Als SRAM in 2019 de draadloze AXS technologie én 12-speed introduceert nestelt de Amerikaanse onderdelenfabrikant zich in de kopgroep. Nu is het tijd om te demarreren met een vernieuwde geoptimaliseerde versie van SRAM Force.

SRAM Force

Tussen 2019 en nu is het Shimano dat geprobeerd heeft zich los te weken uit die kopgroep door ook met twaalf versnellingen achter te komen. En wat te denken van een bijna draadloos systeem met een erg kleine achterderailleur? Beschikbaar in zowel Dura Ace als Ultegra en nu zelfs Shimano 105. Genoeg reden voor SRAM om een tandje bij te schakelen om de aansluiting niet te verliezen.

Eerlijk is eerlijk: de huidige draadloze groepen van SRAM zijn nog hartstikke bij de tijd en hadden makkelijk nog een jaartje of wat mee kunnen gaan. Maar ook bij SRAM moet de kachel roken. En belangrijker: voorbij gestreefd worden door een clubje blauwe Japanners is een no-go. En daarom komt SRAM nu met een facelift van de Force-groep. We noemen het een facelift, want echt volledig nieuw kunnen we de groep niet noemen.

In de praktijk

Het grootst nieuws speelt zich af in de hendels. Deze zijn flink in volume afgenomen. De vorm van de huidige Rival-greep is toegepast en voorzien van een carbon remgreep. De kleinere greep pakt prettiger vast, zeker wanneer je niet van die enorme Hollandse mannenklauwen hebt. Een mooie verbetering waar we zelf erg over te spreken zijn. De afgelopen weken hebben we namelijk al met de nieuwe groep kunnen rijden en dit is een duidelijk voelbaar verschil.

In een kleinere greep past minder techniek en dus heeft ‘pad contact’ – de instelknop waarmee de afstand tussen remblok en schijf is te finetunen – het onderspit moeten delven. De reach-instelling is natuurlijk gebleven. Schakelen gebeurt ook nog steeds zoals vanouds. Daar is niets in veranderd. Wat wel nieuw is: blips! Draadloze knopjes die overal en nergens op te plakken zijn om extra schakelmogelijkheden te creëren. We hebben er twee onder het stuurlint verstopt boven op het stuur. En dat is perfect op gravelpaden of kasseien. Handjes bovenop en rammen maar! Ideaal. De blips zijn los te koop en kosten rond de honderd euro.

De achterderailleur is er in twee versies. Een racevariant die cassettes tot maximaal 36 tandjes aan kan, of een XPLR-versie die de bijbehorende SRAM-cassettes tot 44 tanden kan managen. Technisch zijn er weinig nieuwigheden te melden over het schakelgerei, buiten een fancy glimmend regenboogstreepje. De gebruikte batterij is ook ongewijzigd gebleven.


Bekijken we de crank dan zien we een aantal nieuwigheden. Zo hebben de tandwielen een verjongingskuur gehad en zijn nu van hetzelfde harde materiaal gemaakt als de SRAM Red-groepset. Ook is de powermeter volledig vernieuwd. Er komen twee opties met powermeter. Kies je voor een dubbel setup dan krijg je de vertrouwde Quarq met links-rechts meting geïntegreerd in het crankstel. De kettingblad opties bestaan uit 50/37T, 48/35T en 46/33T. Voor de gravelaars met 1x setup is er nu een powermeter in de as met enkelzijdige meting. Betaalbaarder en praktisch net zo precies. Een grotere AAA batterij zorgt voor een flinke levenscyclus. Bij de 1x optie kun je kiezen voor tandwielen van 38T oplopend tot 50T. Flink dus! Koppelen van de powermeter gaat erg prettig en de SRAM app fungeert inmiddels ook als haast volledige trainingstool. Buiten je wattages, zones en noem maar op kun je ook precies zien hoe lang je op welke vertanding hebt gereden en hoe vaak je schakelt bijvoorbeeld.

Cassettes zijn ongewijzigd gebleven en bestaan nog steeds uit een gefreesde ‘X-Dome’ constructie. Ze zijn beschikbaar tot 28 of 33 tanden. Nieuw is wel dat de waanzinnig gave ‘regenboog’ kleur zoals we deze al van de mountainbikegroepen kennen ook beschikbaar is voor op de weg. Net als een bijbehorende 12-speed-ketting. Deze zijn ook los beschikbaar en uitwisselbaar met iedere 12 speed SRAM-groep. Dat wordt sparen!

In de praktijk werkt de groep zoals we eigenlijk gewend zijn erg prettig en direct. Schakelen gaat supersnel. De belangrijkste vernieuwing is zoals gezegd de aanpassing in de hendels die het vastpakken veel prettiger maken. De vliegensvlugge blips kunnen we voor gravelgebruik ook zeker aanraden. Het werkt foutloos en ongelooflijk rap.

Met de update van deze Force-groep worden geen enorme stappen voorwaarts gemaakt. Maar eerlijk is eerlijk. Ik zou ook niet per se kunnen aangeven wat er nu direct anders of beter zou moeten. Schakelen gaat soepel als een warm mes door de boter. De looks zijn topnotch en technische zaken als de powermeter werken probleemloos. Prijzen voor een complete groep geeft SRAM niet.

Een overzicht van de losse onderdelen vind je hieronder:
Sram Force schakelhendels: €510,-
Sram Force achterderailleur: vanaf €340,-
Sram Force voorderailleur: €222,-
Sram Force crankset: vanaf €333,- (€632 met powermeter).
Sram Rainbow cassette: €400,-