Vorig jaar eindigde Thomas Voeckler net naast het podium, dit jaar loopt de Tour nog niet zo soepel voor de kleine Fransman. Dat ligt niet aan zijn nieuwe fiets, maar aan een knieblessure voor de Tour. Die nieuwe fiets is namelijk niet zo veel anders dan de vorige fiets van zijn ploeg Europcar. Zoals bijna alle ploegen in de Tour heeft ook zijn werkgever de beschikking over nieuw werkkapitaal voor de Ronde. Maar bij de groene ploeg is alleen het design anders. De Colnago’s die voorheen in gebruik waren, met de metallic groene accenten, waren niet zo goed gelakt. De verf bladderde op sommige plekken van het carbon, geen reclame voor het Italiaanse fietsenmerk. Deze nieuwe frames zijn gewoon matzwart met witte decals en accenten erop gebakken. Die laten op zeker niet los.

Opmerkelijk is de keuze van de kopmannen van de ploeg, Voeckler en zijn jonge collega Pierre Rolland, om met mechanische Campagnolo-schakelsystemen te rijden. Te zwaar en te weinig toegevoegde waarde, licht de mechanieker van de ploeg onomwonden toe.

Specificaties:

  • Frame: Colnago C59 Team Edition
  • Vork: Colnago C59 1 1/8″-1 1/4″ tapered vork
  • Balhoofd: C-HS1
  • Stuurpen: Deda
  • Stuur: Deda Presa
  • Remmen: Campagnolo SuperRecord
  • Shifters: Campagnolo SuperRecord
  • Derailleurs: Campagnolo SuperRecord
  • Cranks: Campagnolo SuperRecord
  • Pedalen: Look Keo
  • Wielen: Campagnolo, diverse types
  • Banden: Hutchinson tubes
  • Zadel: Selle Italia
  • Zadelpen: Colnago
  • Computer: Sigma
  • Bidonhouders: Tacx Uma Carbon (2)