Eindelijk is het officieel: volgend jaar wordt er hydraulisch geremd bij SRAM. Niet alleen in het terrein, ook op de weg. En niet alleen met schijven, er zijn ook hydraulische velgremmen voorzien!

In de media gonsde het al een tijdje, her en der doken berichtjes op maar niemand had foto’s of iets anders definitiefs. Met een simpel persbericht heeft SRAM nu een einde gemaakt aan alle speculaties: het is waar! Vanaf augustus worden de eerste setjes uitgeleverd aan fabrikanten en heel misschien ook aan wat journalisten. De info die SRAM vermeld is erg summier. Een rem op niveua van de RED topgroep. De hoofdcylinder zit in de remgreep, schakelen blijft op de bekende doubletap manier gebeuren. Daarmee wordt dan naar keuze een schijfrem of een velgrem bediend. De schijfrem zal niet verrassen, de schijfdiameters zijn 140- en 160mm en we verwachten dat de remklauw erg op de MTB remmen van Avid zal lijken. Daarnaast heeft SRAM ook een velgrem in gedachten, die moet op een standaard raceframe passen en combineren met gewone wielen. Uit betrouwbare bron hoorden we dat de remmen er bijna ‘gewoon’ uitzien, inclusief armen en scharnierpunten. Iets vergelijksbaars dus met Magura’s nieuwe wegrem waarover je in ons februarinummer kunt lezen. Groot nadeel van de Magura rem: het past voorlopig alleen op triathlon- en tijdritfietsen. Dat kan SRAM dus beter.

Na dit nieuws zonder foto’s heeft SRAM gelukkig ook nog plaatjes van de 2012 RED groep vrijgegeven. En info!De nieuwe rem is slanker vormgegeven en moet meer remkracht en betere doseerbaarheid bieden. Het gewicht wordt opgegeven voor slechts 240 gram per paar! (we zijn benieuwd wat de hydraulische remmen gaan wegen maar dat terzijde).

De cassette is echt totaal nieuw. Nog steeds gefreesd uit één stuk staal en met een aluminium achterplaat. Nieuw zijn de zwarte ringetjes links op het plaatje. Ze zijn van kunststof en absorberen het tikken van de ketting. Die hoor je namelijk altijd luid en duidelijk op zo’n holle RED cassette. Hiervoor is ook de tandvorm nog aangepast. SRAM claimt dat er zo ook minder smering nodig is. Die cassette heeft nog steeds 10 kransjes,

daarmee lijkt SRAM achter te blijven bij Campagnolo en Shimano. (overigens zijn er minstens even sterke geruchten dat SRAM binnenkort een 11-speed MTB groep introduceert maar dat terzijde).

Die 10 versnellingen schakel je met een nieuwe achterderailleur. Volgens de berichten is er, naast een versie die tot 28 tandjes schakelt ook een 32T versie onderweg, iets waar mountainbikende gewichtsfreaks ook oren naar zullen hebben. Die 32 achteraan tandjes komen van pas aangezien er, net als bij de huidige versie, geen triple voorzien is. Duidelijk te zien is de opbouw uit hol carbon met aluminium verstevigingen, evenals de 5e bladbout in de crank, dat blijft’t lichtst. De BB30 versie weegt volgens SRAM slechts 557 gram en da’s serieus licht..

Even nieuw is de voorderailleur. Die scharniert voortaan niet recht-opzij maar verdraait een beetje in de richting van de kettinglijn. Een goed idee, dat we nog kennen van een oude Shimano XTR derailleur.. Om aflopen van de ketting onmogelijk te maken heeft SRAM een prachtige kettingvanger bedacht!Als laatste aandacht voor de nieuwe shifters. Deze hebben een stelschroefje waarmee je de greepwijdte aanpast, ideaal! Uiteraard slechts leverbaar in 2×10 configuratie met een opgegeven gewicht van 280 gram. En vanaf de zomer dus met een hydraulische cylinder.. De Red groep is beschikbaar vanaf maart en kost circa 2200 euro. Op de foto: de eerste testkilometers. En het moge duidelijk zijn dat het in zuid-europa ook geen echt ‘vakantie’ weer is…