Ahum mannen........ allereerst bedankt voor de adviezen. Nu kom ikzelf niet uit een ei dus ik weet er zelf ook wel wat van maar samen weten we meer. Als ik een tijdje weinig tot niets heb gedaan en dat is de afgelopen 3 jaar wel erg extreem geweest, dan ga ik vrijwel altijd toch in het begin veel TE hard van stapel. Ik wil daarom dan ook eens een keer wat gerichter trainen met die hartslagmeter waar ik eigenlijk zelden of nooit echt wat mee deed, alleen aflezen..........
Mijn maximale hartslag is ongeveer 170, dat is 8 meer dan de geleerden zeggen, het zou bij mij 162 moeten zijn.
Zo rond de 130/135 wat bij mij 80% is ga ik langzamerhand verzuren, bij 140 is dat sowieso het geval. Allerlei testen gaan doen is aan mij niet zo besteed. Met deze wetenschap/kennis ga ik verder bouwen. Denk dan ook dat ik wat meer moet gaan intervallen maar ben daar op dit moment nog niet sterk genoeg voor. Ik fiets nu nog regelmatig in het duingebied tussen Wassenaar en Zandvoort en daar zitten korte maar pittige klimmetjes in die bij mij op dit moment flink pijn doen. Dat word dan de dag van ca.30 - 35 km. Daar zal ik dan ook mijn intervaltraining moeten doen, aanzetten op die klimmetjes. Dan heb ik nog een D1 trainingsdag waar ik kilometers moet maken. Laat dat de dag zijn van ca. 65 - 70 km. Dan heb ik nog 1 dag over voor ca. 50 km... Wat zal ik daar eens mee doen. Gewoon lekker fietsen rond mijn omslagpunt van 130/135 denk ik zo en geen duingebied. Zo vlak mogelijk. Dat is hier in Noord-Holland waar ik nu nog woon niet zo'n probleem.
Blijf vooral reacties geven, word zeer gewaardeerd!
Trainen met hartslagmeter (58 jaar)
Voor intervallen ben je altijd sterk genoeg, zolang je maar op je harslag let in plaats van op je snelheid. Je geeft aan dat je gaat verzuren bij 140, dus een aardige intervaltraining is 5 minuten op 135, 5 minuten D1 (100 ofzo?) en dan weer 5 minuten op 135 en dat dan een keer of vijf.luvene schreef: ↑20 jul 2017 09:35
Mijn maximale hartslag is ongeveer 170, dat is 8 meer dan de geleerden zeggen, het zou bij mij 162 moeten zijn.
Zo rond de 130/135 wat bij mij 80% is ga ik langzamerhand verzuren, bij 140 is dat sowieso het geval. Allerlei testen gaan doen is aan mij niet zo besteed. Met deze wetenschap/kennis ga ik verder bouwen. Denk dan ook dat ik wat meer moet gaan intervallen maar ben daar op dit moment nog niet sterk genoeg voor. Ik fiets nu nog regelmatig in het duingebied tussen Wassenaar en Zandvoort en daar zitten korte maar pittige klimmetjes in die bij mij op dit moment flink pijn doen.
De route door de duinen is heel leuk (ik zou willen dat ik er dichter bij in de buurt woonde, maar dat zeggen jullie waarschijnlijk over de heuvelrug); maar niet echt geschikt voor intervallen, omdat de route het schema bepaalt, en niet jij zelf. Deze zou ik dus bewaren voor een tourritje in het weekend.
Intervalletjes zou ik ergens in de polder doen waar je een verkeersluw rondje van 4-10 km hebt. Je gaat dan dus niet fietsen om een mooie ronde te rijden, maar je gaat een uurtje gericht trainen op je hartslag.
Het gaat niet zozeer om simpelweg genieten, maar gericht gaan trainen heeft pas zin bij een redelijke basisconditie. Als ik TS goed begrijp is die basisconditie er nu nog helemaal niet, is hij sinds 1 week begonnen met fietsen en komt zijn gemiddelde op het vlakke op 23/24 per uur.bve schreef: ↑19 jul 2017 22:17Misschien nog eens lezen. De ts vraagt om trainingsadvies. De tendens is om dan te roepen dat men maar moet genieten. Dat vraagt de ts niet. Niet dat ik hier specifiek iemand van beschuldig. Ik ben 44. Hoe oud ben jij?Jans schreef: ↑19 jul 2017 19:07 +1 erikkie39
@bve Geen idee wat je met je advies wilt. Ik mag toch hopen dat de meesten hier voor hun plezier fietsen. Ieder op zijn eigen manier.
Laat luvene om te beginnen lekker zijn rondjes maken, en zo verkeerd is het toch niet als hij zo'n 150km per week gaat maken? Door gewoon lekker te fietsen komt de snelheid ook best een eindje omhoog. Daarna is het nog vroeg genoeg om gerichter te gaan trainen, als hij dat nog zou willen.
Ik ben toch wel stiekem benieuwd naar de leeftijd van @bve.
Zelf heb ik afgelopen jaar toegewerkt naar Alpe d'Huzes (vanuit een vrij slechte basisconditie), en ben begonnen met lange, rustige ritten in de winter (oftewel: gewoon rustig genieten zonder op snelheid te letten). Pas toen dat vanzelf steeds een beetje sneller ging, met een steeds lagere hartslag, ging ik wat gerichter trainen.
Ik zou dus eerst eens rustig gaan bouwen aan die basisconditie, gewoon regelmatig een rondje fietsen, no stress. Hartslagmeter kan je hierbij wel helpen, want ik merk aan mezelf als ik zonder hartslagmeter fiets ik gewoon op standje 'zo hard mogelijk' ga. Met een hartslagmeter is discipline houden voor mij veel makkelijker. Pas als die ritten wat beter beginnen te lopen, zou ik gaan trainen met de genoemde intervallen, om jezelf nog gerichter te verbeteren.
Ik kom zelf trouwens ook regelmatig in het duingebied (vanuit Leiden zowel naar Wassenaar/Den Haag als richting Zandvoort). Heerlijk voor intervallen inderdaad, maar ook hier kun je gewoon rustig peddelen zolang je jezelf maar kunt bedwingen
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Ik heb altijd gedacht aan intervallen dat je een bepaalde periode, dus bijvoorbeeld 1 -5 minuten zo hard mogelijk moet gaan en dat je daarna je hartslag weer moest laten zakken tot in mijn geval iets van 120 en dat je dan weer moest gaan.....zo deed ik het vroegâh altijd met hardlopen....
Vandaag voor het eerst echt lekker gefietst. Is ook pas de 4e keer. Op de heenweg schuin wat wind tegen en mijn hartslag niet hoger dan 130 laten komen. Op de terugweg door de duinen wat sneller gefietst en op heuveltjes aangezet. Het ging echt lekker. OK, de snelheid is er nog niet maar ik kwam nu niet voor dood aan thuis.
Ik vind dat je wel een groot verschil hebt tussen je maximale hartslag (170) en je omslagpunt (135) . Is 135 echt de hartslag waarbij je zwaar gaat ademen. Kan komen door je slechte basisconditie natuurlijk. Omslagpunt verschuift dichterbij je maximale hartslag bij betere getraindheid, maar dan nog.
Langere training zou ik inderdaad voor D1 gebruiken en de kortere voor wat aanzetten in duinen. De training van 50 km zou ik in de basis ook gebruiken voor D1, maar met wat D2 blokken van 5 minuten voor de variatie.
Langere training zou ik inderdaad voor D1 gebruiken en de kortere voor wat aanzetten in duinen. De training van 50 km zou ik in de basis ook gebruiken voor D1, maar met wat D2 blokken van 5 minuten voor de variatie.