Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met hartslagmeter (58 jaar)

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 19 jul 2017 12:02

Hoi allemaal,

Ik ben weer zo enthousiast als nooit tevoren na de aanschaf van mijn Stevens Ventoux Carbon fiets :D

Nu heb ik de afgelopen drie jaar eigenlijk niets meer aan sport gedaan. Daarvoor was ik altijd wel bezig met wielrennen of hardlopen of andere sportieve bezigheden. Wel op een bescheiden niveau maar heb altijd aan duursporten gedaan en merk dat wanneer ik weer ga beginnen het redelijk snel weer oppak. Ben ook wel redelijk fanatiek maar echt koersen met een groepje, dat heb ik niet meer zo..... Komt misschien wel weer maar op dit moment ben ik meer dood dan levend als ik weer thuis ben na het fietsen :oops:

Ik ben sinds vorige week donderdag begonnen en wil 3x per week gaan fietsen met in totaal iets van 150 km bij elkaar. Ik heb/had het plan om dit onder te verdelen in 1x ca.35, 1x ca.50 en 1x ca.65 km. Hoe kan ik dit het beste aanpakken in relatie tot mijn hartslag. Ik denk dat zoals ik het nu doe dit niet zo doeltreffend is omdat alle drie de trainingen min of meer hetzelfde zijn, alleen de afstand is dan wat anders.

Ik ben géén topwielrenner, verre van! Echter een gemiddelde van 27 km op het vlakke moet toch wel haalbaar zijn! En ik train ook omdat ik verzot ben op de heuvels in Zuid-Limburg en De Voerstreek.

Met andere woorden, hoe kan ik die ca. 150 km per week het beste aanpakken in ogenschouw nemende dat ik deze afstand wil doen met 3x. Op dit moment zit ik op een gemiddelde van 23/24 km, ja, dat is ook logisch gezien mijn huidige conditie. Een hartslagmeter kan me natuurlijk hierbij helpen.

Ben benieuwd naar tips en adviezen. Alvast bedankt en groet,
Johan

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 19 jul 2017 12:46

Disclaimer: Ik ben geen geleerde op het gebied van trainingsleer, anderen zullen een veel mooier schema voor je kunnen bedenken, en misschien past een ander schema veel beter bij je wensen en/of capaciteiten.

dag 1: 50 km intervallen, 10km warmrijden, 30km intervallen (rondom omslagpunt), 10km uitrijden.
dag 2: 35km herstelrondje op D1
dag 3 en 4: lekker herstellen
dag 5: 65km rondje lekker fietsen over de heuveltjes zonder naar je hartslag te kijken.
dag 6 en 7: Herstellen (of nog een extra herstelrondje).

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 jul 2017 12:51

Zolang je geen reëel doel hebt, gewoon lekker fietsen.
Met 3 keer in de week zul je redelijk snel de progressie maken om niet half dood thuis te komen na een rit. Alle ritten gelijk fietsen is ook niet heel nadelig voor een enkele keer fietsen in de heuvels.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 jul 2017 13:05

Punt 1 vergeet die snelheid.
Ga lekker kilometers maken met een tempo waarbij je een gesprek kan voeren en tussendoor paar tempo versnellingen .
Ga uitvinden waarbij je verzuurt qua hartslag en noteer dit.
Blijf in je ritjes daar onder met 1x per week net boven je verzuring 1 miuut rijden een keer of 3.
Hou in de gaten dat je hartslag ongeveer 12-15 seconden achter loopt dan je daadwerkelijk inspanning op het moment dat je gaat aanzetten.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 19 jul 2017 14:33

Als je serieus wilt trainen en met een hartslagmeter serieus wilt rijden, dan is een inspanningstest wel heel erg nuttig. Dan weet je daarna nl de voor jou specifieke hartslagzones. Vervolgens kun je dan gaan trainen mbv die zone-indeling.
Ook wel handig is te weten waarvoor je traint. Dus een trainingsdoel kiezen. Dat kan een lange, of verre of mooie of zware tocht of wedstrijd zijn.

Heb je daar allemaal geen zin, dan heeft een hartslagmeter vooral nut als registratiegereedschap. Achteraf uitlezen wat je zo ongeveer gedaan hebt.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 19 jul 2017 15:24

nijkie schreef: 19 jul 2017 13:05 Punt 1 vergeet die snelheid.
Ga lekker kilometers maken met een tempo waarbij je een gesprek kan voeren en tussendoor paar tempo versnellingen .
Ga uitvinden waarbij je verzuurt qua hartslag en noteer dit.
Blijf in je ritjes daar onder met 1x per week net boven je verzuring 1 miuut rijden een keer of 3.
Hou in de gaten dat je hartslag ongeveer 12-15 seconden achter loopt dan je daadwerkelijk inspanning op het moment dat je gaat aanzetten.
Maak daar maar 30 seconden van.

bve
Forum-lid

bve 19 jul 2017 15:27

Vooral niet luisteren naar de raadgevers die je willen laten genieten. Die rustig fietsen aanraden zonder op de snelheid te letten of enige vorm van gericht trainen verafschuwen.
Vermeulen geeft een goede indeling van je trainingen. Ik had dit eerst eens een maand of 2 gedaan. Dan heb je zoveel progressie gemaakt dat een inspanningstest en gerichtere schema's gaan lonen.

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 19 jul 2017 18:56

bve schreef: 19 jul 2017 15:27 Vooral niet luisteren naar de raadgevers die je willen laten genieten.
Precies! Vooral niet genieten, en ook zeker niet doen wat je leuk vindt! Het is toch verdorie geen hobby wat je voor je plezier doet?! ;)
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2017 19:07

+1 erikkie39
@bve Geen idee wat je met je advies wilt. Ik mag toch hopen dat de meesten hier voor hun plezier fietsen. Ieder op zijn eigen manier.
Laat luvene om te beginnen lekker zijn rondjes maken, en zo verkeerd is het toch niet als hij zo'n 150km per week gaat maken? Door gewoon lekker te fietsen komt de snelheid ook best een eindje omhoog. Daarna is het nog vroeg genoeg om gerichter te gaan trainen, als hij dat nog zou willen.
Ik ben toch wel stiekem benieuwd naar de leeftijd van @bve.

herwerdenrijder
Forum-lid

herwerdenrijder 19 jul 2017 20:01

Edit: niet goed gelezen

bve
Forum-lid

bve 19 jul 2017 22:17

Jans schreef: 19 jul 2017 19:07 +1 erikkie39
@bve Geen idee wat je met je advies wilt. Ik mag toch hopen dat de meesten hier voor hun plezier fietsen. Ieder op zijn eigen manier.
Laat luvene om te beginnen lekker zijn rondjes maken, en zo verkeerd is het toch niet als hij zo'n 150km per week gaat maken? Door gewoon lekker te fietsen komt de snelheid ook best een eindje omhoog. Daarna is het nog vroeg genoeg om gerichter te gaan trainen, als hij dat nog zou willen.
Ik ben toch wel stiekem benieuwd naar de leeftijd van @bve.
Misschien nog eens lezen. De ts vraagt om trainingsadvies. De tendens is om dan te roepen dat men maar moet genieten. Dat vraagt de ts niet. Niet dat ik hier specifiek iemand van beschuldig. Ik ben 44. Hoe oud ben jij?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2017 22:25

@bve, nog maar 62 ;) .

Plaats reactie