scottwilko schreef: ↑19 dec 2017 14:15
Het antwoord is nog nergens vermeld.
Persoonlijk heb ik mijn voor tandwiel (heel eenvoudig 50 tands 10 speed exemplaar) na meer dan 30.000 km vervangen door een ovaal exemplaar. En als ik mijn oude tandwiel bekijk of opmeet met een schuifmaat, dan is die op 1/10 mm nauwkeurig nog rond.
Zover mijn kennis van jouw fiets gaat, dan is die nog geen jaar oud. Ik zou het heel bijzonder knap vinden, als daar dus meer dan 30.000 km mee gefietst is. En dat het tandwiel na die kilometers al dusdanig ovaal is geworden dat je dat merkt in de kettingspanning.
Het ging over ovaal patroon slijtage, niet blad zelf.
Ik had eerst een Surly rvs 304 kettingblad (BCD 110 montage) met KMC S1RB ketting.
Het eerste is van een "zachte" inox, en ook niet strooizoutbestendig (wordt omschreven als een inox voor binnenshuis

).
Het tweede bleek maar half zo dikke binnenplaatjes te hebben.
Het resultaat was dat ik na 6 weken rijden mijn ketting al niet meer kon opspannen zoals hoort, wegens slijtage aan beide.
Een record haha, en ook niet verwacht na de koop van een reisfiets waarbij in elke communicatie het woord "duurzaam" werd gezet.
Er was toen wel een bijkomende factor die eventueel Sonny Sleet kan geholpen hebben: de montage trapas / excenter bleek zich te hebben losgewerkt, na eerst foute diagnose van trapas lager kapot.
Doorgaans komt een zichzelf loswerkende mechanische verbinding door een euvel in het ontwerp.
Hoe dan ook, de boel werd weer vastgedraaid en "verzegeld" met lijm.
Volgens de reklaam wordt lijm nochtans standaard toegepast, was hier dus vergeten.
Het kettingblad kan dus ook een tijd hebben gewobbeld.
Je ziet trouwens de krassen ervan in het frame, ik heb er hier ergens nog een foto van geplaatst.
Het nieuwe kettingblad (dat wegens onvindbaar 1/8ste met BCD 110 ook vervanging crankset en uiteindelijk ook zelfs langere trapas) vereiste, is een Stronglight.
De nieuwe ketting is een Gusset model "tank", met plaatjes die 4 keer zo dik zijn als de KMC, en navenant langere assen.
Die heeft 6-7 weken, op dat versleten Surly kettingblad, als een zonnetje gereden, geen enkele keer moeten opspannen, tot een dag met een berg sneeuw. Toen sleet ie in enkele dagen serieus. Spijts na thuiskomen direct (in de sneeuw) zitten afborstelen / blazen en nieuwe olie. Er waren toen ook een 6 tal rollers met roest. Ik heb veel gordijnen sneeuw / water over me gehad door passerende auto's, met allicht zout in ook.
Een week later nog eens enkele dagen sneeuw, onberijdbaar dik zelfs, klompen van halve meter hoog, en had ik als bagage 30 kilo sneeuw. Dat bagageframe vooraan, "Tubus Lowrider", leek wel op een gevulde bulldozerschop.
Dus ik wil de Gusset ketting toch wat respijt gunnen, andere kettingen gingen allang uit elkaar zijn gevallen (ja letterlijk eerder dit jaar, de KMC Z1X INOX met door zout afgebeten penuiteinden haha). .
Eigenlijk moet ik een kettingkast hebben.
Maar zit niet in het productiegamma voor grotere kettingbladen / kleine frame clearances.