1 november 2018 | Menno Grootjans

Nieuw: Bianchi Oltre XR4 Disc

Wordt dit hem dan? De teamfiets van Lotto-Jumbo voor 2019? Of beter gezegd: Jumbo. We weten het (nog) niet. Eerst en vooral in welk ‘pak met opdruk’ de mannen gaan koersen is nu nog onduidelijk en of de Service Course volgend jaar gevuld gaat worden met nieuwe frames en wielen…daar werd nog geen uitsluitsel over gegeven.

Clean

Dit jaar reden de mannen van Lotto-Jumbo met de reguliere versie van de XR4. Er is nu ook een XR4 Disc. De reden: ‘schijfremmen laten toe om een ‘cleane’ aero-vorm te behouden, terwijl maximale remefficiëntie wordt bereikt. De hydraulische schijfremmen zijn ongevoelig voor ongunstige weersomstandigheden’. Zo stelt Bianchi het in ieder geval. Een feit is wel dat de nieuwe XR4 Disc er nu is. In vier uitvoeringen voorlopig. Met Ultegra Di2, Dura-Ace, Super Record en Dura-Ace Di2. Respectievelijk €7399,-, € 8999,-, € 10.490,- en € 11.490,-.

De XR4 Disc heeft de looks van de XR4, maar is uiteraard opnieuw ontworpen. Het Oltre XR4 Disc frame en de vork zijn ontworpen voor bredere banden tot 28 mm. De extra vrije ruimte verbetert comfort en grip. Dat, gepaard aan de Countervail techniek moet een allrounder opleveren waar je zowel mee kunt sprinten als de hele godganse dag richting de sprint rijden… Met de standaard XR4 lukt dat ook best aardig…

Daarnaast wordt ook het nieuwe Metron 5D ACR aerostuur gemonteerd. Dat oogt niet alleen super strak, het is ook ‘strak’. Volledig intern lopende kabelgeleiding door het stuur zelf en door de stuurpen – voor de hydraulische remleidingen en de versnellingskabels. De Oltre XR 4 Disc is er in 7 maten: 47-50-53-55-57-59-61cm en volgens opgave weegt een maat 55: 990 g (+/- 5%) en de vork 420 gram

Spelen

We konden zeer kort spelen met een van de eerste complete XR4 Disc racers in Nederland. Een maatje 55, compleet met Ultegra Di2. 52/36, 11/28, 160 mm schijven, Fulcrum Racing Quattro DB, 25 mm Vittoria banden, Fi’zi:k zadel en het al genoemde Metron stuur. 7,50 kilo compleet zonder pedalen. Meteen maar: dit is geen test. Die volgt zodra de ‘Italianen’ een testfiets kunnen leveren… De eerste indruk: doe mij deze maar. We gooiden er een goedbedoelde verwensing uit toen we even ‘op de pedalen’ gingen lopen.. Oef. Wat-is-dat-strak. Wordt vervolgd. We laten hier alvast wat foto’s zien en we gaan er nog wat mailtjes uit gooien richting Italia… (fotografie Remco Veurink)

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen