De Exploro van 3T CYCLING heeft een felbegeerde iF DESIGN AWARD gewonnen. De award wordt toegekend door een 58-koppige jury, bestaande uit experts van over de hele wereld. De Exploro werd gekozen uit 5.500 inzendingen uit 58 landen. Daar zitten overigens wel diverse categorieën in, de Exploro won in de categorie Sport/Outdoor/Bicycles. De mogelijkheid om zowel 700c als 650b wielen te gebruiken, in combinatie met de aero shape van het frame deed de jury besluiten de 3T Exploro in het zonnetje te zetten.

Wij reden in het najaar van 2016 in Italië al uitgebreid met de Exploro. Hieronder onze review, die we eerder plaatsen in onze intructiespecial.

Gravelracer met twee gezichten

Cipressen, een landhuis op een heuvel en een pittoresk dorpje. Het decor dat 3T voor de introductie van haar allereerste frame had uitgekozen, ademde Italië in optima forma. Ondanks het Italiaanse karakter van de omgeving en het bedrijf, is de 3T Exploro het geesteskind van twee Nederlanders. De eigenaren van 3T, René Wiertz en Gerard Vroomen, willen met de Exploro in een niche duiken. Ze constateerden dat fietsfanaten (en zijzelf) steeds minder voor snelheid kiezen en meer het avontuur willen opzoeken. Daar passen gravelracers bij. Tuurlijk, die bestaan al een tijdje, maar in de ogen van Vroomen en Wiertz missen de modellen die tot nu toe geproduceerd worden het lekkere gevoel van een wegfiets. De houding en de ervaring van snelheid, die willen ze ook op andere ondergrond dan asfalt ervaren.Dat is heel goed gelukt. We voelden ons direct vertrouwd op de Exploro omdat onze houding precies zo was als op onze wegfiets. En hij oogt ook niet heel anders. Alleen de enorme banden laten zien dat dit een andere fiets dan normaal is. Ondanks die extreem dikke banden (650b-wiel met 2,1 inch banden) is hij wendbaar en snel. Dat was nodig ook, want we koersten over een Strade Bianche-parcours met stevige beklimmingen en technische afdalingen. Daar waar normaliter alleen mountainbikers zich omlaag storten, hield de Exploro prima stand.

De Exploro is zeer aerodynamisch en omdat hij voor off-road bedoeld is, heeft 3T de luchtweerstand expres bij lage snelheden getest; 30 kilometer per uur. Dat merkten we natuurlijk niet tijdens het fietsen, maar in vergelijking met een mountainbike voelt de Exploro bijzonder snel, licht en soepel. En met een wegfiets hadden we ons nooit op deze wegen gewaagd. Ook op het asfalt heb je het gevoel dat je een aardig tempo kunt rijden, al zal een wegfiets altijd sneller zijn. Zo werden wij ondanks onze stevige inspanning op het asfalt bergop gewoon voorbijgereden door grijsaards op oude Bianchi’s.

Snel en comfortabel

Opvallend was wel dat de MTB-wielen waar wij op reden door hun geringere diameter zelfs met de dikste banden meer ruimte in de achtervork hadden dan de 28 inch wielen met crossbandjes. De combinatie met crossbanden zou in heel modderig terrein problemen kunnen opleveren. Niet dat het achterwiel zal blokkeren, maar de lak kan aangetast worden. De 650b wielen zijn dus de beste optie.

De Exploro is snel en comfortabel, maar met een winkelprijs van zo’n 4000 euro niet echt een koopje en hoewel er volgens Wiertz en Vroomen ook in Nederland voldoende uitdagende, onverharde wegen zijn, is het de vraag of het in het vlakke polderland die investering wel waard is. Hij heeft zonder twijfel zijn waarde op de veldritparcoursen en misschien ook op het strand. Voor elders is het sowieso een frame om in overweging te nemen. Met de Exploro kun je immers in onherbergzame gebieden veel meer wegen opzoeken dan wanneer je veroordeeld bent tot asfalt alleen.

DE CIJFERS VAN FIETS

Imago: 8,5
Kwaliteit: 8,0
Prijs/kwaliteit: 7,0
Innovatie: 8,5
Praktijk: 8,5
EINDCIJFER: 8,2

+ opent nieuwe wegen
+ geometrie heel vertrouwd
prijs

Specificaties 3T EXPLORO RACE

PRIJS: € 3000,- Team, € 4200,- LTD frame en vork
FRAME/VOORVORK: carbon/carbon
GEWICHT: 8,5 kg
GROEP: SRAM Force 1, THM 38, 11-36, HRD
WIELEN: 3T Discus Plus C25
BANDEN: WTB 47 mm
ZADEL EN -PEN: WTB/3T
STUUR EN -PEN: 3T/3T
MATEN: S t/m XL

Meer info: 3tcycling.com