Ketting slijtage asymmetrie
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Voorblad af en toe roteren heeft altijd zin, ook als je een 47 hebt.
Dat gebeurt vanzelf (random) als je je wiel demonteert en weer opnieuw monteert, bv in het geval van een lekke band, of wanneer je een nieuwe ketting monteert.en ketting verleggen
Een enorm groot voorblad heeft bv nadelige gevolgen voor de bodemspeling als je je fiets eens een hoge stoeprand op moet duwen, of over een boomstam. Ik ben nu onderweg met een 38t voorblad en moet soms al oppassen. Een 53 op een mountainbike of reisfiets is niet handig. Dat je frame ruimte heeft voor een 48 vind ik al heel netjes.Een ander iets is waarom frames niet zodanig worden ontworpen dat er voor het hele gamma kettingbladen ruimte is.
Neem nou mijn fiets, plaats de verbreding voor de 62 mm banden 2 cm of zo naar achter en opgelost.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Is 52 "enorm groot"?
Me dunkt, niet.
De crankarmen komen veel dichter bij de grond.
Ook geen probleem.
En dan nog in een fixie situatie, je kunt ze niet horizontaal houden in zulke gevallen.
Niet dat ik veel over boomstammen (haha?) en stoepranden rij / over duw.
In geval, hef ik de fiets gewoon op.
Soms gebruik ik bij bruggen zelfs de trap om erop te raken, om geen halve km rond te moeten rijden. Fiets bij zitbuis onderaan en stuur, en hophop.
Om nog eens te benadrukken: de fiets is een fixie, met een groot kettingblad kun je je altijd inspannen (op en neer), met een kleiner niet, als een kolibrie moeten fladderen zonder vooruit te komen, is gewoon saai.
Me dunkt, niet.
Ook geen probleem.
En dan nog in een fixie situatie, je kunt ze niet horizontaal houden in zulke gevallen.
Soms gebruik ik bij bruggen zelfs de trap om erop te raken, om geen halve km rond te moeten rijden. Fiets bij zitbuis onderaan en stuur, en hophop.
Om nog eens te benadrukken: de fiets is een fixie, met een groot kettingblad kun je je altijd inspannen (op en neer), met een kleiner niet, als een kolibrie moeten fladderen zonder vooruit te komen, is gewoon saai.
Wacht, je wilt dat fietsframes voor alle mogelijke situaties ontworpen worden, maar serveert vervolgens scepticus’ argument af omdat het op jóuw specifieke situatie niet van toepassing is? Daar is een term voor. Meer dan één wel, zelfs, dunkt me.
Vorsprung durch Pedantik
Beste Nova , de crankarmen komen niet dichterbij de grond bij een groter voorblad , het blad komt dichterbij de grond .Nova schreef: ↑18 dec 2017 20:01 Is 52 "enorm groot"?
Me dunkt, niet.
Ook geen probleem.
Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.scottwilko schreef: ↑17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Fietsontwerpers moeten soms aannames doen en 1 daarvan is dat mensen die een transportfiets gaan berijden , geen behoeft hebben aan hele grote voorkettingbladen.
Jammer als je net de uitzondering bent, maar op zich zijn sommige ontwerpkeuzes heel begrijpelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
"Prestatie"?scottwilko schreef: ↑17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Wat voor mij telt is van A naar B raken.
Een gesleten kettingblad maakt dat ik mijn ketting niet kan opspannen zoals het hoort, omdat het verschil tussen strakste en slapste te groot is geworden, en opspannen op het slapste punt = te strak daarbuiten en lagers en wat nog verklooien, inclusief de ketting..
Een gesleten ketting slijt het kettingblad.
Cirkel rond.
Cirkel van slijtage.
Ik poog uit die cirkel te raken, door slijtage te minimaliseren en nieuw bij nieuw te gebruiken zonder weg te gooien wat nog een tijd/afstand mee kan gaan.
Minder werk, minder kosten en rijden met minste miserie.
Mijn slijtagemeter en hoofd meten efficientie en zekerheid
Een fiets interesseert me enkel als gebruiksmiddel.
Ik heb andere interesses, waartoe de fiets gewoon een middel is.
Dan kan ik mij meer bezighouden met wat me wèl interesseert.
Nogal wiedes.
"Prestatie", op vlak van fiets, telt enkel voor diegenen die er een inkomen en/of ego uit puren. Geen kritiek, van mij mag iedereen vrij zijn daarin te kiezen.
Het antwoord blijkt nochtans uit zevenzeventig posts.Jans schreef: ↑19 dec 2017 10:54Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.scottwilko schreef: ↑17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Bij deze heb ik er, na aandringen, een achtenzeventigste aan toegevoegd.
Nu antwoord nog -willen- weten en klaar is kees.
Tegen dat een voorblad de grond kan raken zitten crankarm en pedaal er al in.
Het eerste aanziet u als een probleem, het tweede klaarblijkelijk niet.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Het antwoord is nog nergens vermeld.Nova schreef: ↑19 dec 2017 13:37Het antwoord blijkt nochtans uit zevenzeventig posts.Jans schreef: ↑19 dec 2017 10:54Dit is een vaker terugkomend verschijnsel. Als je mensen vraagt naar werkelijke waarden, anders dan onmeetbare gevoelens, dan komt er geen reactie. Soms een opmerking dat ze geen behoefte hebben om alles te delen.scottwilko schreef: ↑17 dec 2017 11:53 Maar na hoeveel km is de ketting nu werkelijk te ver versleten volgens de slijtagemeter? En hoe zit dat met de tandwielen? Want uiteraard blijven die niet nieuw, maar na hoeveel km is de slijtage werkelijk probleemgevend? En dan bedoel ik dus niet in je hoofd, maar merkbaar in de prestatie
Bij deze heb ik er, na aandringen, een achtenzeventigste aan toegevoegd.
Nu antwoord nog -willen- weten en klaar is kees.
Persoonlijk heb ik mijn voor tandwiel (heel eenvoudig 50 tands 10 speed exemplaar) na meer dan 30.000 km vervangen door een ovaal exemplaar. En als ik mijn oude tandwiel bekijk of opmeet met een schuifmaat, dan is die op 1/10 mm nauwkeurig nog rond.
Zover mijn kennis van jouw fiets gaat, dan is die nog geen jaar oud. Ik zou het heel bijzonder knap vinden, als daar dus meer dan 30.000 km mee gefietst is. En dat het tandwiel na die kilometers al dusdanig ovaal is geworden dat je dat merkt in de kettingspanning.