Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 dec 2017 14:25

Nova schreef: 19 dec 2017 13:35 Een gesleten kettingblad maakt dat ik mijn ketting niet kan opspannen zoals het hoort, omdat het verschil tussen strakste en slapste te groot is geworden, en opspannen op het slapste punt = te strak daarbuiten en lagers en wat nog verklooien, inclusief de ketting..
Een kettingblad wordt niet ovaal door slijtage. Een ongelijkmatige kettingspanning kan wel komen doordat blad of crank van begin af aan niet perfect gecentreerd (gemaakt) zijn, of het blad niet precies gecentreerd gemonteerd is.

Zie ook dit verhaal: https://velowoodcyclery.wordpress.com/2 ... chainring/
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 19 dec 2017 14:35

Je moet er toch maar blijven opkomen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

nampus
Forum-lid

nampus 19 dec 2017 14:52

Zou het misschien kunnen dat de combinatie zwaar beladen fiets, en vrij lange gearing, ervoor zorgt dat de belasting gewoon gigantisch groot is.
48-16 icm met een fiets met daarop 30kg aan spullen (of zelfs meer)
Is bij iedere vertrek uit stilstand een redelijke belasting op de Bottom bracket en ketting/kettingwielen lijkt me.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 dec 2017 01:47

Je kunt trouwens heel makkelijk zien waardoor de ongelijkheid in kettingspanning wordt veroorzaakt: gewoon kijken hoe vaak ie strak staat: 1 of 2x per pedaalomwenteling.

NB, als je kransje achter offcenter is geeft die nog eens 3x per pedaalomwenteling een strakkere ketting, dat kan het waarnemen van de invloed van het voorblad iets bemoeilijken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 07:49

scepticus schreef: 19 dec 2017 14:25
Nova schreef: 19 dec 2017 13:35 Een gesleten kettingblad maakt dat ik mijn ketting niet kan opspannen zoals het hoort, omdat het verschil tussen strakste en slapste te groot is geworden, en opspannen op het slapste punt = te strak daarbuiten en lagers en wat nog verklooien, inclusief de ketting..
Een kettingblad wordt niet ovaal door slijtage. Een ongelijkmatige kettingspanning kan wel komen doordat blad of crank van begin af aan niet perfect gecentreerd (gemaakt) zijn, of het blad niet precies gecentreerd gemonteerd is.

Het gaat niet over kettingblad.
Het gaat over een patroon bij de slijtage ervan.
Zijnde twee posities op de omtrek waarrond de tanden vlugger slijten dan de 2 posities op kwart omtrek / 90 graden verwijderd.
In plaats van een uniforme slijtage over de omtrek / alle tanden, zit er een ovaal patroon in, 2 punten veel, 2 punten weinig op de omtrek.
De ketting vertoont eenzelfde asymmetrie, bewezen doordat je met verleggen, het geknars / trilling bij het duwen deed ophouden. Met een voor de hand liggende verklaring dat reeksen weinig gesleten schakels contact maken met het nieuwe kettingblad op de duw momenten.
Eigenlijk zou je bij een kettingblad vervanging met behoud ketting standaard de ketting een specifiek (zie post van iemand hier) aantal schakels moeten verleggen, om reeksen minst gesleten schakels op duw momenten contact te doen maken. Dat zou reeds toevallig kunnen, gewoon door achterwiel wat te draaien, maar mijn fietsenmakers "statistiek" toont aan dat het omgekeerde (meest gesleten op nieuw) beter lukt. :P
Snap je?

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 08:03

nampus schreef: 19 dec 2017 14:52 Zou het misschien kunnen dat de combinatie zwaar beladen fiets, en vrij lange gearing, ervoor zorgt dat de belasting gewoon gigantisch groot is.
48-16 icm met een fiets met daarop 30kg aan spullen (of zelfs meer)
Is bij iedere vertrek uit stilstand een redelijke belasting op de Bottom bracket en ketting/kettingwielen lijkt me.
Welnee, op een moment constateer je dat je kettingblad teveel ovaal is gesleten (blijkende uit opspannen dat niet meer lukt zoals het moet, bij 1-2 cm op en neer op strakste punt zit je dan met 5-6 cm op slapste punt en bij op slapste punt opspannen maakt de spanning veel te hoog (waardoor bvb lagers kunnen worden verklooid).
Dan moet je een nieuw kettingblad hebben, en ik heb telkens na vervanging enkele weken geknars, de eerste dagen zelfs zodanig dat mensen voor me omkijken, en fietsenmaker zegt dat dat er wel uit gaat.
Ik vind echter dat een overbrenging tijdens zulke knarsen wel erg moet slijten, en poogde dus uit te vissen hoe het komt, en ontdekte dat ketting een bepaald aantal schakels verleggen over het blad het direct doet ophouden.
Daarna vond ik de verklaring ervoor, en nog later (dit onderwerp) poogde ik het rekenkundig, om niet teveel te moeten proberen / zoeken om een juiste positie te vinden.

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 08:07

bve schreef: 12 dec 2017 19:02
Nova schreef: 12 dec 2017 17:31
bvb mijn nieuwe fiets heeft 108 schakels en 48 tanden
Dus na 2 omwentellingen is uw ketting 108-(48*2)= 12 schakels/tandjes gedraaid naar links. Dus van tandje 108 naar 96 enzovoort tot tandje 0 (108). U beweert nu dat het slijtage verschil tussen kettingschakel 108 en 102 maximaal is want 102 heeft nooit de maximale kracht, zover ben ik het met u eens.
Over 12 tandjes (2x per omwenteling, nog eens de helft tussen max en min) gaat de kracht van max naar minimaal. Als we de kracht (=slijtage) lineair benaderen en de minimale kracht op 0 veronderstellen, dan is de kracht op het minst gebruikte moment van de ketting (12-6)/12*krachtmax. Dus ruwweg 50% van de maximale kracht!
Maar ik beweer dat dit een harde ondergrens is. Behalve de slijtage puur om het bewegen van de ketting is er ook nog een minimale kracht op het dode moment. Daarbij komt dat de lineaire benadering erg veel afdoet van uw trap beweging, deze is waarschijnlijk over een veel groter gebied efficiënt.
Dus ik concludeer dat de ketting verleggen volledig zinnig is. Mocht u de ketting willen verleggen doe dat dan met een aantal schakels dat deelbaar is door 6 maar niet door 12 (6 18 30 42 etc).

Hopelijk neemt nu iedereen dit probleem serieus. De oplossing bestaat, verleg die ketting.
En bovenstaande post, intussen enige pagina's geveins van ovalen kettingblad ipv slijtagepatroon verder, toonde aan dat correcte interpretatie wel degelijk geen Die hard Bruce Willis van doen had.
Tenzij we hier Bruce aan de lijn hadden natuurlijk.
In geval, welkom Bruce! :D

Ook mijn post van 11 dec 2017 16:53 :
Nova schreef: 11 dec 2017 15:53 Dat "ovaal" slaat gewoon op 2 kettingblad tanden reeksen die beduidend meer gesleten zijn dan andere, een fiets wordt aangedreven door een afwisselend duwen, niet door een motor met constant koppel.
Sleet die net als een ovaal afwijkt van een uniformiteit / symmetrie / cirkel, 2 posities op de omloop.
Maar er zijn hier luitjes die spijts dit ook zo toegelicht te hebben, met opzet andere interpretaties zoeken,
....
Een ander woord voor dit "ik gebaar me van krommenaas" is "trollen".

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 08:18

alien schreef: 18 dec 2017 20:16 Wacht, je wilt dat fietsframes voor alle mogelijke situaties ontworpen worden, maar serveert vervolgens scepticus’ argument af omdat het op jóuw specifieke situatie niet van toepassing is? Daar is een term voor. Meer dan één wel, zelfs, dunkt me.
Een aandrijving zodanig samenstellen dat slijtage zoveel mogelijk uniform (verdeeld over zoveel mogelijk tanden / schakels) is, kan voor elke fiets situatie. Ook voor situaties waarbij er elke 5 sec een blikseminslag 5 meter achter je is. :P

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 08:57

scottwilko schreef: 19 dec 2017 14:15 Het antwoord is nog nergens vermeld.
Persoonlijk heb ik mijn voor tandwiel (heel eenvoudig 50 tands 10 speed exemplaar) na meer dan 30.000 km vervangen door een ovaal exemplaar. En als ik mijn oude tandwiel bekijk of opmeet met een schuifmaat, dan is die op 1/10 mm nauwkeurig nog rond.

Zover mijn kennis van jouw fiets gaat, dan is die nog geen jaar oud. Ik zou het heel bijzonder knap vinden, als daar dus meer dan 30.000 km mee gefietst is. En dat het tandwiel na die kilometers al dusdanig ovaal is geworden dat je dat merkt in de kettingspanning.
Het ging over ovaal patroon slijtage, niet blad zelf.
Ik had eerst een Surly rvs 304 kettingblad (BCD 110 montage) met KMC S1RB ketting.
Het eerste is van een "zachte" inox, en ook niet strooizoutbestendig (wordt omschreven als een inox voor binnenshuis :P ).
Het tweede bleek maar half zo dikke binnenplaatjes te hebben.
Het resultaat was dat ik na 6 weken rijden mijn ketting al niet meer kon opspannen zoals hoort, wegens slijtage aan beide.
Een record haha, en ook niet verwacht na de koop van een reisfiets waarbij in elke communicatie het woord "duurzaam" werd gezet.
Er was toen wel een bijkomende factor die eventueel Sonny Sleet kan geholpen hebben: de montage trapas / excenter bleek zich te hebben losgewerkt, na eerst foute diagnose van trapas lager kapot.
Doorgaans komt een zichzelf loswerkende mechanische verbinding door een euvel in het ontwerp.
Hoe dan ook, de boel werd weer vastgedraaid en "verzegeld" met lijm.
Volgens de reklaam wordt lijm nochtans standaard toegepast, was hier dus vergeten.
Het kettingblad kan dus ook een tijd hebben gewobbeld.
Je ziet trouwens de krassen ervan in het frame, ik heb er hier ergens nog een foto van geplaatst.

Het nieuwe kettingblad (dat wegens onvindbaar 1/8ste met BCD 110 ook vervanging crankset en uiteindelijk ook zelfs langere trapas) vereiste, is een Stronglight.
De nieuwe ketting is een Gusset model "tank", met plaatjes die 4 keer zo dik zijn als de KMC, en navenant langere assen.
Die heeft 6-7 weken, op dat versleten Surly kettingblad, als een zonnetje gereden, geen enkele keer moeten opspannen, tot een dag met een berg sneeuw. Toen sleet ie in enkele dagen serieus. Spijts na thuiskomen direct (in de sneeuw) zitten afborstelen / blazen en nieuwe olie. Er waren toen ook een 6 tal rollers met roest. Ik heb veel gordijnen sneeuw / water over me gehad door passerende auto's, met allicht zout in ook.
Een week later nog eens enkele dagen sneeuw, onberijdbaar dik zelfs, klompen van halve meter hoog, en had ik als bagage 30 kilo sneeuw. Dat bagageframe vooraan, "Tubus Lowrider", leek wel op een gevulde bulldozerschop.
Dus ik wil de Gusset ketting toch wat respijt gunnen, andere kettingen gingen allang uit elkaar zijn gevallen (ja letterlijk eerder dit jaar, de KMC Z1X INOX met door zout afgebeten penuiteinden haha). .

Eigenlijk moet ik een kettingkast hebben.
Maar zit niet in het productiegamma voor grotere kettingbladen / kleine frame clearances.

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 09:06

scepticus schreef: 20 dec 2017 01:47 Je kunt trouwens heel makkelijk zien waardoor de ongelijkheid in kettingspanning wordt veroorzaakt: gewoon kijken hoe vaak ie strak staat: 1 of 2x per pedaalomwenteling.

NB, als je kransje achter offcenter is geeft die nog eens 3x per pedaalomwenteling een strakkere ketting, dat kan het waarnemen van de invloed van het voorblad iets bemoeilijken.
De ongelijkheid was er nieuw niet, ze is er "gesleten".
Na het vervangen van het versleten Surly kettingblad door het nieuwe Stronglight bleek de ongelijkheid verdwenen te zijn met de ondergang van de Surly rvs indoor grade 304 slappe was - Zon.
Vind u deze manier van oorzaak identificatie (genaamd "eliminatie") niet okee?

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 09:21

bve schreef: 11 dec 2017 09:32 ...

1. U gaat ervan uit dat de slijtage afhankelijk is van de kracht ipv het bewegen (dus meer slijtage als de duw momenten maximaal zijn)
2. U gaat ervan uit dat het aantal tandjes van het voorblad een mooie verhouding heeft met het aantal schakels, waardoor de ketting altijd op dezelfde schakels een piekspanning heeft.
3. U denkt aan t voorblad terwijl achter doorgaans harder slijt.
...
Inzake uw punt 3, dit is mijn "achter" (foto is wel 18 ipv mijn 16):
http://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html
Afbeelding
Dat zijn pas tanden.
In situaties met derailleur heeft u gelijk.
Ik denk niet dat ik deze "achter" ooit ga moeten vervangen wegens slijtage (wat wel kan is wegens ander aantal tanden).
Allicht vandaar ook die "We are confident these are the hardest wearing disc mount cogs available and guarantee the original purchase for life to the original owner. If you wear one out send it back and we will replace it with one of the same size free of charge (terms and conditions apply, see below*)."
Je moest het verschil eens zien met de (dan nog maar 3/32 ipv 1/8ste) tanden van dat Surly voorblad.
Het Stronglight blad is met zijn 1/8ste al beter, maar komt toch bijlange na niet in de buurt van de tanden van "achter".

Nova
Forum-lid

Nova 20 dec 2017 10:08

scepticus schreef: 19 dec 2017 14:25

Dat verhaal is toch iets dat elke mechanicus weet of zou moeten weten?
Het is van toepassing op quasi elke montage.
Bvb in de industrie, als je twee flenzen met 8 bouten wilt koppelen dan moet je ook zo systematisch / overhoeks aanspannen. Ook al op vlak van veiligheid, want zo scheef aanspannen kan maken dat de dichting ergens onvoldoende aangespannen zit en er ontsnappingen voordoen van het medium bij terug in dienst.
Ook omgekeerd, bij het losmaken van flenzen, dien je voor de veiligheid zo systematisch te werk te gaan. Eerst 2 haaks tegenover elkaar van de 8 loszetten, dan 2 bijkomende van de 8, dan voorzichtiger 1 van de overblijvende 4 en zijn tegenpartij maar een beetje lossen en dan de voorlaatste, telkens controlerende of er iets ontsnapt, in geval je snel weer kan vastdraaien.
Nu, dit was sowieso de reden niet, want dan zou ik van begin af ongelijke spanning hebben gehad.

Gesloten