Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Pakket beschadigd en zoekgeraakt: wiens verantwoordelijkheid?

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 18 mei 2017 15:37

Advies gevraagd: ik heb een maand geleden een tamelijk kostbare wielset (en nog wat ander grut) besteld bij een vrij bekende Duitse webshop, wiens naam ik voor nu nog even achterwege laat. DHL arriveerde een week later met een zwaar beschadigde doos waar één velg uitstak en waaraan ik direct een beschadiging kon zien. Ik heb het pakket logischerwijs geweigerd en de bezorger retour gestuurd zonder te tekenen. Ik heb dit direct bij de webshop gemeld.

Dit is inmiddels drie weken geleden en de webshop zegt het pakket nog niet retour te hebben ontvangen. Kennelijk gooit DHL niet alleen met hun pakketten maar maken ze pakketten ook zoek. De webshop probeert mij verantwoordelijk te stellen voor de vraag waar het pakket gebleven is. Ik heb hierop geantwoord dat het nog steeds hun verzending is en dat ik, aangezien ik de levering heb geweigerd, juridisch gezien niet de eigenaar van de inhoud van het pakket ben. Dit alles gaat via e-mail want de webshop is telefonisch niet bereikbaar.

Afgelopen maandag ontving ik plots een credit nota waaruit ik concludeerde dat de order kennelijk is geannuleerd en ik mijn geld terug krijg. Ik heb mijn geld echter nog steeds niet ontvangen en bij navraag zegt de webshop dat ze het geld pas overmaken zodra ze het pakket retour hebben ontvangen. Ik vind dit volstrekt onredelijk en vind dat ik hiermee dubbel gedupeerd word.

Ik beschik helaas niet over een rechtsbijstandverzekering. Dus wat kan ik hieraan doen, anders dan geduld betrachten?
t.a.f.k.a.e.h.

DDX
Forum-lid HC

DDX 18 mei 2017 16:30

Heel simpel de webshop huurt dhl in om het af te leveren en dat is niet gelukt.
Makkelijkste is als je betaald hebt met een creditcard dan kan je daar je geld terug vragen.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 18 mei 2017 16:53

Dat (of PayPal) was inderdaad makkelijker geweest, maar de betaling is per overboeking geschied. Ik kan de betaling dus helaas niet stonneren.
t.a.f.k.a.e.h.

alien
Forum-lid

alien 18 mei 2017 17:34

(Lid van de) Consumentenbond? Je staat in je recht om geld terug te eisen. Dat weet die webshop ook wel, dus waarschijnlijk is een dreigend schrijven (let op: correct taalgebruik, niet foeteren en schelden! Voorbeeldbrieven zijn volop op internet te vinden) is vaak voldoende. Zo niet, kun je omzien naar rechtsbijstand, bijvoorbeeld via een rechtswinkel. Die weten je vaak wel door te verwijzen, goede kans dat iemand er wel brood in ziet om je te helpen zonder dat het jou wat kost. Als je overduidelijk volledig in je recht staat, is er vaak wel een "no cure, no pay" regeling te treffen.
Vorsprung durch Pedantik

alien
Forum-lid

alien 18 mei 2017 17:36

Oh ja, belangrijk puntje: van jou uit gezien heb je helemaal geen pakket ontvangen. Laat je niet aanpraten dat je beschadigde spullen geretourneerd hebt: je hebt niet voor ontvangst getekend en dus niks gekregen. Dat is een wezenlijk verschil.
Vorsprung durch Pedantik

Karl66
Forum-lid

Karl66 18 mei 2017 17:42

Volgens het Nederlandse recht is de leverancier verantwoordelijk voor de levering en ik vermoed dat dit ook voor Duitsland geldt. Er kan op dit vlak verschil in wetgeving tussen Duitsland en Nederland zitten, al zullen die verschillen over het algemeen niet zo groot zijn, omdat het uitwerkingen zijn van Europese afspraken. Maar wil je het zeker weten, dan zal je moeten uitzoeken wat het Duitse recht hierover zegt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 18 mei 2017 19:33

Waardeloos iig. Ik hoop (en verwacht hoor) dat het goed komt.
Afbeelding

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 18 mei 2017 20:31

Je hebt toch een track en trace code gehad. Dan kun je toch zien en aantonen dat je het pakket nooit hebt gehad?

En waarom laat je de naam van de webshop achterwege? Als ik zo behandeld wordt zou ik de naam bewust wel melden. En ze daarna ee link van het topic sturen..
o'7o

peter1981
Forum-lid

peter1981 18 mei 2017 20:38

Duitsland zijn ze er geloof ik nog veel stricter in en is verzender gewoon die gene wat aansprakelijk blijft
Die blijft namelijk eigenaar van het product totdat jij het in goede orde heb ontvangen.
Dit grapje een keer meegemaakt met achterlichten en gelukkig betaald via paypal en verkoper is me ook tegemoed gekomen zoals ik het wou
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 18 mei 2017 21:57

DHL is rampzalig als het gaat om snel retoursturen van geweigerde pakketten. Heb je al de pakkettracking gevolgd om te zien waar het pakket is? Als het goed is heb je een trackingnummer ontvangen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 18 mei 2017 23:09

Je hebt de DHL tt code toch nog wel?
Ik had laatst ook een pakket dat via DHL kwam waarvan de chauffeur had bedacht dat ik het niet had besteld.
Via de tt code kon ik het pakket gewoon blijven volgen tot het weer bij de verzender terug was.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 18 mei 2017 23:28

Ik heb inderdaad de track & trace code nog. Afhankelijk van waar je hem invult (dhlparcel.nl of dhl.nl) zie je wel of niet dat ik de levering heb geweigerd in verband met beschadiging van het pakket. Ik vermoed ook dat hierover bij de webshop wat verwarring is ontstaan, maar ik heb hen op deze tegenstrijdigheid gewezen en de link gestuurd waarop je wél kunt zien dat ik heb geweigerd. Daarop kun je een paar stappen zien na mijn weigering maar het eindigt bij dat het pakket "in transit" is, wat dat ook moge betekenen. Ik vind het aan de webshop om dat uit te zoeken, niet aan mij.

DHL, ik krijg er zo langzamerhand echt uitslag van. Al zo vaak slechte ervaringen, maar met Duitse webshops kun je er vaak niet omheen.

En waarom niet de naam van de webshop noemen? Ik wil hen eerst in de gelegenheid stellen om tot een oplossing te komen en heb eerlijk gezegd ook niet de illusie dat ze wakker zullen liggen van wat er op een Nederlands fietsforum over hen wordt geschreven, als ze het al kunnen lezen.
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie