Te hoog in hartslag vs gewichtsverlies
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
Ik ben van 150 kg naar 100 kg afgevallen (dat is voor mijn lengte een gezond gewicht). Afgevallen ben ik puur door minder te eten. Op dit moment fiets ik behoorlijk veel, maar dat helpt vooral om op gewicht te blijven, niet om af te vallen. Een hongergevoel is voor mij het minst goed te verduren als ik aan het fietsen ben, en een hongergevoel hoort er wel bij als je wilt afvallen. Dus gewoon door de week minder eten.
Hmm...
Als je harder fietst verbrand je ook meer vet dan dat je alleen langzaam, in de zogenaamde D1 zone, fietst...
Heel simpel, je draait dan echt niet alleen rond op alleen je glycogeen voorraad als je harder gaat. Alleen de verhouding tussen vet- en koolhydraatverbranding ligt anders.
Zie het als een Paasvuur..., dat brandt ook op z'n best op een combinatie van boomstronken (vetten) en kleine takken (suikers).
Zouden alleen de boomstronken branden, nou ja, die branden niet, die smeulen en als je alleen de takken verbrand ben je ook zo klaar. Maar ja, een smeulende boomstronk gaat lang mee, terwijl de boomstronk in het vuur met takken ook veel sneller verbrand.
Da's zeg maar een hele simpele versie van je verbranding op de fiets...
Op de een of andere manier blijft dat een hardnekkig misverstand hier op het forum dat middels D1 rijden je kilo's vet verliest... niet helemaal waar dus...
Kijk maar eens naar een ronderenner, die verliest zo'n 6kg lichaamsvet gedurende een grote ronde. Da's zeg maar niet door de hele dag in D1 te rijden...
Ja, ze proppen ook een hoop suiker onderweg in hun mik. Ik denk dat daar de gevolgen vorige week ook al breed uitgemeten op TV zijn gekomen tijdens een zekere Ronde van Italie... Op gegeven moment neem je suiker niet meer op en word je zelfs suiker intolerant.
Daarnaast het eten zelf..., als je sport kan je best wel minder eten, maar je lichaam dient toch te herstellen en je wilt vooral dat je spiermassa aanmaakt. Spiermassa verbrand ook nog steeds calorien in rust namelijk. Dus ik zou niet eens echt minder gaan eten, maar vooral ook anders gaan eten. Het belangrijkste is om suiker zoveel mogelijk te vermijden en meer eiwitten (verzadigd gevoel en beter herstel) tot je te nemen. Vooral ook veel groente te eten en als je koolhydraten eet, dan kleine porties per maaltijd.
Als je harder fietst verbrand je ook meer vet dan dat je alleen langzaam, in de zogenaamde D1 zone, fietst...
Heel simpel, je draait dan echt niet alleen rond op alleen je glycogeen voorraad als je harder gaat. Alleen de verhouding tussen vet- en koolhydraatverbranding ligt anders.
Zie het als een Paasvuur..., dat brandt ook op z'n best op een combinatie van boomstronken (vetten) en kleine takken (suikers).
Zouden alleen de boomstronken branden, nou ja, die branden niet, die smeulen en als je alleen de takken verbrand ben je ook zo klaar. Maar ja, een smeulende boomstronk gaat lang mee, terwijl de boomstronk in het vuur met takken ook veel sneller verbrand.
Da's zeg maar een hele simpele versie van je verbranding op de fiets...
Op de een of andere manier blijft dat een hardnekkig misverstand hier op het forum dat middels D1 rijden je kilo's vet verliest... niet helemaal waar dus...
Kijk maar eens naar een ronderenner, die verliest zo'n 6kg lichaamsvet gedurende een grote ronde. Da's zeg maar niet door de hele dag in D1 te rijden...
Ja, ze proppen ook een hoop suiker onderweg in hun mik. Ik denk dat daar de gevolgen vorige week ook al breed uitgemeten op TV zijn gekomen tijdens een zekere Ronde van Italie... Op gegeven moment neem je suiker niet meer op en word je zelfs suiker intolerant.
Daarnaast het eten zelf..., als je sport kan je best wel minder eten, maar je lichaam dient toch te herstellen en je wilt vooral dat je spiermassa aanmaakt. Spiermassa verbrand ook nog steeds calorien in rust namelijk. Dus ik zou niet eens echt minder gaan eten, maar vooral ook anders gaan eten. Het belangrijkste is om suiker zoveel mogelijk te vermijden en meer eiwitten (verzadigd gevoel en beter herstel) tot je te nemen. Vooral ook veel groente te eten en als je koolhydraten eet, dan kleine porties per maaltijd.
Je lichaam verbrandt veel gemakkelijker glycogeen dan vet. Door altijd met een hoge hartslag te trainen wen je je lichaam ook niet aan het verbranden van die vetten. Vergelijk het met dat kampvuur van hierboven. Als je wat takjes rond een boomstronk legt en die in de fik steekt, dan zijn die takken binnen de kortste keren verbrand en ligt die stronk en behalve dat die wat geblakerd is, is daar niks mee gebeurd. Wil je de stronk ook verbranden, dan moet je daar serieus wat moeite voor doen en zorgen dat heel wat extra zuurstof toegevoerd wordt. Dat geldt ook voor vetverbranding, dat kost een lichaam veel meer moeite dan glycogeen verbranding en dat betekent dat je er meer moeite voor moet doen. Daar komt de D1 training om de hoek kijken, daarmee leer je je lichaam vet te verbranden, wat zuurstof intensief is in vergelijking met glycogeen verbranding.
En de reden waarom die profs nu juist op een hoog hartslagniveau nog steeds gedeeltelijk bezig zijn met vetverbranding, is juist omdat ze jarenlang, uur na uur hun lichaam getraind hebben in D1 om dat vet te verbranden.
En wat een eiwittendieet betreft, dat zou ik met een korreltje zout nemen, de belangrijkste functie van eiwitten bij herstel is dat ze helpen de koolhydraten sneller om te zetten naar glycogeen in de spieren, waardoor die voorraad weer sneller aangevuld is. Als je wilt afvallen is het natuurlijk altijd slim om ook naar de inname kant te kijken, maar i.p.v. één of ander dieet zoals een eiwitten dieet te volgen, kan je beter gewoon volgens de schijf van vijf gaan eten en de porties binnen de perken houden.
En de reden waarom die profs nu juist op een hoog hartslagniveau nog steeds gedeeltelijk bezig zijn met vetverbranding, is juist omdat ze jarenlang, uur na uur hun lichaam getraind hebben in D1 om dat vet te verbranden.
En wat een eiwittendieet betreft, dat zou ik met een korreltje zout nemen, de belangrijkste functie van eiwitten bij herstel is dat ze helpen de koolhydraten sneller om te zetten naar glycogeen in de spieren, waardoor die voorraad weer sneller aangevuld is. Als je wilt afvallen is het natuurlijk altijd slim om ook naar de inname kant te kijken, maar i.p.v. één of ander dieet zoals een eiwitten dieet te volgen, kan je beter gewoon volgens de schijf van vijf gaan eten en de porties binnen de perken houden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Ik vraag mij af of je die energiebar en gelletje echt nodig hebt op zo'n ritje.fgrs schreef: ↑26 mei 2017 21:22
Deze morgen solo 87 km gereden 28,2 gemiddeld (niet dat ik tijdens het rijden let op gemiddelde).
HS 138 gemiddeld met 1 piek van 173 bpm.
1 energiebar en 1 gelletje voor de zekerheid, niet dat ik honger had (maar honger krijgen = te laat)
Als ik thuiskom heb ik geen honger en ik eet dan pas 's avonds, gewoon, zoals ik gewoon ben.
Tot de avond zou ik wel tussendoor een appel en/of een peer eten.
Ben ik dan verkeerd bezig met mijn lichaam?
https://www.strava.com/activities/1006256596
Ik heb afgelopen zondag een vergelijkbaar ritje gedaan (82,2 km, 30,2 gem.)
En hierbij alleen maar water gedronken.
Als ontbijt twee boterhammen en een crackertje.
Toen ik tussen de middag thuis kwam, met vrouwlief en de dochters een broodje gegeten en een gekookt ei.
Volgens mij is dit ruim voldoende !
Die geleltjes en bars zijn vaak veels te (ranzig) zoet en heb je ze vaak helemaal niet nodig.
Ik heb op de rit wel 1,25 liter water weg gedronken, Hierin zat totaal 1 tablet, omdat het wat warmer was.
Ik gebruik de High5 zero tabletten, zitten geen calorieën in. En is 1 van de weinige sportdranken die niet zo smerig zoet is (ik heb meestal de naturel)
https://www.duursport.nl/high-5/zero-ac ... 0-tabs-607
heb jij wel voldoende gedronken? Ik krijg meestal pijn in mijn hersens van het te weinig drinken...
Gisterenavond thuis gekomen van werk, avondeten gedaan en een rondje (54,1 km, 33,4 gem.) gedaan. Ook hier weer niks extra's gegeten.
0,75 L tijdens het fietsen gedronken en thuis 3 (grote) kommen thee gedaan.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Dropje73,
had die bar en 1 gelletje gewoon mee en dus genuttigd omdat ik er goesting in had
Ben ook nog maar 1 jaar bezig met fietsen en moet nog van alles "ontdekken", ook hoever ik kan gaan op bijv. enkel water.
En wat drinken betreft, 1,5 liter water met een beetje isotone poeder (op basis van stevia, net als de energiebars, lekken en zeker niet plakkerig, de bars hebben de structuur en smaak van marsepein, moet je zeker eens proberen, zijn van Win2).
Ontbijt 40 a 50 gr choco pops
met 250 ml melk, is zo een beetje mijn basis ontbijt elke dag (35 gr chocopops doordeweeks als ik niet ga fietsen).
had die bar en 1 gelletje gewoon mee en dus genuttigd omdat ik er goesting in had
Ben ook nog maar 1 jaar bezig met fietsen en moet nog van alles "ontdekken", ook hoever ik kan gaan op bijv. enkel water.
En wat drinken betreft, 1,5 liter water met een beetje isotone poeder (op basis van stevia, net als de energiebars, lekken en zeker niet plakkerig, de bars hebben de structuur en smaak van marsepein, moet je zeker eens proberen, zijn van Win2).
Ontbijt 40 a 50 gr choco pops
ik heb het idee dat dit heel erg per persoon verschilt. Zelf ben ik ietwat aan de zwaardere kant en ik merk dat ik op een ritje boven de 50 toch echt wel een krentenbolletje en/of een banaantje nodig heb, anders sta ik geparkeerd. Vrienden van mij met een wat gunstiger BMI daarentegen doen het op een banaantje en een chocoprins.dropje73 schreef: ↑30 mei 2017 08:03Ik vraag mij af of je die energiebar en gelletje echt nodig hebt op zo'n ritje.fgrs schreef: ↑26 mei 2017 21:22
Deze morgen solo 87 km gereden 28,2 gemiddeld (niet dat ik tijdens het rijden let op gemiddelde).
HS 138 gemiddeld met 1 piek van 173 bpm.
1 energiebar en 1 gelletje voor de zekerheid, niet dat ik honger had (maar honger krijgen = te laat)
Als ik thuiskom heb ik geen honger en ik eet dan pas 's avonds, gewoon, zoals ik gewoon ben.
Tot de avond zou ik wel tussendoor een appel en/of een peer eten.
Ben ik dan verkeerd bezig met mijn lichaam?
https://www.strava.com/activities/1006256596
Ik heb afgelopen zondag een vergelijkbaar ritje gedaan (82,2 km, 30,2 gem.)
En hierbij alleen maar water gedronken.
Als ontbijt twee boterhammen en een crackertje.
Toen ik tussen de middag thuis kwam, met vrouwlief en de dochters een broodje gegeten en een gekookt ei.
Volgens mij is dit ruim voldoende !
De gelletjes en powerbars bewaar ik voor de ritten van 200+ of in de bergen, Zou het kunnen dat de mensen met wat meer vet ook wat meer brandstof nodig hebben ?
Als je na vijftig km al geparkeerd staat, dan fiets je waarschijnlijk behoorlijk intensief en ben je dus vooral bezig glycogeen te verbranden. Door op een lagere intensiteit te fietsen, ga je in verhouding veel meer vet verbranden en kan je het dus langer volhouden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
neu hoor gewoon in D1Karl66 schreef: ↑30 mei 2017 20:04 Als je na vijftig km al geparkeerd staat, dan fiets je waarschijnlijk behoorlijk intensief en ben je dus vooral bezig glycogeen te verbranden. Door op een lagere intensiteit te fietsen, ga je in verhouding veel meer vet verbranden en kan je het dus langer volhouden.
bever schreef: ↑30 mei 2017 19:52
ik heb het idee dat dit heel erg per persoon verschilt. Zelf ben ik ietwat aan de zwaardere kant en ik merk dat ik op een ritje boven de 50 toch echt wel een krentenbolletje en/of een banaantje nodig heb, anders sta ik geparkeerd. Vrienden van mij met een wat gunstiger BMI daarentegen doen het op een banaantje en een chocoprins.
De gelletjes en powerbars bewaar ik voor de ritten van 200+ of in de bergen, Zou het kunnen dat de mensen met wat meer vet ook wat meer brandstof nodig hebben ?
het ligt er ook een beetje aan wat er op de planning staat.
Als ik zeg maar 110-120 ga doen, dan doe ik op ongeveer 60 km een "snelle Jelle"
Carbon from the planet X
ik ken ze wel hoor die bars, kennis van ons heeft ze ook altijd.fgrs schreef: ↑30 mei 2017 12:31 Dropje73,
Ontbijt 40 a 50 gr choco popsmet 250 ml melk, is zo een beetje mijn basis ontbijt elke dag (35 gr chocopops doordeweeks als ik niet ga fietsen).
Hij begint ook altijd al heel snel met dat spul, volgens mij te snel, waardoor hij ook weer extra hongergevoel krijgt door die zoete troep. (wie kent het niet, zolang je geen koekje neemt begin je er ook niet aan. Neem je er eenmaal 1 dan zou je het liefst de hele rol weg knagen)
Stevia is 200 tot 300 keer zo zoet als suiker,......
Het is natuurlijk, als gezegd, allemaal ook heel persoonlijk, mij staan ze (repen/gelletjes) tijdens het fietsen nogal tegen in ieder geval.
Edit; welk merk poederspul gebruik je?
Carbon from the planet X
- ophetkantje
- Forum-lid
+ 1 voor Ruud_k, die heeft tot nu toe de enige echt steekhoudende reactie gegeven.
Ach, ik zeg ook maar wat