Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5178
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 dec 2017 11:53

Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 dec 2017 13:51

Nova schreef: 17 dec 2017 11:47 Alternatief is natuurlijk tandwielen na X tijd losdraaien en terug monteren in een andere positie,
Voorblad af en toe roteren heeft altijd zin, ook als je een 47 hebt.

en ketting verleggen
Dat gebeurt vanzelf (random) als je je wiel demonteert en weer opnieuw monteert, bv in het geval van een lekke band, of wanneer je een nieuwe ketting monteert.


Een ander iets is waarom frames niet zodanig worden ontworpen dat er voor het hele gamma kettingbladen ruimte is.
Neem nou mijn fiets, plaats de verbreding voor de 62 mm banden 2 cm of zo naar achter en opgelost.
Een enorm groot voorblad heeft bv nadelige gevolgen voor de bodemspeling als je je fiets eens een hoge stoeprand op moet duwen, of over een boomstam. Ik ben nu onderweg met een 38t voorblad en moet soms al oppassen. Een 53 op een mountainbike of reisfiets is niet handig. Dat je frame ruimte heeft voor een 48 vind ik al heel netjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 18 dec 2017 20:01

Is 52 "enorm groot"?
Me dunkt, niet.
De crankarmen komen veel dichter bij de grond.
Ook geen probleem.
En dan nog in een fixie situatie, je kunt ze niet horizontaal houden in zulke gevallen.
Niet dat ik veel over boomstammen (haha?) en stoepranden rij / over duw.
In geval, hef ik de fiets gewoon op.
Soms gebruik ik bij bruggen zelfs de trap om erop te raken, om geen halve km rond te moeten rijden. Fiets bij zitbuis onderaan en stuur, en hophop.
Om nog eens te benadrukken: de fiets is een fixie, met een groot kettingblad kun je je altijd inspannen (op en neer), met een kleiner niet, als een kolibrie moeten fladderen zonder vooruit te komen, is gewoon saai.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 18 dec 2017 20:16

Wacht, je wilt dat fietsframes voor alle mogelijke situaties ontworpen worden, maar serveert vervolgens scepticus’ argument af omdat het op jóuw specifieke situatie niet van toepassing is? Daar is een term voor. Meer dan één wel, zelfs, dunkt me.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 18 dec 2017 20:18

Nova schreef: 18 dec 2017 20:01 Is 52 "enorm groot"?
Me dunkt, niet.
De crankarmen komen veel dichter bij de grond.
Ook geen probleem.
En dan nog in een fixie situatie, je kunt ze niet horizontaal houden in zulke gevallen.
Niet dat ik veel over boomstammen (haha?) en stoepranden rij / over duw.
In geval, hef ik de fiets gewoon op.
Soms gebruik ik bij bruggen zelfs de trap om erop te raken, om geen halve km rond te moeten rijden. Fiets bij zitbuis onderaan en stuur, en hophop.
Om nog eens te benadrukken: de fiets is een fixie, met een groot kettingblad kun je je altijd inspannen (op en neer), met een kleiner niet, als een kolibrie moeten fladderen zonder vooruit te komen, is gewoon saai.
Beste Nova , de crankarmen komen niet dichterbij de grond bij een groter voorblad , het blad komt dichterbij de grond .

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 674
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 19 dec 2017 08:55

Ik vermoed dat Nova bedoelde: de crankarmen komen dichter bij de grond dan het kettingblad.

Maar wellicht las ik er iets anders in dan bedoeld.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9517
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 dec 2017 10:54

scottwilko schreef: 17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2017 11:03

Nova schreef: 17 dec 2017 11:47 Een ander iets is waarom frames niet zodanig worden ontworpen dat er voor het hele gamma kettingbladen ruimte is.
Neem nou mijn fiets, plaats de verbreding voor de 62 mm banden 2 cm of zo naar achter en opgelost.
Fietsontwerpers moeten soms aannames doen en 1 daarvan is dat mensen die een transportfiets gaan berijden , geen behoeft hebben aan hele grote voorkettingbladen.
Jammer als je net de uitzondering bent, maar op zich zijn sommige ontwerpkeuzes heel begrijpelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 dec 2017 13:35

scottwilko schreef: 17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
"Prestatie"?
Wat voor mij telt is van A naar B raken.
Een gesleten kettingblad maakt dat ik mijn ketting niet kan opspannen zoals het hoort, omdat het verschil tussen strakste en slapste te groot is geworden, en opspannen op het slapste punt = te strak daarbuiten en lagers en wat nog verklooien, inclusief de ketting..

Een gesleten ketting slijt het kettingblad.

Cirkel rond.
Cirkel van slijtage.

Ik poog uit die cirkel te raken, door slijtage te minimaliseren en nieuw bij nieuw te gebruiken zonder weg te gooien wat nog een tijd/afstand mee kan gaan.

Minder werk, minder kosten en rijden met minste miserie.

Mijn slijtagemeter en hoofd meten efficientie en zekerheid
Een fiets interesseert me enkel als gebruiksmiddel.
Ik heb andere interesses, waartoe de fiets gewoon een middel is.

Dan kan ik mij meer bezighouden met wat me wèl interesseert.
Nogal wiedes.
"Prestatie", op vlak van fiets, telt enkel voor diegenen die er een inkomen en/of ego uit puren. Geen kritiek, van mij mag iedereen vrij zijn daarin te kiezen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 dec 2017 13:37

Jans schreef: 19 dec 2017 10:54
scottwilko schreef: 17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.
Het antwoord blijkt nochtans uit zevenzeventig posts.
Bij deze heb ik er, na aandringen, een achtenzeventigste aan toegevoegd.
Nu antwoord nog -willen- weten en klaar is kees.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 dec 2017 13:43

Arno357 schreef: 18 dec 2017 20:18 Beste Nova , de crankarmen komen niet dichterbij de grond bij een groter voorblad , het blad komt dichterbij de grond .
Tegen dat een voorblad de grond kan raken zitten crankarm en pedaal er al in.
Het eerste aanziet u als een probleem, het tweede klaarblijkelijk niet.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5178
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 dec 2017 14:15

Nova schreef: 19 dec 2017 13:37
Jans schreef: 19 dec 2017 10:54
scottwilko schreef: 17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.
Het antwoord blijkt nochtans uit zevenzeventig posts.
Bij deze heb ik er, na aandringen, een achtenzeventigste aan toegevoegd.
Nu antwoord nog -willen- weten en klaar is kees.
Het antwoord is nog nergens vermeld.
Persoonlijk heb ik mijn voor tandwiel (heel eenvoudig 50 tands 10 speed exemplaar) na meer dan 30.000 km vervangen door een ovaal exemplaar. En als ik mijn oude tandwiel bekijk of opmeet met een schuifmaat, dan is die op 1/10 mm nauwkeurig nog rond.

Zover mijn kennis van jouw fiets gaat, dan is die nog geen jaar oud. Ik zou het heel bijzonder knap vinden, als daar dus meer dan 30.000 km mee gefietst is. En dat het tandwiel na die kilometers al dusdanig ovaal is geworden dat je dat merkt in de kettingspanning.

Gesloten