dat de ketting er af vliegt. Ook zou ik dan het 54t voorblad graag ovaal willen hebben. Echter is het nogal een dingetje om aan een correct ovaal narrow-wide voorblad te komen.
Heeft er iemand ervaring met 1x fietsen en is het mogelijk om eventueel een Sram Etap derailleur te gebruiken. (gebeurt wel maar Sram raad het niet aan).
Het zelfde met de Ultegra di2/xt/xtr mix. Is het het waard om dit te doen, en werken de off-road derailleurs wel met de tijdrit shifters?
Of moet ik gewoon 'ouderwets' een 2x blijven rijden?
ps...
Ik woon in Noord-Holland dus opzich hoef ik niet constant te verwisselen van bladen casette etc.
Flowik
- daniel1975
- Forum-lid HC
De vraag; waarom zou je 1x willen? Je geeft zelf al aan dat er geen narrow wide is met jouw wensen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Opzich zijn ze wel te vinden, maar ik heb heb weinig ervaring met merken als Aerocoach & Absolute black.daniel1975 schreef: ↑13 aug 2018 18:46 De vraag; waarom zou je 1x willen? Je geeft zelf al aan dat er geen narrow wide is met jouw wensen.
Tja en 1x voor het gebruik gemak? Verstand op nul en gaan. In principe gebruik je het binnenblad toch amper in Noord-Holland. Daarnaast scheelt het ook weer kosten aan een voor derailleur....
ik zit hier ook wel eens over te dagdromen, en bij een TT fiets in NL zou ik ook voor een 1x opstelling gaan.
wil je persee elektronisch schakelen?
anders een force1 RD en R2C shifter, voor een ovaal blad,
absoluteBLACK maakt nu enkel een 50T maar op de site staat 52T en 54T coming soon. misschien een berichtje sturen?
Qrings QX1 is tot 52.
absoluteBLACK maakt nu enkel een 50T maar op de site staat 52T en 54T coming soon. misschien een berichtje sturen?
Qrings QX1 is tot 52.
Je kan ook zoiets scoren en een normaal kettingwiel: https://paulcomp.com/shop/components/chain-keeper/
Edit: deze past niet. Maar er zijn anderen...
AbsoluteBlack heeft in MTB kringen een prima reputatie....
Edit: deze past niet. Maar er zijn anderen...
AbsoluteBlack heeft in MTB kringen een prima reputatie....
Elektronisch schakelen is geen must. Zou wel leuk zijn maar ook na mijn mening aan de dure kant. Daarom viel Sram Force voor mij als een van de beste keuzes.TKMP schreef: ↑13 aug 2018 19:09 ik zit hier ook wel eens over te dagdromen, en bij een TT fiets in NL zou ik ook voor een 1x opstelling gaan.
Qrings QX1 is tot 52.
Je heb inderdaad gelijk over de 52 & 54t zal zo gelijk even mailen!
Het kettingblad van Aerocoach werkt prima, al anderhalf jaar in gebruik en naar volle tevredenheid. De ovaliteit verneem je geen drol van.flowik schreef: ↑13 aug 2018 18:51
Opzich zijn ze wel te vinden, maar ik heb heb weinig ervaring met merken als Aerocoach & Absolute black.
Tja en 1x voor het gebruik gemak? Verstand op nul en gaan. In principe gebruik je het binnenblad toch amper in Noord-Holland. Daarnaast scheelt het ook weer kosten aan een voor derailleur....
-
FryskBloed
- Forum-lid
Di2 MTB derailleurs werken prima met race en tijdrit shifters.
Er zijn twee aandachtspunten qua Di2 compatibiliteit: je kunt geen MTB derailleur met een weg (Ultegra/DuraAce) derailleur combineren en als je MTB derailleurs met een EW90 junction combineert dan werkt Synchro Shift niet (wat een stupide beperking is die nergens op slaat). Voor een 1x configuratie heb je dus nergens last van.
(voor de volledigheid: DuraAce Di2 7970 10 speed is alleen compatible met zichzelf)
de sram cassette 11-28 is anders dan die van shimano, de 16 zit niet in de shimano versie.
sram: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28
shimano: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
je kan dan nog kiezen met voorbladen, training 50T en wedstijd 54T.
voor mij zou het 50T training en wedstijd zijn......ach iedereen is anders ; )
sram: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28
shimano: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
je kan dan nog kiezen met voorbladen, training 50T en wedstijd 54T.
voor mij zou het 50T training en wedstijd zijn......ach iedereen is anders ; )