Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel sneller fietsen door extra afvallen?

Rob van den Oever
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2012 06:27

Rob van den Oever 12 sep 2017 06:10

Hoi Forum-leden,
Ik val al enkele jaren af. Ben in 2 jaar tijd mooi gestaag 23 kg lichter geworden, vooral door eten aan te passen/minderen. Ik ben redelijk tevreden zoals het er nu voor staat, maar iets lichter zou nog wel mogen.
Nu vroeg ik me af, wat zou het schelen in gemiddelde snelheid of aan sneller afleggen van een bepaalde tocht?
Als ik nu bijvoorbeeld een ronde maak op de racefiets van 75-125 km in mijn eentje, dan rijd ik gemiddeld 29,5 - 30,5 km/h.
Mijn gewicht is nu 84 kg.
Stel dat ik naar 75 kg zou gaan, hoeveel sneller kan ik dan bijvoorbeeld 100 km fietsen, als mijn vermogen gelijk blijft.

Durft iemand daar wat zinnigs over te zeggen?? Ben erg benieuwd, misschien krijg ik er nog extra motivatie van :) :)
Laatst gewijzigd door Rob van den Oever op 12 sep 2017 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 sep 2017 06:14

Kijk eens op deze site https://hetgeheimvanwielrennen.nl

Moet je helaas teleurstellen. Zal je in het vlakke NL weinig opleveren. In de bergen dan weer wel.
Maar veel trainen helpt natuurlijk wel om je snelheid te verhogen.
o'7o

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 sep 2017 06:52

Ik schat één km/h puur vanwege het gewicht verlies.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 12 sep 2017 10:23

Veel fietsen en je gemiddelde gaat vanzelf omhoog.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2017 10:48

Voor wielrenners geldt de formule: Vermogen = Watt per kg lichaamsgewicht

Kijk even naar de volgende uitwerking:
http://www.markcopijn.nl/index.php?page ... .php&scr=0

je rijdt 30 km/h en je weegt 84kg. Dan moet je 159 Watt kunnen leveren.
je rijdt 30 km/h en je weegt 75kg. Dan hoef je maar 158 Watt te kunnen leveren.
Dat scheelt dus niet zoveel.

Nu laten we je een helling van 10 graden op rijden met een gewicht van 84kg.
Dan moet je 1.415 Watt leveren om boven te komen

Met een gewicht van 75kg wordt het te leveren vermogen 1.277 Watt. Dat scheelt nogal.
Als je flink bent afgevallen, moet je dus nodig een keer naar de bergen. Op het vlakke scheelt het niet zoveel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2017 11:37

Deze formule neemt enkel de invloed op de rolweerstand mee en die is inderdaad maar beperkt. Als je 9 kg afvalt zal je echter ook wel een stukje smaller worden en daardoor minder lucht weerstand hebben, dat effect zal groter zijn dan de vermindering in rolweerstand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 12 sep 2017 12:02

Als je de link van Nee_Nee volgt dan moet je met 84kg (met de default instellingen) 306W trappen om met 12km/u een helling van 10% (5,7 graden) te nemen. dat is 3,6W/kg, zeg maar geoefende fietser (categorie 3 volgens deze FTP tabel

Val je 9kg af en hou je dezelfde 3.6W/kg aan dan kun je met 13km/u omhoogrijden. Lijkt niet veel, maar is toch bijna 10% sneller...

Ik betwijfel of je zoveel smaller zult worden van 9kg afvallen; die 9kg zitten waarschijnlijk grotendeels voor op je buik :) Wordt misschien wel makkelijker om iets dieper te gaan zitten en dat scheelt wel weer in de luchtweerstand.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 sep 2017 12:07

Als je sneller wilt fietsen moet je A) meer fietsen (de basis uitbouwen) en B) dieper gaan zitten. Wat Fryskbloed zegt.. snelheid haal je uit een lagere luchtweerstand niet uit minder gewicht.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 sep 2017 12:12

FryskBloed schreef: 12 sep 2017 12:02 Als je de link van Nee_Nee volgt dan moet je met 84kg (met de default instellingen) 306W trappen om met 12km/u een helling van 10% (5,7 graden) te nemen. dat is 3,6W/kg, zeg maar geoefende fietser (categorie 3 volgens deze FTP tabel

Val je 9kg af en hou je dezelfde 3.6W/kg aan dan kun je met 13km/u omhoogrijden. Lijkt niet veel, maar is toch bijna 10% sneller...

Ik betwijfel of je zoveel smaller zult worden van 9kg afvallen; die 9kg zitten waarschijnlijk grotendeels voor op je buik :) Wordt misschien wel makkelijker om iets dieper te gaan zitten en dat scheelt wel weer in de luchtweerstand.
Foutje? Moet dezelfde 306W zijn toch?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2017 12:48

amclassic-fan schreef: 12 sep 2017 11:37 Deze formule neemt enkel de invloed op de rolweerstand mee en die is inderdaad maar beperkt. Als je 9 kg afvalt zal je echter ook wel een stukje smaller worden en daardoor minder lucht weerstand hebben, dat effect zal groter zijn dan de vermindering in rolweerstand.
Dat wordt dan wel een stevige reken-exercitie. Bij luchtweerstand gaat het vooral om frontaal oppervlak. Zeg maar je 'silhouet' als je recht van voren kijkt. Je krijgt misschien een smal bekkie als je afvalt, maar je schouderbreedte zal niet veel meer dan een cm afnemen.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 12 sep 2017 13:10

Voor hogere gemiddeldes kies routes waarbij de wind voornamelijk van opzij komt. Wind tegen kost je meer energie dan wind mee oplevert. Nog leuker op een dag met draaiende wind je route zo kiezen dat de wind met je mee draait. Je kunt ook wat kortere trainingen gaan doen waarbij je met groot verzet zo hard mogelijk probeert te rijden. Je bent eerder moe maar je belast je spieren zwaarder. Krijg je sterke benen van en dat betaalt zich later op de langere ritten uit. Je wordt er niet persé lichter van dus voor in de bergen zal het wel niet zo'n goede training zijn in vergelijking met een meer op souplesse gerichte training met een hogere cadans.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 12 sep 2017 13:31

En zoek zoveel mogelijk snel asfalt op, scheelt een stuk ten opzichte van het fietspad.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Plaats reactie