Groot nieuws. SRAM vernieuwt hun mountainbike-groepen met -letterlijk- als grootste vernieuwing: de cassette. Meer range. Vernieuwen om te vernieuwen? Of misschien om de Japanse concurrent weer net een streepje voor te zijn? We bekijken wat SRAM voor ons in petto heeft.

SRAM bracht een maandje geleden al een eerste upgrade naar buiten. Niet als het gaat om mountainbike groepsets. Wel als het draait om 12 speed en range. Een toevoeging aan het race assortiment met een 10-36 cassette en 43/30 crankset. Dit maakt het rijden met AXS in combinatie met een gravelfiets op uitdagend terrein een stuk prettiger. Iets wat we eerder zelf al in de praktijk hebben mogen ervaren. 33-33 is nu eenmaal aan de zware kant wanneer je offroad rijdt.

De 12 speed 10-36 cassette is los verkrijgbaar en zorgt voor maximaal 516% range. Bijna evenveel als een mullet-setup met 10-52 mountainbike cassette. Want dat is de grote nieuwigheid die SRAM vandaag naar buiten brengt. Na twee jaar Eagle en ruim een jaar draadloos elektronisch schakelen in de vorm van SRAM AXS is het toevoegen van twee tanden aan de cassette momenteel de grootste verandering.

Een uit één stuk gefreesde stalen cassette met hieraan het grootste tandwiel (in aluminium) vastgemaakt. 10 tot 52 tanden zorgt voor 520% range. 20% meer dan de huidige eagle groepsets en een fractie meer dan de 10-51 Shimano cassettes. Heb je dit nodig? Komen we zo op terug.

Heb je een draadloos elektronische SRAM AXS groepset, dan verandert er buiten de cassette niets. De huidige derailleurs zijn al ’52 proof’. Bij de mechanische groepen is dat niet het geval. De GX, X.01 en XX groepset krijgen dan ook een update. De shifter en ketting blijft technisch hetzelfde. Wel staat er een 10-52 specifieke ketting in de catalogus. Deze heeft simpelweg meer schakels en is dus langer. De derailleur is wel geüpdatet. De kooi is korter en heeft een andere parallellogram. Dit geeft de routing aan die de derailleur maakt bij het op en af schakelen.


De vernieuwde derailleur…

Heb je al een fiets met Eagle setup en denk je ‘hé, ik neem de grotere cassette bij het vervangen van mijn slijtagedelen’ Dan kom je bedrogen uit. Technisch gezien zijn de onderdelen niet uitwisselbaar. Je kunt op je huidige Eagle setup dus geen grotere cassette tot 10-52 monteren.

Ook nieuw is dat SRAM bij de GX groepset niet alleen een aluminium crank, maar ook een carbon versie beschikbaar heeft. Een complete crankset weegt 555 gram en kost je net geen 300 piek. De tandwielen die hiervoor beschikbaar zijn lijken ook licht aangepast. De tanden zelf zijn niet meer zwart geanodiseerd zoals gebruikelijk. Vooral, omdat deze lak er toch wel af gaat.

Mooi, maar was 10-50 niet al meer dan groot genoeg? We hebben het nog niet in de praktijk getest. Maar wanneer ik even in mijn geheugen graaf lijkt het er op dat ik de afgelopen trips in het buitenland prima boven kwam met mijn 34/10-51 en 32/10-50 setups op diverse fietsen. Of eerlijk, wanneer het lopen was, dan was dat met 52 tanden als lichtste optie waarschijnlijk ook geweest. Eventueel op een lange, slopende en steile klim in de alpen kan het een verbetering zijn. Maar heeft SRAM daar niet een kleiner voortandwiel voor in het assortiment? De grenzen gaan weer open, dus hopelijk kan ik op korte termijn, mijn eigen ongelijk bewijzen.

Meer informatie: sram.com