Pinarello toonde deze week haar eerste e-racefiets, de Nytro. En afgelopen maand hadden we al een Cube Agree Hybrid in de schuur staan voor een test.

Je kon er op wachten. Na het ongekende succes van de ‘gewone’ elektrische fiets, is het nu natuurlijk de beurt aan de elektrische racefiets. Maar zitten we daar wel op te wachten? En wat kun je er eigenlijk mee?

Eerst even een stukje over de nieuwe Pina, daarna een review van de elektrische Cube. De Italiaanse maker van luxe sportfietsen verbaasde vriend en vijand door deze week een elektrische racefiets te tonen. De Pinarello Nytro heet ’t ding. Ze gingen daarbij heerlijk de mist in met een reclamecampagne waarin een vrouw wordt verteld dat ze nu wel met haar vriendje mee kan fietsen. Seksistisch en dom, volgens vele duizenden Facebookers en Twitteraars. Ze werden dan ook met de grond gelijk gemaakt. En dan is er ook nog het puntje van die motor. Willen ‘wij wielrenners’ wel geassocieerd worden met elektrische hulpmiddelen? Nog meer controverse.

Elektrische racefietsen zijn niet helemaal nieuw meer (vorig jaar reden we al eens met de 45km/u snelle Haibike), maar ze zijn nog lang niet zo populair als e-mtb’s. Focus, Giant, Orbea, Haibike en Bianchi zitten bij de merken die ondertussen al elektrische racefietsen in hun assortiment hebben.

Pinarello Nytro specs

De nieuwste Pina heeft een motor van het Duitse Fazua aan boord. Die zit in de trapas verwerkt, met een flinke accu in de schuine buis. Op het stuur een bedieningspaneeltje. De fiets weegt 13 kilo en kan een maximale ondersteuning van 400 Watt leveren. Het is overigens dezelfde motor als die in de Cube zit die ik verderop bespreek. De accu is een 252Wh exemplaar. Het complete elektrische systeem weegt 4,7 kilo en kan je ondersteunen tot een maximum snelheid van 25 km/u.

Pinarello Nytro

Pinarello richt zich met deze Nytro op het hogere segment. Het frame is van carbon en heeft een beetje van de Dogma F10 en een beetje van de Gan . Er passen 28 millimeter bandjes in, hij heeft 12mm steekassen en 160mm remschijven. Verder wordt de Nytro afgemonteerd met een SRAM Force groep  en een FSA aandrijving. De prijs is onder andere afhankelijk van de gekozen wielset. Hij wordt in ieder geval duurder dan 6000 euro.

Review Cube Agree Hybrid C:62 SL Disc

Zoals gezegd had ik afgelopen tijd een elektrische Cube racefiets tot mijn beschikking. Dit was een sample, maar al heel fraai afgewerkt, waarvan ik eerlijk gezegd (nog steeds) geen idee heb wat ik er nu mee aanmoet. De ondersteuning werkt namelijk maar tot 25 kilometer per uur, zoals dat ook bij wet is afgesproken in ons land. Dat is een stuk langzamer dan dat ik zonder motorhulp fiets. Dus voor wie is zo’n fiets dan?

Ik woon in het midden van het land, klimmen is er dus niet bij. Ik heb er ook anderen op laten fietsen. Die waren onder de indruk van de techniek, het afwerkingsniveau en de potentie in de bergen. Maar zolang de snelheid zo beperkt is kun je er niet veel mee in Nederland. Voor het fietsen in een groep is ie te langzaam. Voor een solorit van een gewone gezonde gemiddelde wielertoerist ook. En dan is er nog het accubereik. Na (afhankelijk van je gewicht, gebruik en omstandigheden) een kilometer of 60 is de accu leeg. En dan moet je verder met een fiets van bijna 14 kilo. Zijn er dan wel klanten voor dit soort fietsen? Jawel, fietsliefhebbers die vanwege gezondheid of leeftijd wat rustiger aan moeten doen. Of voor mensen die graag in de bergen fietsen, maar veel moeite hebben met de stijgingspercentages. Voor hen deze review.

Specificaties

Ook deze Cube is afgemonteerd met het Fazua systeem. Een net weggewerkte ondersteuning met de motor in het bracket, grote accu in de schuine buis en een kabeltje naar het stuur waar de bediening zit. Op de chainstay een sensor voor de snelheid. Verder in deze fiets mooie halfhoge velgen, 32mm(!) Durano banden die voor veel comfort zorgen en prima werkende schijfremmen. Ook de rest van de afmontage is van hoog niveau.

Praktijk

Dan het fietsen met zo’n elektrische racefiets. Aandoen bleek nog even een dingetje. De aan-/uitknop reageerde geregeld niet lekker. Dan moest je even de accu loshalen en weer inklikken, waarna het systeem wel inschakelde. Dat is in de productieversie opgelost. Was trouwens een klusje van niks want bovenin de schuine buis zit een grote knop waarmee je de accu los kunt klikken. Die knop zit op het sample model nog een eindje in de buis, maar is in de productiemodellen net als bij de Pina netjes geïntegreerd bovenop de schuine buis, net voor de balhoofdbuis. Vastzetten gaat nog makkelijker door gewoon de accu in de holle buis te duwen. Eenmaal ingeschakeld kun je kiezen uit 3 modi. 125, 250 of 400 Watt ondersteuning. Daarmee bereik je moeiteloos de maximale snelheid van 25 km/u. Op het vlakke blijf je daar vrij soepel op hangen, zonder je daar erg voor in te spannen. Wat opvalt is het gebrek aan geluid. Het Fazua systeem is lekker stil. Vanuit het bracket komt een hoge fluittoon, maar die is zo zacht dat het niet storend is.

Wat wel stoort is het motorgedrag bij het omhoog fietsen. Bij lange, niet al te steile bruggen,  gaat de ondersteuning steeds aan en weer uit, waarbij je als berijder als een jojo heen en weer gaat. Ik fietste op een niet-elektrische fiets naast deze Cube en de berijdster schoot me constant voorbij en dan haalde ik haar weer in, terwijl mijn snelheid constant was. Dat heeft vast te maken met de sensor die je kracht en cadans meet, gelukkig is het Fazua systeem te finetunen via software. Cube zegt dat het in de productiemodellen niet zal voorkomen.

Na een fikse regenbui bleek er flink wat water in de verbinding tussen accu en motor te staan. Het systeem bleef het keurig doen, maar voor de levensduur lijkt me dat niet ideaal. Verder heb je er niet echt extra onderhoud aan. Uiteraard zal een ketting wat sneller slijten als je die continu met 400 Watt geselt en veel onder spanning schakelt. Maar daar houdt het wel mee op. De accu laden doe je met de meegeleverde lader. In een paar uurtjes is ie weer opgeladen voor een volgende rit. De dikke banden zijn fijn. Ze lopen redelijk soepel en zorgen echt voor veel comfort. De bediening is supersimpel. Twee knoppen, één voor meer power, één voor minder power. Gekleurde ledjes laten zien in welke stand je rijdt en hoe het met accu gaat. Verder geen poespas.

Volgens de makers van dit soort fietsen kun je door de accu (bij Fazua zit de motor daar aan vast) thuis te laten rijden als met een normale racefiets. Dat is een beetje marketingpraat, want je hebt dan nog steeds een fiets van 10 kilo onder je kont en dat voel je echt wel. Je kunt wel een mooi afdekplaatje plaatsen als de accu er uit is, waardoor het uiterlijk er nog redelijk uitziet.

Conclusie

Voor 5 mille koop je deze fiets. Een boel geld, maar toch minimaal 1000 euro goedkoper dan de Pinarello. Als je -om wat voor reden dan ook- op zoek bent naar een elektrische racefiets is deze Cube Hybrid zeker het overwegen waard. De afwerking is prima, de dikke banden fijn en het Fazua systeem is lekker stil.