Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel sneller fietsen door extra afvallen?

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 13 sep 2017 09:12

Maar hoeveel sneller gaan je nu fietsen in D1 ... D3?
Uiteindelijk is het theoretisch antwoordt niet veel. Maar wanneer je bijvoorbeeld aan wedstrijdjes mee gaat doen dan gaat dat vaak gepaard met snel moeten optrekken na bochten. Vanuit ervaring 96kg->81kg kan ik zeggen dat dat enorm scheelt. Zeg maar het verschil tussen eraf gereden worden en lekker met overtuiging mee gaan in het peloton.
Dus afvallen is leuk, je zit lekkerder in je vel en op je fiets, je kan veel sneller de berg op, je acceleratie is sneller. Je idee van 75kg is erg goed. Verwacht in NL geen schrikbarend hoger gemiddelde maar ga eens de Ardennen in oid. Daar ervaar je heel veel plezier van je gereduceerde gewicht.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 sep 2017 11:21

Met dat afvallen kon je beter komen... Hoe ben je afgevallen? --> oa. door meer en goed te trainen.
Grote kans dat je met 81kg niet alleen lichter bent dan met 96kg, maar simpelweg ook een heel stuk beter getrained was.
Uiteraard moet je gewicht op gang trekken, en dan is meer gewicht minder voordelig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 sep 2017 11:32

Reclame maken voor een boek?
Douglas schreef: 12 sep 2017 06:14 Kijk eens op deze site https://hetgeheimvanwielrennen.nl

Moet je helaas teleurstellen. Zal je in het vlakke NL weinig opleveren. In de bergen dan weer wel.
Maar veel trainen helpt natuurlijk wel om je snelheid te verhogen.

Rob van den Oever
Forum-lid

Rob van den Oever 13 sep 2017 15:47

Beste mensen,

1000 x dank voor jullie reacties, hier kan ik mee vooruit. Super dat er zoveel op gereageerd word, en ook de discussie onderling.
Ik ga verder met afvallen en hou jullie op de hoogte :)

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 13 sep 2017 18:49

Kiekeboe schreef: 13 sep 2017 11:32 Reclame maken voor een boek?
Douglas schreef: 12 sep 2017 06:14 Kijk eens op deze site https://hetgeheimvanwielrennen.nl

Moet je helaas teleurstellen. Zal je in het vlakke NL weinig opleveren. In de bergen dan weer wel.
Maar veel trainen helpt natuurlijk wel om je snelheid te verhogen.
Levert mij niets op. Maar je kunt ook veel van deze info (speciaal voor Kiekeboe gratis!!!!) vinden op de site van fiets.nl. Even 'het geheim van wielrennen' intikken in de zoekfunctie.
Laatst gewijzigd door Douglas op 13 sep 2017 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
o'7o

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2017 18:59

Het geheim van wielrennen vond ik vooral een natuurkunde/fysicaboek en veel minder een boek over inspanningsfysiologie. Veel praktische tips vind je er ook niet in, stuk over trainen met vermogenszones is nog geen 2 pagina's lang.

Ik vond het een tegenvaller.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 13 sep 2017 19:05

Op de site van hetgeheimvanwielrennen staat ook ern calculator die antwoord geeft op de vraag van TS. Hoef je het boek niet eens te kopen.
o'7o

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 13 sep 2017 22:33

MarkVeenstra schreef: 13 sep 2017 11:21 Met dat afvallen kon je beter komen... Hoe ben je afgevallen? --> oa. door meer en goed te trainen.
Grote kans dat je met 81kg niet alleen lichter bent dan met 96kg, maar simpelweg ook een heel stuk beter getrained was.
Uiteraard moet je gewicht op gang trekken, en dan is meer gewicht minder voordelig.
In het begin was er alleen maar gewichtsvermindering, nl toen in Januari gestart en in April was het zover. In April toen wat trainingswedstrijdjes gereden met lagere gewicht. Kon toen al merken dat het heel wat beter ging dan het seizoen ervoor waar ik ook redelijk wat trainde. Later in het seizoen nog meer afgevallen om de Marmotte te fietsen, rond de 78,5kg toen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie