Zadelpen uitzagen
Ik zit met een vastzittende zadelpen. Deze heb ik reeds op alle mogelijke manieren los proberen te krijgen. Nu ben bezig met zagen. De pech is dat de pen niet van carbon is zoals ik dacht, maar carbon wapper aluminium.
Het zagen valt mij hierdoor erg tegen, en ik heb de hoop verloren dat het gaat lukken. Toch wil ik hier nog even vragen. Op de foto is te zien hoe deze de pen er nu bij staat.
Zijn er ervaringen van het succesvol uitzagen of frezen van alu pen uit alu frame? Of om hier mee verder te gaan danwel frame naar stort te brengen? Bedrijfjes? Alvast veel dank.
Het zagen valt mij hierdoor erg tegen, en ik heb de hoop verloren dat het gaat lukken. Toch wil ik hier nog even vragen. Op de foto is te zien hoe deze de pen er nu bij staat.
Zijn er ervaringen van het succesvol uitzagen of frezen van alu pen uit alu frame? Of om hier mee verder te gaan danwel frame naar stort te brengen? Bedrijfjes? Alvast veel dank.
De bedoeling is dat de pen IN het frame in de lengte wordt doorgezaagd, zodat de spanning eraf is, heb je dat gedaan?
Is tie grotendeels door, dan kan je een schroevendraaier tussen frame en pen rammen op meerdere plaatsen rondom , uiteindelijk komen de resten dan los.
Niet opgeven, stug doorgaan , de mens is sterker dan een zadelpen.
Ik ben zelf een eenmansbedrijfje in technisch moeilijke dingen, waar houdt u zich op?
Is tie grotendeels door, dan kan je een schroevendraaier tussen frame en pen rammen op meerdere plaatsen rondom , uiteindelijk komen de resten dan los.
Niet opgeven, stug doorgaan , de mens is sterker dan een zadelpen.
Ik ben zelf een eenmansbedrijfje in technisch moeilijke dingen, waar houdt u zich op?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
Been there, done that.
Juist een alu-carbon pen is heel makkelijk, want het carbon geeft je een indicatie hoe ver je bent met zagen.
Vertikaal inzagen inderdaad, dus de pen in de lengte inzagen*. In het begin zie je uiteraard alleen maar alu-vijlsel aan je zaagje zitten, maar na een tijdje raakt dat vermengd met carbonstof. Dan weet je dat je er bijna doorheen bent. Op dat moment kun je OF ter hoogte van de zaagsnede een schroevendraaier tussen pen en frame wrikken OF proberen of je met een tang de pen in de lengte open kunt scheuren over de zaaglijn.
Het is monnikenwerk, maar goed te doen.
*ijzerzaagje kopen, handvatje door 1 uiteinde te omwikkelen met doek oid en zagen maar. Of een houdertje kopen bij de bouwmarkt

Juist een alu-carbon pen is heel makkelijk, want het carbon geeft je een indicatie hoe ver je bent met zagen.
Vertikaal inzagen inderdaad, dus de pen in de lengte inzagen*. In het begin zie je uiteraard alleen maar alu-vijlsel aan je zaagje zitten, maar na een tijdje raakt dat vermengd met carbonstof. Dan weet je dat je er bijna doorheen bent. Op dat moment kun je OF ter hoogte van de zaagsnede een schroevendraaier tussen pen en frame wrikken OF proberen of je met een tang de pen in de lengte open kunt scheuren over de zaaglijn.
Het is monnikenwerk, maar goed te doen.
*ijzerzaagje kopen, handvatje door 1 uiteinde te omwikkelen met doek oid en zagen maar. Of een houdertje kopen bij de bouwmarkt

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.
Een standaardprobleem met zadelpennen....scottwilko schreef: ↑11 jan 2018 10:22 Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.
Internet staat vol met beschrijvingen hiervan.
Al moet ik zeggen dat topic starter misschien te snel is geweest met doorzagen. Het zadel in een bankschroef had misschien ook succes gebracht.
Bij metaal op metaal kan het echt hopeloos zijn omdat beide chemisch vast komen te zitten. Maar hier met die carbon coating lijkt het mij enkel een kwestie van kracht te zijn.
Moraal is ieder jaar je zadelpen even verwijderen, invetten en monteren.
Walter
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als je 2/3 hebt ingezaagd moet je met een schroevendraaier een scheurend begin kunnen maken en daarna met een stevige tang de boel naar binnen kunnen draaien/los kunt scheuren.
Dat vocht zakt/kruipt naar beneden waar het z'n katalyserende werk in de spleet kan gaan doen, terwijl meer naar boven het vocht sneller verdampt.scottwilko schreef: ↑11 jan 2018 10:22 Ik kan mij niet echt voorstellen dat de pen op 20 cm diep nog steeds zo vast zit. Dat komt toch door indringend vocht vanaf de bovenzijde.
Bij alle zadelpennen die ik heb verwijderd zat onderin meer corrosie dan bovenin.
Recent heb ik de Kalloy pen op m'n winterfiets getrokken omdat ik het niet vertrouwde en ja hoor, hij was nog net zonder schade te trekken, maar het scheelde niet veel.
Corrosie zat voor 90% onderin, boven was ie nog schoon.
De Batavus S'Light heeft geen butted zitbuis....dat zou beter zijn want dan kan de pen alleen bovenin vast gaan zitten.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 jan 2018 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
Lost ook je lak prima ook........
Frezen is normaal gesproken compleet overbodig. Met een beetje inzicht is bijna elke pen eruit te halen, zeker omdat het hier een alu-carbon pen betreft. Na een goede zaagsnede gaat hij echt wel linksom of rechtsom ergens loslaten.