Pakket beschadigd en zoekgeraakt: wiens verantwoordelijkheid?
Sommige Duitse webshops zijn zo bezig met de Nederlandse markt dat ze ook medewerkers hebben die Nederlands kunnen lezen en schrijven. Het volgen van fora hoort dan ook bij het werk.
Heb je de code ook ingevuld bij dhl.de? Daar zie je soms nog andere info. De webshop zal eerder dhl.de controleren.
Heb je de code ook ingevuld bij dhl.de? Daar zie je soms nog andere info. De webshop zal eerder dhl.de controleren.
En juist daarom moet je dit doorzetten. Jíj bent niet de klant van DHL; de verzender is dat. Zolang die (te) weinig last heeft van de waardeloze service, verandert er niks. Vaak krijg je, als alles is afgerond, ook nog een link naar een beoordelingssite, ik laat in zo'n geval weten aan de betreffende shop dat ze een slechte beoordeling gaan krijgen, omdat DHL, tenslotte hún onderaannemer, de boel verprutst heeft.
DHL heeft het bij mij (ons) eerder dit jaar gepresteerd twee pakketten kwijt te raken, door eerst te beweren dat wij niet thuis waren (wat wel zo was), geen afleverberichten achter te laten, en vervolgens te zeggen dat onze spullen (ter waarde van in totaal zo'n €500) bij "de buren" waren afgegeven. Wederom zonder enig bericht. Hun suggestie, "u kunt eens gaan rondvragen bij uw buren." Met andere woorden: wij leveren uw pakket gewoon ergens af, en dan kunt u het gaan zoeken. Pakketten als niet ontvangen gemeld, geld teruggeëist van de verzender. Reken maar dat die bij DHL aan de bel gaan hangen voor zo'n geintje.
Vorsprung durch Pedantik
Er lijkt inmiddels weer wat beweging, in dit geval letterlijk: het pakket is weer onderweg richting de webshop. Die hadden uiteraard veel frustratie bij mij kunnen voorkomen door mij te vertellen dat ze contact met DHL hebben gehad en dat er schot in de zaak zit. Maar dat hebben ze nagelaten.
Overigens vind ik het nog altijd krom dat de beslissing om mij terug te betalen afhangt van of en in welke staat het pakket terugkomt als ik nooit in eigendom ben geweest van het pakket. Dat is juridisch onjuist. Het zou alleen hun beslissing moeten beïnvloeden of en hoe ze DHL aansprakelijk stellen.
Maar goed, er lijkt nu wel bereidheid om tot een oplossing te komen dus ga ik dit punt niet doordrukken. Als ik daarmee kan voorkomen dat zij hun hakken in het zand zetten en de juridische route de enige overgebleven is.
En in het vervolg gewoon geen bestellingen doen bij een webshop die zaken doet met DHL, zeker niet als het om kostbare en kwetsbare goederen gaat.
Ik denk dat het geen kwaad kan om misstanden met DHL wat vaker te delen en mede-forumleden hiervoor te waarschuwen. Dit is bepaald niet het eerste akkefietje dat ik met hen heb, en zo zullen er vast meer zijn.
Overigens vind ik het nog altijd krom dat de beslissing om mij terug te betalen afhangt van of en in welke staat het pakket terugkomt als ik nooit in eigendom ben geweest van het pakket. Dat is juridisch onjuist. Het zou alleen hun beslissing moeten beïnvloeden of en hoe ze DHL aansprakelijk stellen.
Maar goed, er lijkt nu wel bereidheid om tot een oplossing te komen dus ga ik dit punt niet doordrukken. Als ik daarmee kan voorkomen dat zij hun hakken in het zand zetten en de juridische route de enige overgebleven is.
En in het vervolg gewoon geen bestellingen doen bij een webshop die zaken doet met DHL, zeker niet als het om kostbare en kwetsbare goederen gaat.
Ik denk dat het geen kwaad kan om misstanden met DHL wat vaker te delen en mede-forumleden hiervoor te waarschuwen. Dit is bepaald niet het eerste akkefietje dat ik met hen heb, en zo zullen er vast meer zijn.
t.a.f.k.a.e.h.
Daar heb je volledig gelijk in.evilhomer schreef: ↑19 mei 2017 09:13Overigens vind ik het nog altijd krom dat de beslissing om mij terug te betalen afhangt van of en in welke staat het pakket terugkomt als ik nooit in eigendom ben geweest van het pakket. Dat is juridisch onjuist. Het zou alleen hun beslissing moeten beïnvloeden of en hoe ze DHL aansprakelijk stellen.
Maar maak dat dan ook duidelijk aan de webshop. Geef ze slechte beoordelingen, niet alleen op hun eigen site, maar ook op review-sites, en geef daarbij duidelijk aan wat daarvan de reden is (in nette bewoordingen). Zolang dat niet gebeurt, interesseert het ze geen fluit. In dit specifieke geval hebben ze kosten en die zullen ze op DHL moeten verhalen. Maar zolang mensen zich blijven neerleggen bij de schofterig slechte service die bedrijven als DHL leveren, verandert er niks.En in het vervolg gewoon geen bestellingen doen bij een webshop die zaken doet met DHL, zeker niet als het om kostbare en kwetsbare goederen gaat.
Vorsprung durch Pedantik
Consumentenrecht zegt: de verkoper (mits zakelijk) is verantwoordelijk en hij heeft de bewijsplicht. Foto's maken helpt. maar daar is het nu te laat voor.
In dit specifieke geval heb jij niet getekend voor ontvangst en daar heeft de wederpartij dus ook geen bewijs van. Klare zaak. Welke betaalmethode heb je gebruikt? Breng de zaak bij die partij onder de aandacht.
Stuur ook een mailtje naar de wederpartij dat je van plan de zaak op een leuk Duits wielerforum te sprake te brengen. Met of zonder hun firmanaam. Wat hebben ze het liefste?
In dit specifieke geval heb jij niet getekend voor ontvangst en daar heeft de wederpartij dus ook geen bewijs van. Klare zaak. Welke betaalmethode heb je gebruikt? Breng de zaak bij die partij onder de aandacht.
Stuur ook een mailtje naar de wederpartij dat je van plan de zaak op een leuk Duits wielerforum te sprake te brengen. Met of zonder hun firmanaam. Wat hebben ze het liefste?
Ik zat daar later ook aan te denken. Goede tip: als een pakketbezorger met een beschadigd pakket op je stoep staat: een foto maken van het pakket waarbij pakketlabel in beeld is en eventueel terwijl de bezorger het pakket in zijn/haar handen heeft.
Ik heb inderdaad niet getekend, maar afhankelijk van op welke T&T-link je klikt lijkt het wel of iemand getekend heeft. Waarschijnlijk is dat de bezorger zelf. Misschien is dat nodig om de retourzending in gang te zetten, maar ik vind het verwarrend en mogelijk de webshop ook.
Per bankoverschrijving. Tip #2: je betaalt vaak wat meer voor creditcard- of PayPal-betaling maar dat is het bij dergelijke verzendingen wel waard. Met de kennis van nu...
Ook een prima suggestie. Ik houd dat als pressiemiddel achter de hand voor als ze niet over de brug komen. En dan houd ik me aanbevolen voor iemand die goed Duits schrijft
t.a.f.k.a.e.h.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Maar aan het begin van dit topic zie ik staan dat DHL jou pakket is kwijt geraakt, en nu zie ik staan dat hij gewoon in transit is en dat dat te vinden is op een website van DHL. DHL is een internationale organisatie, die blijkbaar de verschillende sites niet internationaal met elkaar heeft verbonden. Hierdoor is een pakket welke nog in nederland is niet zichtbaar op de duitse site en andersom.
In mijn ogen was er dus niet heel veel aan de hand, buiten het feit om dat ze er wel heel lang over doen om het pakket van nederland naar duitsland te sturen. Webshop kan je ook niet heel veel kwalijk nemen in deze, die hebben allemaal eigen protocollen voor het terugstorten van het betaalde bedrag. Dit zal in de meeste gevallen betekenen dat zij via hen eigen bekende kanalen moeten vernemen dat het pakket weer retour komt Als dus de eigen nationale site nog niets aangeeft van weigering of retourzending, snap ik wel dat zij nog geen bedrag terug storten (hoe vervelend voor jou ook).
Enige waar jij op dit moment over kunt klagen is dat DHL zo lang erover doet om het pakket in Duitsland te krijgen zodat hij via de nationale kanalen van de webshop zichtbaar is.
Neemt niet weg dat dit een hele vervelende situatie is waar ik zelf niet in terecht hoop te komen, maar waarvan ik wel uitga van een goede afloop.
In mijn ogen was er dus niet heel veel aan de hand, buiten het feit om dat ze er wel heel lang over doen om het pakket van nederland naar duitsland te sturen. Webshop kan je ook niet heel veel kwalijk nemen in deze, die hebben allemaal eigen protocollen voor het terugstorten van het betaalde bedrag. Dit zal in de meeste gevallen betekenen dat zij via hen eigen bekende kanalen moeten vernemen dat het pakket weer retour komt Als dus de eigen nationale site nog niets aangeeft van weigering of retourzending, snap ik wel dat zij nog geen bedrag terug storten (hoe vervelend voor jou ook).
Enige waar jij op dit moment over kunt klagen is dat DHL zo lang erover doet om het pakket in Duitsland te krijgen zodat hij via de nationale kanalen van de webshop zichtbaar is.
Neemt niet weg dat dit een hele vervelende situatie is waar ik zelf niet in terecht hoop te komen, maar waarvan ik wel uitga van een goede afloop.
Nou, het pakket heeft 2,5 week lang "in transit" verkeerd. In dat opzicht kun je m.i. wel stellen dat het zoek is geraakt in de retourzending, of op zijn minst ergens op onbekende plek tot stilstand is gekomen.
De enige reden dat er nu schot in is gekomen is omdat ik de webshop tig malen heb gevraagd naar de voortgang en ze pas heel laat lieten weten dat ze het pakket überhaupt niet hadden ontvangen. Dit kun je de webshop w.m.b. weldegelijk aanrekenen. Vooral omdat ik hen vanaf het moment van weigering en retourzending op de hoogte heb gesteld. En dat ze protocollen voor terugbetaling hebben zal vast, maar met protocollen die indruisen tegen het consumentenrecht heb ik niet zo veel. Ze hebben inmiddels toegegeven te hebben gezien dat de levering is geweigerd en contact te hebben gehad met DHL, daarmee zou toch duidelijk moeten zijn dat mijn verhaal klopt en ik in mijn recht sta.
Verder is het met DHL net als zo vaak met grote en notoire wanpresteerders: hopen dat het in één keer goed gaat of je opmaken voor een hoop tijdverlies en frustratie. Ik verwijt dit niet primair de webshop, maar zij zijn wel verantwoordelijk voor het inhuren van DHL. Verder zijn ze w.m.b. tekortgeschoten in hun gebrekkige communicatie per e-mail, het niet beantwoorden van de telefoon (ik heb een keer of 10 geprobeerd te bellen), niet reageren op terugbelverzoeken en het afwentelen van hun problemen op mij.
De enige reden dat er nu schot in is gekomen is omdat ik de webshop tig malen heb gevraagd naar de voortgang en ze pas heel laat lieten weten dat ze het pakket überhaupt niet hadden ontvangen. Dit kun je de webshop w.m.b. weldegelijk aanrekenen. Vooral omdat ik hen vanaf het moment van weigering en retourzending op de hoogte heb gesteld. En dat ze protocollen voor terugbetaling hebben zal vast, maar met protocollen die indruisen tegen het consumentenrecht heb ik niet zo veel. Ze hebben inmiddels toegegeven te hebben gezien dat de levering is geweigerd en contact te hebben gehad met DHL, daarmee zou toch duidelijk moeten zijn dat mijn verhaal klopt en ik in mijn recht sta.
Verder is het met DHL net als zo vaak met grote en notoire wanpresteerders: hopen dat het in één keer goed gaat of je opmaken voor een hoop tijdverlies en frustratie. Ik verwijt dit niet primair de webshop, maar zij zijn wel verantwoordelijk voor het inhuren van DHL. Verder zijn ze w.m.b. tekortgeschoten in hun gebrekkige communicatie per e-mail, het niet beantwoorden van de telefoon (ik heb een keer of 10 geprobeerd te bellen), niet reageren op terugbelverzoeken en het afwentelen van hun problemen op mij.
t.a.f.k.a.e.h.
Nee, formeel kan hij daar níet over klagen, want hij is geen klant bij DHL. DHL is onderaannemer van de verkopende partij, en die is verantwoordelijk voor een correcte afhandeling richting de klant. Als enige.scottwilko schreef: ↑19 mei 2017 10:36Enige waar jij op dit moment over kunt klagen is dat DHL zo lang erover doet om het pakket in Duitsland te krijgen […]
Vorsprung durch Pedantik
The plot thickens: ik kom thuis en op de 'stoep' voor mijn woning staat... het pakket maar dan herpakt in een nieuwe doos. Werkelijk ongelooflijk!
Enerzijds baal ik dat ik het pakket dit keer niet heb kunnen weigeren, anderzijds heeft DHL hiermee zijn hoofd in de strop gelegd want het was een verzekerd pakket en dat mag je niet zomaar bij een voordeur achterlaten.
Ik heb direct de webshop gebeld en die zijn nu ook wakker en begrijpen de ernst van de zaak. Ze stelden in eerste instantie voor dat ik via hun website een retourlabel aanvraag en het pakket naar een DHL-servicepunt breng. Dit heb ik geweigerd omdat ik (a) dan de puinhopen van DHL aan het opruimen ben (ze komen het pakket zelf maar bij mij ophalen) en (b) ik in dat geval volgens mij wettelijk accepteer in het bezit te zijn (geweest) van het pakket, en dat ben en wil ik niet.
De servicemedewerker had begrip voor mijn standpunt en gaat nu met collega's en DHL op zoek naar een oplossing.
Enerzijds baal ik dat ik het pakket dit keer niet heb kunnen weigeren, anderzijds heeft DHL hiermee zijn hoofd in de strop gelegd want het was een verzekerd pakket en dat mag je niet zomaar bij een voordeur achterlaten.
Ik heb direct de webshop gebeld en die zijn nu ook wakker en begrijpen de ernst van de zaak. Ze stelden in eerste instantie voor dat ik via hun website een retourlabel aanvraag en het pakket naar een DHL-servicepunt breng. Dit heb ik geweigerd omdat ik (a) dan de puinhopen van DHL aan het opruimen ben (ze komen het pakket zelf maar bij mij ophalen) en (b) ik in dat geval volgens mij wettelijk accepteer in het bezit te zijn (geweest) van het pakket, en dat ben en wil ik niet.
De servicemedewerker had begrip voor mijn standpunt en gaat nu met collega's en DHL op zoek naar een oplossing.
t.a.f.k.a.e.h.