Dat laatste is zeer herkenbaar voor mij,mss dat iemand daar meer over kan vertellen.
Had ik gisteren ook bij hotel weg en na 300m direkt 13% 1000m omhoog daarna vlakt het iets af.
Hf 145 en 350watt trappen en snelle ademhaling,na 3 uurtjes rijden kan ik met Hf 155 een gesprek voeren.
Lagere hartslag, zelfde vermogen
Klopt mijn redenatie dan ?
Zelf heb ik ook wel eens verwonderd gekeken naar mijn Garmin 520. Bij een rit waarbij ik na een nachtdienst om 8 uur mijn bed instap en om 11.30 weer uit bed ben. Slechts 3 uur geslapen bij 24 graden celcius en dan 's middags op de fiets stappen.
Gem. hartslag waarschijnlijk als gevolg van "uitdroging" veel te hoog ( ca. 155 BPM ) gedurende de rit van 2 uurtjes - niet vooruit te branden en geen snelheid vast kunnen houden. Blij dat m'n zoon bij me was om de laatste 20 km op kop te rijden.
Thuis gekomen - en ondanks 1 ltr water gedronken op de fiets bijna 2 kg lichter dan de dag ervoor. Goed de vocht huishouding op orde gebracht en 2 dagen later met een ruim lagere hartslag ( ca. 128 BPM ) op een vergelijkbare rit gereden.
Dus vermoeid en daaraan gekoppeld een lage HR klopt niet altijd ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Vermoeidheid uit zich bij mij heel duidelijk in een te lage hartslag, en een hartslag die slechts met moeite omhoog wil.
Een te hoge hartslag duid ik zelf als "niet 100% fit" zijn.
Dit is uiteraard voor mij persoonlijk en het kan heel goed zijn dat het voor anderen anders werkt. Bij mijn vrouw uit vermoeid zijn zich juist in een enorm hoge hartslag (wel bij lopen trouwens, maar goed).
Een te hoge hartslag duid ik zelf als "niet 100% fit" zijn.
Dit is uiteraard voor mij persoonlijk en het kan heel goed zijn dat het voor anderen anders werkt. Bij mijn vrouw uit vermoeid zijn zich juist in een enorm hoge hartslag (wel bij lopen trouwens, maar goed).
Kan, maar uitdroging, dehydratie, te weinig gedronken hebben, is een heel ander effect dan een veranderd plasmavolume.rene schreef: ↑08 jun 2017 13:21 Klopt mijn redenatie dan ?
Zelf heb ik ook wel eens verwonderd gekeken naar mijn Garmin 520. Bij een rit waarbij ik na een nachtdienst om 8 uur mijn bed instap en om 11.30 weer uit bed ben. Slechts 3 uur geslapen bij 24 graden celcius en dan 's middags op de fiets stappen.
Gem. hartslag waarschijnlijk als gevolg van "uitdroging" veel te hoog ( ca. 155 BPM ) gedurende de rit van 2 uurtjes - niet vooruit te branden en geen snelheid vast kunnen houden. Blij dat m'n zoon bij me was om de laatste 20 km op kop te rijden.
Thuis gekomen - en ondanks 1 ltr water gedronken op de fiets bijna 2 kg lichter dan de dag ervoor. Goed de vocht huishouding op orde gebracht en 2 dagen later met een ruim lagere hartslag ( ca. 128 BPM ) op een vergelijkbare rit gereden.
Dus vermoeid en daaraan gekoppeld een lage HR klopt niet altijd ?
Het plasmavolume is de hoeveelheid vocht in je bloedbaan, en is maar een beperkt gedeelte van je lichaamswater. Je lichaamswater zit in al je cellen (2/3 van totaal(, buiten de cellen (1/3 van totaal), en een gedeelte van het buiten je cellen zit in je bloedbaan (ongeveer 8% van totaal, noemen we ook wel plasmavolume). Alleen die 8% wordt rondgepompt. Het plasmavolume kan je niet zomaar vergroten, bijvoorbeeld met extra vocht, want het grootste deel gaat meteen de bloedbaan uit. Alleen door extra eiwitten of andere grote moleculen te geven of zelf te maken kan je het plasmavolume echt doen toenemen