Praat je over Italiaanse fietsen, dan is Colnago waarschijnlijk een van de eerste merken die je te binnen schiet. Terecht.

Foto’s: Remco Veurink

V3Rs met FSA-WE

In de tijd dat de Raboploeg met Colnago reed, was de C40 van Oscar Freire de droom van iedere jonge wielrenner. De designs waren ongeëvenaard en opvallend. Maar Colnago is met zijn tijd meegegaan, getuige de wat meer ingetogen V3Rs. Dat dit een heel goede frameset is, blijkt niet alleen uit onze eigen ervaringen. Tadej Pogacar won er vorig jaar de Tour op – toen nog met velgremmen.

Colnago zet de V3Rs neer als een echte allrounder, en dat is-ie ook. De fiets stuurt heel strak, je komt precies uit op het punt waar je heen wilt. Het geheel voelt stijf aan, zonder dat het oncomfortabel wordt. Hier merk je dat Colnago jarenlange knowhow heeft op het gebied van carbon. Lange ritten zijn geen probleem op de V3Rs, je rijdt moeiteloos een rondje door de heuvels rond het Gardameer, of een lange klimdag vanuit Prato allo Stelvio.

De V3Rs doet gewoon zijn werk. Nergens heel uitgesproken, maar altijd op de afspraak. De Italiaanse flair missen we wel een beetje bij ons testmodel. Het ontwerp van de framebuizen, de stuurpen en de aanbreng van de lak zijn vooral degelijk. Een RC-kleur zou de fiets al gelijk een heel andere look geven.

Neemt niet weg dat Colnago zich ondanks de opmars van de Amerikaanse merken prima staande houdt aan de top. Deze fiets voldoet aan alle huidige maatstaven en kan de concurrentie op alle vlakken aan. De historie en de hand­tekening van Ernesto Colnago op het frame krijg je erbij.